Domáci cestovný ruch majú naštartovať dreziny. Rezort dopravy už chystá zmeny

Oživenie zabudnutých tratí, návaly turistov, nové pracovné miesta v menej rozvinutých regiónoch, ale aj medzinárodné preteky na drezinách. To všetko má podľa rezortu dopravy priniesť novela zákona o dráhach. Tá bez väčšieho rozruchu prešla už minulý týždeň pripomienkovým konaním. Práve tá by mala na železnice vo veľkom dostať minivláčiky na ľudský pohon - dreziny. A to už toto leto. Doteraz síce kde-tu jazdili, no ich prevádzku komplikuje legislatíva.

14.06.2020 18:00
debata (3)
Foto: ab
Pravda_0613_08-09_XXXX0_CMYK.indd

Len tak mimochodom, viete vlastne, čo je drezina? Mnohé mladšie ročníky už veru netušia. Naraziť na ne sa dá už len málokde. Stačí však zájsť na Horehronie, kde ich v bicyklovom vyhotovení ponúkajú ako turistický hit. Azda práve tam hľadalo inšpiráciu ministerstvo dopravy.

Rezort má dokonca ambíciu organizovať medzinárodný šampionát drezín. "Kontaktovali sme organizačný výbor pre prípravu majstrovstiev sveta v pákových drezinách družstiev, ktorý by chcel takéto podujatie zorganizovať práve na Slovensku,” informuje ministerstvo.

Podľa pôvodných plánov mala byť úprava podmienok prevádzkovania drezín súčasťou širšej novely zákona o dráhach až v budúcom roku. Karty však zamiešal koronavírus. Ten podľa ministerstva dopravy pozastavil voľnočasové aktivity. Prepad turizmu na seba nedal dlho čakať. "Považujeme za potrebné podporiť cestovný ruch v prírodne špecifických lokalitách našej krajiny,” dôvodí ministerstvo dopravy.

Ako voľnočasové aktivity sú dreziny prevádzkované aj v susednom Rakúsku a Česku. U nás je niekoľko železničných tratí, na ktorých je prevádzka drezín na ľudský pohon možná, tvrdí rezort dopravy. "Aktuálne je podľa dostupných údajov na Slovensku päť drezín, ale viaceré subjekty už prejavili záujem,” informuje tlačový odbor ministerstva dopravy. Podľa rezortu dopravy o pravidelnej prevádzke drezín uvažuje Čiernohronská železnica a Detská železnica v Košiciach. V bratislavskej župe by dreziny mohli podľa rezortu dopravy v budúcnosti pribudnúť na Záhorí.

Len niekde

Cestovný ruch potrebuje dobré nápady ako soľ. Či sú to však práve dreziny, je otázne. Nie sú totiž univerzálne aplikovateľné. Rezort dopravy to priznáva aj v samotnom návrhu. Tieto koľajové vozidlá by mohli jazdiť len po tratiach, kde nefunguje iná doprava. Úsek dráhy musí byť navyše fyzicky oddelený od časti trate, na ktorej premávajú vlaky.

Dreziny preto nevie využiť priamo na svojom území napríklad hlavné mesto. Nepoužívané koľaje sa tu nájdu, vedú však mimo turisticky zaujímavých miest. "Trate vhodné na podobnú atrakciu Bratislava nemá,“ hovorí Maroš Plitko, hovorca Bratislavskej organizácie cestovného ruchu. Plitko súhlasí s rezortom dopravy, že dreziny by mohli jazdiť na Záhorí.

Problém kam s drezinami je aj na Liptove. "My nemáme takú dobru lokalitu,“ povedala Katarína Šarafínová, hovorkyňa Visit Liptov. Reálne by tieto vozidla mohli byť podľa nej len v Ružomberku, pretože tam funguje aj historický vláčik.

Keď sa slnko skloní na Horehroní…

"Prevádzka drezín je veľkou príležitosťou pre rozvoj turizmu v našich vidieckych regiónoch, kde nie je železničná doprava už až taká frekventovaná,“ hovorí Iveta Niňajová, predsedníčka KOCR Banskobystrický kraj Turizmus. Ako príklad uvádza už spomenuté cyklodreziny z Horehronia. Verí, že fungovať budú aj tento rok. Vlani premávali na trati Čierny Balog – Hronec. Ide o trať známu ako Čiernohronská lesná železnička. No koľaje sú tu v takom stave, že neumožňujú bežnú prevádzku. Vlani boli na trati dostupné dve šliapacie dreziny zapožičané z Poľska. Na jednom vozidle môže šliapať naraz dvojica, pričom dozadu sa zmestia ešte dvaja až traja ľudia. V lokalite už pracujú na revitalizácii Čiernohronskej doliny. Veľký potenciál má trať medzi Chvatimechom a Čierny Balogom.

Dreziny by sa mohli rozšíriť aj ďalej okolo Banskej Bystrice. "V našom regióne okolo Banskej Bystrice chystáme jedinečnú novinku, kde by sa návštevníci takto mohli vydať aj pod zem,“ hovorí Jiří Pěč z Oblastnej organizácie cestovného ruchu pre Stredné Slovensko. Príklad si aj tu berú z Horehronia. No i tak dreziny môžu fungovať len na miestach, kde sú nielen podmienky, ale aj záujem ľudí, dodáva Pěč.

Miestny expres

"V našom regióne na železničnej trati Margecany – Červená Skala, kde prebieha pravidelná osobná doprava motorovými vlakmi, by takéto dreziny určite nebolo možné prevádzkovať,“ hovorí Oľga Danielová, výkonná riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu Slovenský raj & Spiš. Tá tiež nevie o tom, že by ministerstvo dopravy o zavedení podobného produktu v tejto lokalite uvažovalo.

V regióne sa však opäť chystajú vlakové výlety Ľadovým expresom. Ten ide z Košíc priamo do Slovenského raja. „Výlety sú spojené s návštevou Dobšinskej ľadovej jaskyne a ďalších turistických zaujímavostí okolia,“ dodáva Danielová.

V minuloročnej letnej sezóne fungoval aj Horehronský expres. Ten išiel k jaskyni z Horehronia. Danielová pevne verí, že Horehronský expres bude premávať aj toto leto.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #cestovný ruch #turizmus #dreziny