Pandémia zmenila nákupy. Až štvrtina ľudí sleduje pôvod potravín, tretinu trápia ceny

Koronavírus zasiahol nákupné správanie a zvyky mnohých ľudí. Podľa aktuálneho prieskumu Slovenskej sporiteľne, každý štvrtý človek začal pozorne sledovať pôvod potravín. Uprednostňuje pritom domácu výrobu. Tretina zákazníkov je zase citlivejšia na ceny. A tak vyhľadáva skôr akciový tovar. Porástli nákupy trvanlivejších potravín a drogérie.

14.06.2020 08:00
peniaze, euro, dom Foto:
Ilustračné foto.
debata

„Nákupy sa počas korony presunuli skôr do online priestoru. V marci a apríli sme zaznamenali rekordné nárasty online nákupov, či už potravín, drogérie alebo výbavy do domácnosti. Len pri nákupe potravín cez internet sme zaznamenali 123– percentný nárast v uplynulých dvoch mesiacoch,“ hovorí analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.

Už aj potraviny online

Zaujímavosťou pri online nákupoch podľa nej je, že doteraz sa ľudia skôr vyhýbali kúpe potravín cez internet. Zmenila to až pandémia. Dve tretiny z nich si podľa prieskumu doteraz nevedelo predstaviť, že by si práve jedlo objednávali online. Buchláková očakáva, že ľudia budú v tomto trende pokračovať aj po doznení pandémie.

Prieskum spoločnosti Kantar pre Slovenskú sporiteľňu na vzorke 1007 respondentov ukázal, že až 80 % Slovákov chce s nadobudnutými nákupnými návykmi pokračovať aj naďalej. Platí to najmä na platenie kartou alebo mobilom.

Ceny, ceny, ceny

„Zhruba polovica opýtaných zistila, že online nákupy šetria čas. Zároveň sú v prípade elektroniky či napríklad oblečenia častokrát výhodnejšie ceny ako v kamenných predajniach,“ hovorí Buchláková. Len sedem percent opýtaných tvrdí, že s online nakupovaním má problém a nepreferuje ho, dodala.

Tretina ľudí dokonca má lepšiu spotrebiteľskú skúsenosť s online nákupom v porovnaní s nákupom daného tovaru v kamennom obchode. Dve tretiny uvádzajú, že práve v online obchodoch našli výhodnejšie ceny. Práve tie sa teraz stali väčšou prioritou ako predtým. Približne tretina ľudí počas marca a apríla preferovala aj donášky jedla či iných tovarov domov, nakoľko sa obávali priamej nákazy pri nákupoch v obchodoch.

Koronavírus skresal platy

Štyri z desiatich domácností už v marci a apríli pocítili vplyv korona vírusu na príjem. Približne tretina takýto pokles očakáva, pričom len 16 % tvrdí, že na nich nebude mať dopad.

V dôsledku opatrení na zabránenie šírenia vírusu, narušeniu dodávateľsko-odberateľských reťazcov či nízkej úrovni domáceho aj zahraničného dopytu bude úroveň nezamestnanosti rásť ku 8 %,očakáva analytička. Ďalším významným vplyvom na príjem domácností je aj očakávaný pokles reálnych aj nominálnych miezd.

Čo ukázal prieskum

1. Klesá záujem o informácie o COVID-19. Znížila sa aj obava z ochorenia, ľudia viac pracujú a stretávajú sa.

2. Ľudia nakupujú menej trvanlivých tovarov, pričom chodia už aj do väčších obchodov. Menej rozhoduje blízkosť predajne.

3. Narastá cenová citlivosť. Ľudia viac nakupujú online, využívajú viac internetbanking a platbu kartou či mobilom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nákupy #online #platba kartou #koronavírus