„O obnovení medzinárodnej dopravy musí rozhodnúť Ústredný krízový štáb. Ministerstvo dopravy opakovane predkladalo návrh na obnovenie medzinárodných liniek, naposledy v pondelok,“ informuje odbor komunikácie rezortu dopravy. Ministerstvo zároveň verí, že Ústredný krízový štáb vydá povolenie na aspoň čiastočné prevádzkovanie medzinárodnej hromadnej dopravy na svojom zasadnutí vo štvrtok.
Spolu s ministerstvom čakajú na rozhodnutie krízového štábu aj jednotliví dopravcovia. Národný vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje vlaky spustiť v priebehu júna. V stredu popoludní dopravca nedokázal povedať, v akej podobe budú vlaky premávať. ZSSK zároveň upozorňuje na to, že prepad cestujúcich v diaľkovej doprave je stále výrazný. Na konci mája bol počet prepravených cestujúcich medzi Bratislavou a Košicami nižší o viac ako 65-percent.
V posledný májový piatok v roku 2019 rýchliky a InterCity (IC) vlaky medzi Bratislavou a Košicami prepravili 7 300 cestujúcich. V tomto roku išlo o 2 074 cestujúcich. V súčasnosti sú v prevádzke len rýchliky. IC vlaky, ktoré nie sú dotované zo štátneho rozpočtu, nepremávajú.
„Čakáme na to, či to bude znamenať aj zrušenie slovenských zákazu pravidelné cezhraničné vlakovej a autobusovej dopravy, ktorý je stále v platnosti,“ uviedol hovorca spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj. Podľa jeho slov je dopravca pripravený obnoviť medzinárodné spoje po zrušení daného zákazu čo najskôr.
Opätovne spustiť medzištátnu prepravu je schopný aj dopravca LeoExpress, ktorý taktiež čaká na rozhodnutie slovenských úradov. „Teraz čakáme na oficiálne potvrdenie slovenských úradov o možnosti využívať cezhraničnú hromadnú vlakovú dopravu a na možné opatrenia, ktoré by s ňou bola spojená. Nasadenie jednotlivých spojov prispôsobíme dopytu cestujúcich,“ uviedol hovorca spoločnosti Emil Sedlařík. LeoExpress zároveň verí, že Slovensko čoskoro otvorí hranice aj s Ukrajinou, aby mohol obnoviť obľúbenú autobusovú linku nadväzujúcu na medzištátny vlak.