Stany, ruksaky a funkčné oblečenie sa vypredávajú rýchlejšie ako teplé rožky. "S blížiacim sa letom očakávame, že dopyt po kempingovom vybavení ešte ďalej porastie,“ predpokladá hovorkyňa spoločnosti Alza Kateřina Daňková. Predaj stanov všetkých veľkostí im podľa nej vyletel v apríli medziročne o pätinu. Najviac letia tie pre dvoch až troch ľudí.
Posledný mesiac však idú v Alze na dračku aj ďalekohľady, ruksaky a čelovky. Záujem o prenosné variče v apríli medziročne vyletel o 200 percent. Rovnako sa zvýšil aj predaj zariadení na filtráciu vody. Tie nahradili v marci najviac nakupované potreby na domáce cvičenie.
Nájdu sa však aj takí, čo sa rozhodli urobiť si more doma v záhrade. Predaj víriviek na portáli Mall.sk oproti minulému roku vyletel o 4 000 percent. V kurze sú aj bazény. Tých sa oproti vlaňajšku predáva teraz o 450 percent viac. K vode patrí podľa ľudí očividne aj dobrá grilovačka. "Z veľkých kategórií rastú záhradné grily, ktorých teraz posielame desiatky týždenne,“ hovorí prevádzkový riaditeľ spoločnosti Mall Group Igor Matejov. Letia však aj kolobežky a detské bicykle. A rovnako ako u konkurencie aj stany. A to hlavne tie väčšie, určené skôr pre rodiny.
Takže Tatry, Liptov, Donovaly či Zemplínska šírava? „Očakávame nápor dovolenkárov a turistov v obľúbených aj menej známych oblastiach Slovenska,“ hovorí riaditeľ ZľavaDňa Martin Rakovský. Zdá sa, že tradičnú dovolenku pri mori vystriedajú tento rok domáce lokality. Na Slovensku je veru z čoho vyberať. Tradične obľúbené turistické regióny sa nižšej návštevnosti neboja. „Očakávame zvýšenú mobilitu turistov aj na hornom Zemplíne a hornom Šariši,“ hovorí výkonná riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu Horný Zemplín a Horný Šariš Michaela Zdržilová.
Domácich čakajú v Bratislave aj v Kremnici
O návštevnosť sa neboja ani v banskobystrickej župe. Nízke Tatry, Veľká Fatra, Kremnické či Štiavnické vrchy naisto prilákajú ľudí chtivých dovolenky. „Tieto lokality budú určite viac frekventované. Ľudia sa ešte chvíľu budú vyhýbať miestam s vyššou koncentráciou ľudí a dajú prednosť prírode,“ hovorí predsedníčka Krajskej organizácie cestovného ruchu Banskobystrický kraj Turizmus Iveta Niňajová.
Obľúbená je podľa nej aj Skalka pri Kremnici. Tá láka hlavne nadšencov ferratových terás. „Od minulého roka tu máme aj najdlhší visutý most na Slovensku,“ hovorí Niňajová.
Aj hlavné mesto sa tento rok sústredí skôr na domácich turistov. S tými z cudziny sa až tak počítať nedá. „Mesto postupne ožije, keďže už sa dajú otvárať letné terasy, múzeá, galérie, obchody a ostatné prevádzky,“ povedal hovorca Bratislavskej organizácie cestovného ruchu Maroš Plitko. Nie je tajomstvom, že Bratislava patrí medzi najnavštevovanejšie slovenské mestá. Turistov láka história, ale aj Malé Karpaty či povodie Dunaja.
Leto patrí vode
Kúpaliská a akvaparky ešte na otvorenie čakajú. Vo štvrtej fáze, ktorá sa začala túto stredu, sa k slovu nedostali. Dá sa tak čakať, že na rad prídu v najbližších týždňoch. Letnú sezónu by tak už mali zachytiť. Počas leta hrávajú v návštevnosti prím. Veď čo je v lete lepšie ako schladiť sa vo vode?
"Na leto sa veľmi tešíme a už sa nevieme dočkať otvorenia letnej sezóny,“ hovorí marketingová manažérka AquaCity Poprad Lenka Chovancová. Pevne verí, že turistická sezóna sa v Tatrách rozbehne naplno už v júni. Počíta aj s vysokým záujmom domácich klientov.
Koronavírus poslal akvapark do mínusu. Straty sa tu vyšplhali takmer na dva milióny eur. Takmer dve tretiny návštevníkov boli vlani Slováci. Zvyšok boli Poliaci a Česi. „Vyzerá to tak, že ak bude letná sezóna, tak hlavne bude určená pre domácich hostí, ktorí pravdepodobne budú tráviť svoju dovolenku doma,“ hovorí Chovancová. Verí, že tohtoročná návštevnosť bude rovnaká.
Červené čísla
„Viac ako dvojmesačná odstávka a vypnutie všetkých poskytovaných služieb spôsobili padnutie príjmov na nulovú úroveň,“ tvrdí Asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární. V nej je zastúpených 15 najpopulárnejších akvaparkov a kúpalísk Slovenska.
Neveľmi im pomohli aj opatrenia od vlády. Mnohé zariadenia totiž nespadajú do žiadnej z kategórií. „Vládou ponúkané krízové opatrenia sú dostupné len v obmedzenom rozsahu alebo nie sú dostupné vôbec,“ tvrdí asociácia. Zariadeniam nepridáva ani ďalší odklad otvorenia.
Oveľa lepšie na tom nie sú ani majitelia hotelov či penziónov. Minuloročná sezóna podľa rekordná, tohtoročná je zatiaľ skôr rozpačitá. Mnohé hotely neplánujú ani len otvoriť. Pričom takmer dve tretiny z nich už svojich ľudí prepúšťali. O prácu prišla pätina zamestnancov. Ukázal to prieskum Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska. Situáciu podľa jej generálneho manažéra Marka Harbuľáka nezachráni ani leto. "Očakávame výpadok viac ako 500 miliónov eur v medziročnom porovnaní,“ hovorí.