Od 18. mája tohto roku v štátnych diaľkových vlakoch pri preprave bicyklov platilo, že cestujúci je povinný pre bicykel kúpiť miestenku. ZSSK tak chcela zabezpečiť, aby každý bicykel mal vo vlaku miesto a pri nastupovaní nedochádzalo ku konfliktom. Štátny dopravca po kritike po piatich dňoch zmenil pravidlá.
„Od 22. mája 2020 sa zmení povinne miestenkový systém pre bicykle – vyjmeme z neho regionálne rýchliky (RR),“ uviedol dopravca ZSSK. Bez miesteniek bude možné bicykle prepravovať v osobných vlakoch (Os), regionálnych expresoch (REX) a regionálnych rýchlikoch (RR). V ostatných typoch vlakov bude miestenka pre bicykel aj naďalej povinná.
Bez povinnej miestenky tak bude v štátnych vlakoch denne dostupných 29-tisíc miest. Celková denná prepravná kapacita bicyklov je 31-tisíc kusov.
Pre prepravu bicykla na kratšiu vzdialenosť postačí, ak cestujúci zakúpi cestovný lístok pre seba a bicykel. V rýchlikoch ZSSK od júna zvýši počet miest vyhradených pre bicykle. K zvýšeniu však dôjde len na jednej trati. „ZSSK tiež od 14. júna 2020 v príprave na letnú sezónu posilní svoje bicyklové kapacity v rýchlikoch na trase Košice – Žilina – Bratislava o vozeň typu Bpeer, čím sa zvýši kapacita miest vo vlaku z 11 na 17 miest, teda o 6 miest,“ informuje dopravca. Miestenku si cestujúci po novom dokážu kúpiť aj prostredníctvom internetu. V aplikácii táto možnosť ešte dostupná nie je.
V priebehu posledných piatich rokov sa počet prepravených bicyklov v štátnych vlakoch zvýšil viac ako dvojnásobne. Kým za rok 2014 bolo prepravených 83 048 bicyklov, v minulom roku sa tento počet zvýšil na 178 080 kusov. Medzi rokmi 2018 a 2019 došlo k nárastu o 8,4 percenta.
Cestujúci majú najväčší záujem cestovať s bicyklami v mesiacoch júl a august. Bicyklami najvyťaženejšia trať je medzi Bratislavou a Trnavou.
Pred zavedením povinnej miestenky pre bicykel v diaľkových vlakoch si cestujúci miestenku mohli za jedno euro kúpiť dobrovoľne. V takom prípade mal mať cestujúci istotu, že jeho bicykel bude mať miesto v pojazdnej úschovni bicyklov a batožín.
Cestujúci môže mať počas jazdy svoj bicykel pod vlastným dohľadom. V takom prípade stojí miestenka 2 eurá, pričom cestujúci vďaka nej má miesto pre bicykel a miesto pre seba v jeho blízkosti. Od 18. mája pribudla v štátnych vlakoch miestenková povinnosť aj v nočných rýchlikoch. „Niektorí cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu si robili z vlakov zadarmo nepeknú nocľaháreň,“ uvádza ZSSK. Po novom si miestenku musia kupovať aj súčasní alebo bývalí zamestnanci spoločnosti ZSSK, ktorí chcú cestovať v prvej triede.