S bicyklom do vlaku? V niektorých spojoch sú miestenky povinné

, 22.05.2020 16:30

Počet prepravených bicyklov vo vlakoch stúpa. Cestujúci so sebou prepravujú toľko bicyklov, že presahovali kapacitu pre ne vyhradených miest. Dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa to rozhodol vyriešiť zavedením povinnej miestenky pre bicykle. Po kritike však pravidlá po piatich dňoch mení a zvyšuje prepravnú kapacitu.

ZSSK zaviedla povinnosť miesteniek pre bicykle...
ZSSK zaviedla povinnosť miesteniek pre bicykle v pondelok, v piatok svoje rozhodnutie upravila. Autor: Robert Hüttner, Pravda

Od 18. mája tohto roku v štátnych diaľkových vlakoch pri preprave bicyklov platilo, že cestujúci je povinný pre bicykel kúpiť miestenku. ZSSK tak chcela zabezpečiť, aby každý bicykel mal vo vlaku miesto a pri nastupovaní nedochádzalo ku konfliktom. Štátny dopravca po kritike po piatich dňoch zmenil pravidlá.

„Od 22. mája 2020 sa zmení povinne miestenkový systém pre bicykle – vyjmeme z neho regionálne rýchliky (RR),“ uviedol dopravca ZSSK. Bez miesteniek bude možné bicykle prepravovať v osobných vlakoch (Os), regionálnych expresoch (REX) a regionálnych rýchlikoch (RR). V ostatných typoch vlakov bude miestenka pre bicykel aj naďalej povinná.

Bez povinnej miestenky tak bude v štátnych vlakoch denne dostupných 29-tisíc miest. Celková denná prepravná kapacita bicyklov je 31-tisíc kusov.

Pre prepravu bicykla na kratšiu vzdialenosť postačí, ak cestujúci zakúpi cestovný lístok pre seba a bicykel. V rýchlikoch ZSSK od júna zvýši počet miest vyhradených pre bicykle. K zvýšeniu však dôjde len na jednej trati. „ZSSK tiež od 14. júna 2020 v príprave na letnú sezónu posilní svoje bicyklové kapacity v rýchlikoch na trase Košice – Žilina – Bratislava o vozeň typu Bpeer, čím sa zvýši kapacita miest vo vlaku z 11 na 17 miest, teda o 6 miest,“ informuje dopravca. Miestenku si cestujúci po novom dokážu kúpiť aj prostredníctvom internetu. V aplikácii táto možnosť ešte dostupná nie je.

V priebehu posledných piatich rokov sa počet prepravených bicyklov v štátnych vlakoch zvýšil viac ako dvojnásobne. Kým za rok 2014 bolo prepravených 83 048 bicyklov, v minulom roku sa tento počet zvýšil na 178 080 kusov. Medzi rokmi 2018 a 2019 došlo k nárastu o 8,4 percenta.

Cestujúci majú najväčší záujem cestovať s bicyklami v mesiacoch júl a august. Bicyklami najvyťaženejšia trať je medzi Bratislavou a Trnavou.

Pred zavedením povinnej miestenky pre bicykel v diaľkových vlakoch si cestujúci miestenku mohli za jedno euro kúpiť dobrovoľne. V takom prípade mal mať cestujúci istotu, že jeho bicykel bude mať miesto v pojazdnej úschovni bicyklov a batožín.

Cestujúci môže mať počas jazdy svoj bicykel pod vlastným dohľadom. V takom prípade stojí miestenka 2 eurá, pričom cestujúci vďaka nej má miesto pre bicykel a miesto pre seba v jeho blízkosti. Od 18. mája pribudla v štátnych vlakoch miestenková povinnosť aj v nočných rýchlikoch. „Niektorí cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu si robili z vlakov zadarmo nepeknú nocľaháreň,“ uvádza ZSSK. Po novom si miestenku musia kupovať aj súčasní alebo bývalí zamestnanci spoločnosti ZSSK, ktorí chcú cestovať v prvej triede.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ZSSK #vlak #miestenka #bicykel
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku