Mestá odpustia dane za terasy

Rozšírenie peších zón, viac cyklotrás a lacnejšie vonkajšie terasy. Aj takéto zmeny čakajú mestá v snahe vrátiť sa do normálneho života po odznení pandémie. Inak totiž nebude možné zabezpečiť aspoň čiastočné fungovanie podnikov ani bezpečný návrat ľudí do ulíc. Zmeny však nebudú lacné.

14.05.2020 14:08
debata (9)

Tretia fáza ekonomiky, ktorá funguje už vyše týždňa, dovolila podnikom otvoriť svoje terasy. Zatiaľ len v obmedzenom režime s prísnymi hygienickými podmienkami. Väčšina reštaurácií však len z terás nevyžije. A tie, čo ich nemajú, nemôžu zatiaľ vôbec otvoriť.

"Terasu sme mali v pláne aj pred vypuknutím koronavírusu. Teraz sa však o ňu budeme snažiť ešte o niečo viac,“ povedal pre denník Pravda Jakub Noel, spolumajiteľ bistra Otto Bratislava na Dunajskej. Pred prevádzku sa však za súčasných podmienok zmestí najviac jeden stôl. Využiť by preto chceli aj priestor pred vedľajšou budovou. Všetko však bude závisieť od rozhodnutia mesta.

Zníženie daní

Hlavné mesto sa do určitej miery rozhodlo vyjsť podnikom v ústrety. Daň za využívanie verejného priestranstva im tento rok plánuje odpustiť. „Úľava sa nebude týkať nových prevádzok,“ povedala hovorkyňa Bratislavy Katarína Jánošíková. Keďže plochy terás môžu dokopy predstavovať aj viac ako 2 000 štvorcových metrov, mesto bude takáto úľava stáť 211-tisíc eur. Návrh by malo mesto zaradiť do rokovania v skrátenom procese.

Zmeny chystá aj Nitra. Doteraz museli prevádzky s terasami platiť nájomné za užívanie pozemkov. A to v prípade, ak na nich v hlavnej sezóne zorganizovali minimálne dve podujatia. Pandémia však situáciu zmenila. „Mesto zvažuje, že túto povinnosť podnikom s najväčšou pravdepodobnosťou odpustí,“ vyjadril sa hovorca Nitry Tomáš Holúbek. O zväčšovaní terás zatiaľ neuvažujú. Došlo k nemu totiž už minulý rok, a to pre celú centrálnu mestskú zónu. „Po novom môžu byť terasy nielen na pešej zóne, ale aj na priľahlých uliciach a takisto aj vo vnútorných dvoroch,“ dodal Holúbek.

V Žiline takisto pristúpia k odpusteniu poplatkov. Podnikatelia navyše budú môcť požiadať o splátkový kalendár pri platení daní. Tí, ktorí museli z dôvodu koronavírusu svoje prevádzky zatvoriť, dostanú úľavu aj pri poplatku za komunálny odpad.

V Košiciach sa o možných zmenách v poplatkoch stále rokuje. Podnikateľom však chcú vyjsť čo najviac v ústrety. Podľa hovorcu Vladimíra Fabiana je na stole aj rozširovanie a úprava peších zón. „Komunikujeme s mestskými podnikmi a následne budeme konať,“ povedal Fabian.

Bezpečne do práce

Mestá už niekoľko týždňov riešia aj alternatívne spôsoby prepravy. Ľudia opätovne začali chodiť do práce, no v preplnených autobusoch sa nechce voziť nik. Väčšina miest vrátane Nitry preto posilnila spoje hromadnej dopravy, ktoré doteraz fungovali vo víkendovom režime. „Chceme podporovať reštart ekonomiky a uvedomujeme si, že mobilita tomu môže napomôcť,“ dodal hovorca mesta Holúbek. V Žiline navyše predĺžili platnosť predplatných cestovných lístkov, ktoré cestujúci kvôli pandémii nestihli využiť.

V Prešove sa ľudia do práce dostanú aj na bicykli. V minulom roku došlo k dokončeniu troch cyklochodníkov v celkovej dĺžke 2,5 kilometra. „Podarilo sa nám tak plynule prepojiť najväčšie prešovské sídlisko Sekčov s centrom mesta,“ povedal hovorca mesta Vladimír Tomek. V krátkom čase by mal byť prístupný aj ďalší cyklochodník Mlynský náhon v dĺžke takmer pol kilometra.

Veľkomestá sa zmenia

Zmeny čakajú aj svetové metropoly. Litovský Vilnius už stihol otvoriť osemnásť verejných priestranstiev pre potreby reštaurácií a podnikov. Tie si na nich môžu rozložiť svoje terasy bezplatne. Podľa primátora Remigijusa Šimašiusa je prioritou mesta zachovanie pracovných miest a návrat do bežného života bez ďalšieho ohrozenia obyvateľov. Mesto sa tak zmení na jednu veľkú kaviareň pod holým nebom.

Ešte výraznejšie zmeny chystá talianske Miláno. Jedno z miest najviac postihnutých koronavírusom už toto leto premení 35 kilometrov ulíc na priestor vyhradený pre chodcov a cyklistov. Plán, ktorý dostal pomenovanie Strade Aperte, by mal pozostávať z nízkonákladových cyklochodníkov, rozšírených plôch pre chodcov a zo zníženej povolenej rýchlosti pre autá na 30 kilometrov za hodinu.

Primátor mesta Marco Granelli chce takto uľahčiť obyvateľom opätovný návrat do zamestnania a znížiť množstvo áut na cestách. Viac priestoru a možnosť ísť do práce na bicykli praje dodržiavaniu prísnych hygienických opatrení a bezpečnej vzdialenosti medzi ľuďmi.

„Samozrejme, že chceme opätovne naštartovať ekonomiku, mali by sme to však urobiť inak ako predtým,“ dodal Granelli. Miláno by tak mohlo byť príkladom pre ďalšie mestá.

O zmenách už uvažuje aj primátor New Yorku Andrew Cuomo. V pláne má pretvorenie viacerých ulíc na pešie zóny. Cieľom je uľahčenie dodržiavania dvojmetrových odstupov medzi ľuďmi a možnosť prepravy do práce pomocou bicykla či kolobežky.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #mestá #cyklotrasy #terasy #koronavírus