Aký účinok majú opatrenia na pivovary?
Negatívny. Zhruba 30 percent spotreby piva sa konzumuje práve v reštauráciách a pivárňach. Zatvorením týchto prevádzok vypadla výrobcom piva približne tretina odbytu. Kolíše to, samozrejme, od značky k značke. Závisí to od toho, ktoré pivo sa viac pije čapované a ktoré balené. Nešťastné je aj načasovanie. S pekným počasím totiž prichádza pivná sezóna. Pivo sa jednoducho pije viac, keď je teplo a slnečno. Pivná sezóna tak trvá od teplej jari po teplú jeseň, z ktorej nám teraz minimálne dva mesiace vypadnú. Nejde pritom len o výpadky v príjmoch. V snahe udržať zamestnanosť treba prirátať výdavky na platy ľudí, ktorí pivovarom rozvíjajú obchod pre gastro sektor a teraz nemajú na čom pracovať. Takto sa problémy ďalej nabaľujú.
Koľké prežijú?
Ťažko teraz povedať. Situáciu veľmi okrajovo rieši predaj cez okienko, ktorý je povolený. Keďže sa však ľudia nesmú združovať, veľa zákazníkov túto formu nevyužíva. Veľa z menších pivovarov tak nebude schopných prežiť.
Prečo?
Malé pivovary málokedy predávajú balené pivo. Niektoré síce ponúkajú „pivo so sebou“ v plastových fľaškách, ale len veľmi málo z ich balí pivo do skla. Balené pivo v plechovkách majú len veľké priemyselné pivovary. To znamená, že malé pivovary sú odkázané na čapované pivo. Zostáva im teraz len predaj cez okienko, ak oň budú mať zákazníci záujem. Konzumácia piva je totiž sociálny moment, pri ktorom sa ľudia radi stretnú, podebatujú. Zvyčajne hovoríme: Poďme na pivo. Málokto chodí na pivo sám.
Niektoré pivovary doručujú pivo až domov.
Viem o viacerých remeselných pivovaroch aj iných malých pivárňach, ktoré fungujú len na základe donášky a či vyzdvihnutia. Je to spôsob, ako zostať v povedomí svojich zákazníkov a udržať akú-takú zamestnanosť.
Mnohé podniky a reštaurácie hovoria, že majú peniaze už len na mesiac fungovania.
Pozorne sledujeme, čo sa deje v reštauračných prevádzkach. Prežitie závisí od finančného zabezpečenia podniku. Niektoré majú finančnú rezervu väčšiu, iné menšiu. Závisí však aj od nákladov na prevádzku, napr. na prenájom či mzdy, ako aj od skutočnosti, koľko surovín majú na sklade, ktorým sa končí trvanlivosť. Všetko toto vplýva na fakt, ako prevádzka zvládne nielen ten prvý ťažký mesiac apríl, ale aj máj, či dokonca dlhšie obdobie.
Splnilo postupné uvoľňovanie opatrení očakávania?
Skôr nie. Od toho, či podniky môžu, či nemôžu predávať, závisí ich ďalšia existencia. Aj preto prevádzky tak netrpezlivo čakajú na informácie, čo bude ďalej a ako sa budú obmedzenia uvoľňovať. Potrebujú sa na to pripraviť a zároveň aj vidieť svetlo na konci tunela.
Zo začiatku však nebolo jasné, ktoré reštaurácie a podniky môžu vydávať jedlo. Kde sa stala chyba?
To, že vláda sa rozhodla zverejniť štyri fázy postupného otvárania, vítame, no nie je to dosť konkrétne. Napríklad otváranie letných terás je plánované až v tretej fáze, čo by malo byť niekde koncom mája, čo je veľmi ďaleko. A aj to je podmienené tým, či sa epidemiologická situácia bude vyvíjať dobre.
Čo treba zmeniť?
Komunikácia síce je, ale mohla by byť lepšia – jasnejšia, a hlavne konkrétnejšia. Prevádzky sa musia na znovuotvorenie pripraviť. Otvoriť reštauráciu či výčap sa, žiaľ, nedá zo dňa na deň. Teraz s tým budú spojené aj dodatočné náklady na dodržiavanie prísnych hygienických štandardov. Pripraviť sa tak treba technicky aj finančne. Aby sa vedeli podniky pripraviť, potrebujú skoré a konkrétne informácie.
Pomôže reštauráciám otvorenie letných terás už v skoršej fáze?
Čiastočne áno. Najviac však gastro prevádzkam pomôže úplné otvorenie a plné fungovanie, čo prinesie až posledná fáza, ktorou sa vráti spoločnosť do bežného života. I napriek názorom odborníkov, že by sa tak mohlo stať začiatkom júna, prevádzkovatelia a dodávatelia do gastro sektora musia rátať s postupným rozbehom. Reálnejšie preto vidia normálnu prevádzku až koncom júna, resp. začiatkom júla. Prežiť preto za súčasných podmienok ďalší mesiac až dva bude pre tieto podniky veľmi náročné.
Ako by teda mali fungovať terasy?
Pivovarníci, ďalší výrobcovia a dodávatelia do gastro sektora, spolu s Asociáciou hotelov a reštaurácií, sa snažia pripraviť k zásadám fungovania gastro prevádzok za prísnych hygienických podmienok spoločný materiál. Ten chceme predložiť kompetentným. Snažíme sa predvídať všetky detaily, situácie a potenciálne problémy postupného otvárania prevádzok. Či už ide o servírovanie nápojov a jedál na terasách, ale neskôr aj vnútri. A to tak, aby sme zabezpečili čo najvyššie hygienické štandardy, chránili zákazníka aj personál. Aby sme umožnili podnikom fungovať a ľudom reštaurácie bez obáv navštevovať.
Aké opatrenia by pomohli reštauráciám a podnikom?
Opatrení je viacero. Okrem spomínaných návrhov, najmä hygienických, pri postupnom otváraní prevádzok sa pripravujú aj opatrenia, aby prevádzky prežili a nedošlo k zbytočným bankrotom. Podľa odporúčaní Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska by pomohli konkrétne opatrenia, ktoré by pri otváraní naštartovali dopyt a spotrebu, napr. zníženie sadzby DPH na stravovacie služby, modifikácia financovania rekreačných poukazov, ale aj pretrvávajúca pomoc vo forme príspevku pri poklese tržieb minimálne na obdobie ďalších mesiacov.
Na záchranu prevádzok ste rozbehli aj samostatný projekt. O čo ide?
Vytvorenie on-line platformy Podpor Svoj Pub je iniciatíva dodávateľov do gastro sektora. Teda výrobcov piva, iných alkoholických a nealkoholických nápojov, ako aj ďalších potravinárov. Všetci sme spojili svoje sily. Snažíme sa sprostredkovať gastro prevádzkam podporu a vyjadriť solidaritu. A to nielen symbolickú, ale aj finančnú.
Ako to funguje?
Zákazník si vyberie svoju obľúbenú prevádzku, ktorá sa do projektu bezplatne zapojila registráciou. Zákazník má možnosť zakúpiť si poukaz na budúcu spotrebu v sume 5 € až 50 €. Po zakúpení dostanú ľudia poukaz v elektronickej forme cez e-mail s unikátnym QR kódom a číslom. Poukaz potom využijú vo vybranom podniku po jeho otvorení, ale peniaze dostanú podniky už teraz, počas trvania karanténnych opatrení.
Koľko podnikov sa zapojilo?
Projekt funguje naplno od Veľkej noci. Odvtedy sa mohli nielen registrovať prevádzky, ale aj nakupovať poukazy. Momentálne je zaregistrovaných viac ako 400 podnikov po celom Slovensku.
Koľko poukazov sa už predalo?
Kúpilo si ich už viac ako 700 ľudí.
Očakávate znovuzrodenie podnikov po pandémii?
Pevne veríme, že aj po pandémii sa budú mať kde ľudia vrátiť a vychutnať si dobrú kávu, osviežujúce nápoje či chutné jedlo.
Jana Shepperd (45) je od roku 2016 prezidentkou Slovenského združenia výrobcov piva a sladu. Začiatok jej kariéry bol na ministerstve zahraničných vecí, kde sa špecializovala na problematiku EÚ. Pôsobila aj ako diplomatka v Londýne. Po odchode z diplomacie žila vo Washingtone D. C. Neskôr pôsobila v Americkej obchodnej komore na Slovensku.