Koronavírus zdvihol ceny, zdraželi potraviny aj drogéria

Drahšia zelenina, mäso, ovocie. Pandémia ovplyvnila aj ceny na pultoch. "Nakupujem pravidelne, posledný mesiac mám pocit, že za to isté platím každý týždeň viac,“ tvrdí čitateľ denníka Pravda Martin z Modry. Nenakupuje pritom nič luxusné, len základné potraviny a zeleninu. Práve tá však podľa neho posledný mesiac zdražela.

29.04.2020 06:00
potraviny, koronavírus Foto:
Ilustračné foto.
debata (54)

Rovnakú skúsenosť má aj Alena z Bratislavy. "Vlastne v tom košíku nič nemám, ale platím vždy okolo 40 eur,“ hovorí. Okrem zeleniny a ovocia sa jej zdá, že zdraželo aj mäso.

Podľa Marka, ktorý sa tiež ozval redakcii Pravda, však išli hore aj iné tovary. „Jedno balenie utierok na prach, ktoré obsahuje dva kusy, stojí takmer neuveriteľné tri eurá,“ vraví rozhorčene. Ceny podľa neho výrazne poskočili v čase, keď boli zatvorené menšie obchody. Bežný nákup ho teraz vyjde aj o niekoľko eur viac. "Niektoré základné potraviny sa držia na pôvodnej cene, ale veľa nepotravinových tovarov, ktoré ľudia nakupujú spoločne s nimi, má nadstrelené ceny, niekedy aj o desiatky percent,“ vysvetľuje.

Za pravdu dáva nespokojným ľuďom aj štatistika. V marci ceny medziročne poskočili o 2,3 percenta. Ceny niektorých potravín však rástli aj o desatinu. Medzi nimi je hlavne petržlen, uhorky či karfiol. Hore však išlo aj bravčové mäso a chlieb. Prechodný pokles cien zo začiatku roka pre rozšírenie zníženej sadzby DPH na ďalšie tovary je tak dávno vymazaný.

VIDEO: Minister hospodárstva Richard Sulík navrhuje, aby sa ďalšie prevádzky otvárali skôr ako 6. mája. Pozrite si jeho vyjadrenie vo videu.

Video

Zvyšovanie cien niektorých produktov priznali aj obchodné reťazce. Zdraženie podľa nich odráža zvýšený dopyt po ťažko dostupných tovaroch. „Určite to nie je o tom, že chceme na situácii zarábať a plošne zvyšujeme ceny,“ povedal hovorca reťazca Lidl Tomáš Bezák. Zvýšené ceny podľa neho len kopírujú aktuálny dopyt a neschopnosť výrobcov dodávať tovary v požadovanom čase a množstve.

Obchodníci sa preto snažia nárast cien pri niektorých tovaroch zákazníkom vynahradiť znížením cien alternatívneho sortimentu. A to takého, ktorého je dosť. „Nejde o krátkodobé zľavy a ceny týchto produktov budú nízke dlhodobo aj vtedy, keď sa život v spoločnosti začne vracať do normálu,“ vyjadrila sa pre denník Pravda Veronika Bush, riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku.

Reťazce sa bránia aj výrazným nárastom nákladov. Nejde pritom len o zvýšené nároky na čistotu pre hygienické opatrenia, ale aj o zabezpečenie plynulej prevádzky predajní. „Robili sme intenzívnu náborovú kampaň a prijali 850 nových dočasných kolegov, ktorí pomáhajú v 150 obchodoch a pri on-line nákupoch,“ povedala Bush.

K cenám sa stručne vyjadril aj reťazec Kaufland. "S našimi dodávateľmi pravidelne rokujeme s cieľom zabezpečiť čo najvýhodnejšej ponuky pre zákazníkov,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Lucia Langová.

Denník Pravda oslovil aj ostatné reťazce. Tie nám však neodpovedali.

Ceny rastú aj pre zavreté hranice

Reťazcom spôsobuje ťažkosti aj dovoz tovarov. Zatvorené hranice výrazne sťažili logistiku. Tá sa nielenže spomalila, ale pri niektorých tovaroch výrazne tlačí aj na ceny. „Obmedzením celoeurópskej mobility ľudí totiž rastú náklady aj farmárom,“ hovorí analytik spoločnosti Finlord.cz Branislav Tomčiak.

Zdražovanie sa tak okrem dezinfekčných výrobkov zákonite dotklo aj potravín, ktoré vydržia čerstvé len krátko, a teda zeleniny, ovocia a čerstvých rýb. Ak v najbližšom čase nedôjde k výraznému uvoľneniu reštrikcií a k stabilizácii s cieľom podpory medzinárodného obchodu a mobility ľudí, zvyšovanie cien by malo podľa Tomčiaka pokračovať aj v máji. „Uzatvorená ekonomika značne trpí a to nie je dobré pre ľudí,“ vysvetľuje.

Treba otvoriť hranice

Podľa analytikov ceny v obchodoch z dôvodu koronakrízy naozaj poskočili. Na druhej strane si ich však ľudia pri niektorých produktoch aj oveľa viac všímajú. „Väčšia citlivosť na ceny v obchodoch súvisí aj s poklesom príjmov alebo obavami o budúcnosť v súvislosti s nákazou,“ povedala analytička Wood & Company Eva Sadovská.

Situáciu si všimol aj Protimonopolný úrad. Podľa neho vládou prijaté opatrenia znevýhodňujú špecializované prevádzky ako papiernictvá, predajne hračiek či domácich potrieb, ktoré museli ostať zatvorené. Naopak, veľkým obchodným reťazcom medzitým ustavične rastie trhová sila. Navyše, ak budú opatrenia naďalej pretrvávať, menšie prevádzky môžu podľa úradu zaniknúť.

Posilní sa tak trhové postavenie spoločností, ktoré boli zvýhodňované. Aj preto treba podľa Tomčiaka postupne uvoľňovať reštrikcie a povoliť cestovanie občanov. „Úloha vlády by mala byť predovšetkým v tom, aby zabezpečovala prísun materiálu a financií pre zdravotníkov,“ povedal Tomčiak.

Inflácia sa spomalí

Keďže však Slovensko v tomto roku čaká recesia, ceny by mali tak či tak rásť pomalším tempom ako v roku 2019. Medziročne len okolo dvoch percent. Ak príde k ďalšiemu zdraženiu, bude sa týkať len vybraných produktov. Aj to len dovtedy, kým sa dopyt po nich mierne neuvoľní.

„Spotrebiteľ je totiž v takýchto časoch opatrnejší a prehodnocuje svoje nákupy,“ povedala Sadovská. A to hlavne v prípade tovarov a služieb, ktoré sú drahšie a luxusnejšie, respektíve nepatria do kategórie nevyhnutných tovarov.

Zmiernenie rastu cien očakáva aj analytička Poštovej banky Jana Glasová. „Ľudia budú menej nakupovať napríklad elektrospotrebiče, zariadenie do domácností, ale zrejme aj oblečenie a obuv,“ hovorí. Šetrenie sa podľa nej dotkne aj cestovania a návštev reštaurácií.

© Autorské práva vyhradené

54 debata chyba
Viac na túto tému: #koronavírus