Po tom, čo ministerstvo dopravy zverejnilo v nedeľu plán na dočasné zrušenie vlakov zadarmo, zasiahla ho rázna vlna kritiky. Seniori netajili svoje rozhorčenie.
Vláda tak nakoniec zaradila spiatočku. "Milí seniori, prosím vás, využívajte vlakové spojenia len v nevyhnutných prípadoch,“ vyzýval v pondelok na sociálnej sieti šéf hnutia Sme rodina Boris Kollár. Dôchodcovia tak dostali týždeň na to, aby sa polepšili. Ak totiž ich počty vo vlakoch neklesnú, vláda im bezplatné cestovanie načas zatrhne. Vo vlakoch podľa Kollára totiž teraz cestuje denne šesť a pol tisíca seniorov.
Čísla potvrdil pre denník Pravda aj vlakový dopravca. "Železničná spoločnosť Slovensko po zavedení prevádzkových opatrení súvisiacich s koronavírusom prepravila za týždeň 32-tisíc dôchodcov, zatiaľ čo za posledný týždeň predstavuje ich počet 42-tisíc,“ povedal hovorca železníc Tomáš Kováč. Ide tak podľa neho o zjavný nárast.
To, že seniori výraznejšie cestujú, ukazuje aj porovnanie s rovnakým obdobím minulého roka. "Kým v roku 2019 tvoril podiel dôchodcov z celkového počtu prepravených cestujúcich približne 13,8 percenta, v roku 2020 ich podiel predstavuje 22 percent,“ povedal Kováč.
Pozastavenie bezplatnej dopravy pre ľudí nad 62 rokov pripravoval rezort dopravy na žiadosť Ústredného krízového štábu. "Nezakazujeme prepravu pre seniorov. Stále je možné cestovať za desiatky centov na 50 kilometrov,“ obhajoval návrh minister dopravy Andrej Doležal ešte v pondelok doobeda. Pričom pozastavenie by bolo len na nevyhnutnú dobu počas pandémie. Od apríla je dočasne pozastavená bezplatná železničná preprava žiakov.
Necestujeme – teda len troška
"Čo by teraz robili dôchodcovia v Tatrách? A keby aj cestovali na vychádzku do Tatier, čo je to šesťtisíc dôchodcov, keď je nás 1 400 000?“ pýta sa rozhorčená 73-ročná čitateľka denníka Pravda z Partizánskeho. Priznala, že je onkologickou pacientkou, a tak musí chodiť na pravidelné kontroly do Bratislavy. A to každé tri mesiace. Pri dôchodku 350 eur je však každý cent navyše obrovským výdavkom.
To, že príde o bezplatné cestovanie, neteší ani o pár rokov mladšiu dôchodkyňu Alicu z Modry. "Necestujem často, ale krátky výlet z Pezinka do Trnavy ma vždy poteší,“ hovorí. Dodáva, že opatrenia dodržuje, nakupovať jej chodí len rodina. No aspoň troška sa vyvetrať musí.
Nedeľné vyhlásenia o rušení vlakov zadarmo zneistili aj dôchodkyňu Helenu z Pezinka. Tá si nebola istá, či si už má kupovať lístok, alebo ešte jej stačí ten "bezplatný“. "Opatrenia by mali hovoriť jasne, nie ich meniť každú chvíľu,“ povedala.
Neveľká úspora, veľká nespokojnosť
Na vynechaní dôchodcov z bezplatného cestovania štát veľmi neusporí. Samotná bezplatná doprava seniorov štát totiž veľa nestojí. "Z hľadiska štátneho rozpočtu ide o drobné na úrovni pár miliónov eur,“ hovorí analytik J&T Banky Stanislav Pánis. Rádovo okolo päť až sedem miliónov, dodáva. "Problém verejnej vlakovej dopravy však tkvie v tom, že štát musí doplácať cez dotácie aj u tých zákazníkov, ktorí platia,“ hovorí Pánis.
Celkovo vlaky zadarmo, teda seniori spolu so študentmi, stáli ročne približne 13 miliónov eur. "Zrušenie vlakov zadarmo pre seniorov je skôr politický krok ako krok, ktorý bude mať veľký dopad na štátny rozpočet,“ hovorí analytik spoločnosti Finlord.cz Boris Tomčiak.
Už pred krízou sa očakával deficit štátneho rozpočtu vo výške 2,7 miliardy eur, vysvetľuje analytik, kvôli kríze však bude ešte niekoľkonásobne vyšší. "Všetky vrstvy obyvateľstva budú v najbližších rokoch zaťažené buď vyššími daňami, alebo stratou minulých benefitov,“ hovorí Tomčiak. Bez takýchto opatrení totiž nebude možné zredukovať rozpočtový deficit a zastaviť rast štátneho dlhu. Vláda by sa však podľa neho mala zamerať i na šetrenie v štátnej správe. "Kde je potenciál na zníženie zbytočných nákladov omnoho vyšší než potenciál úspory pri zrušení vlakov zadarmo pre dôchodcov,“ hovorí Tomčiak.