Zrušiť dovolenku alebo radšej ešte počkať?

Mnohí si letnú dovolenku rezervovali ešte v januári - teda pred vypuknutím pandémie. Jedným z nich je aj čitateľ denníka Pravda Marek. Teraz nevie kam s konopí – cestovať určite nebude, no platiť drahé storno sa mu tiež nepozdáva.

, 13.04.2020 07:00
letná dovolenka, leto, more, cestovanie,... Foto:
V prípade zrušenia zájazdu zo strany cestovnej kancelárie majú klienti nárok na vrátenie peňazí do 14 dní.
debata (27)

Prvú polovicu zálohy za svoj letný zájazd do Turecka platil už v januári – a to 55 eur na osobu. Cestovať mali šiesti dospelí a dieťa. Dokopy tak zaplatili zálohu vyše 300 eur. Prvú časť mal cestovke vyplatiť teraz, druhú začiatkom mája. No rozhodol sa pre storno. „Nikde by sme necestovali. Je to pre nás nemysliteľné, aby sme cestovali teraz, keď sú zatvorené letiská u nás a už aj v Turecku a koronavírus sa stále šíri,“ hovorí Marek. Stále však nevie, koľko by ho storno vyšlo, keďže cestovná kanceláriu mu ho stále nevypočítala. Vraj sa vyrátava individuálne. Dopočul sa však, že by to mohlo byť okolo 60 až 80 percent ceny zájazdu. Na jedného by tak museli zaplatiť aj okolo tisíc eur.

Ako sa v takejto situácii zachovať? Cestovné kancelárie žiadajú svojich klientov, aby ešte vydržali a dovolenky nerušili. V hre je stále aj voucher na dovolenku, ktorý avizoval minister dopravy Andrej Doležal. Zájazd by sa tak bez straty peňazí dal preniesť do budúceho roka. Na to ako postupovať sa denník Pravda pýtal aj v samotnej cestovke. „Zmena termínu a destinácie je momentálne u nás možná bez poplatku do 15.05.2020, takže klienti majú dostatočný časový priestor, aby nerobili unáhlene rozhodnutia,“ hovorí Tomáš Lazarov z CK Hydrotour.

Storno podmienky zájazdu či dovolenky má každá cestovná agentúra presne špecifikované vo svojich všeobecných zmluvných podmienkach. Práve na ich zákalde sa počíta aj strono poplatok, vysvetľuje Lazarov. "V prípade storna sme pripravení pre každý jednotlivý zájazd vyčísliť presnú výšku skutočne vzniknutých nákladov, ktorú vieme zdokladovať,“ hovorí.

Bez poistenia

Na koronavírus sa nevzťahuje ani poistenie. Každý zákazník si tak musí overiť na čo má nárok, dokedy môže objednaný zájazd zrušiť. Zájazd je možné zrušiť zo strany klienta bez poplatku, len ak ministerstvo zahraničných vecí vyhlási, že neodporúča cestu do konkrétnej oblasti alebo krajiny.

"Koronavírus v zmysle poistných podmienok totiž nie je poistnou udalosťou v poistení storna zájazdu,“ hovorí Helena Kanderková z poisťovne Allianz. Storno zájazdu zahŕňa len živelné udalosti vojnové či teroristický čin v lokalite.

Bez poplatkov len pri zrušení od cestovky

V prípade zrušenia zájazdu zo strany cestovnej kancelárie majú klienti nárok na vrátenie peňazí do 14 dní. „Dnes platná legislatíva ukladá na cestovné kancelárie finančné povinnosti, bez ohľadu na to, či sú cestovné kancelárie schopné v prípade vyskytnutia sa mimoriadnych a neodvrátiteľných okolností všetky uhradené finančné prostriedky refundovať,“ hovorí Jana Varinská generálna sekretárka Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr. Čiže bez ohľadu na to, či im už zaplatené rezervácie jednotlivých poskytovateľov služieb, ako sú letecké spoločností, hotely a iní poskytovatelia cestovných služieb, vrátia.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #leto #dovolenka #cestovné kancelárie
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy