Zásoby na netradičné sviatky sa tento rok nakupovali v rúškach a rukaviciach. A dlhých radoch. Ľudí však netešili ani ceny. Tie medziročne poskočili takmer o 4,6 percenta. Ukázali to februárové údaje Eurostatu, ale aj domáca štatistika.
"Najvýraznejší cenový nárast si pripísali mäsové výrobky, a to hlavne z bravčového mäsa, ktoré zdraželi až o 26,8 percenta,“ hovorí analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská. O 11 percent zdraželo ovocie. O šesť percent išli vo februári v porovnaní s minuloročnými cenami hore vajíčka. Rast cien nešetril ani tovary, po ktorých je teraz zhánka – a to ryžu a múku. Tie zdraželi medziročne o štyri percentá.
Naopak, zlacnela zelenina, ktorá si vo februári medziročne odrátala 5,4 percenta. Menej o 8,6 percenta platíme aj za maslo.
Celkovo však ceny vo februári rástli oproti minulému roku o tri percentá. Teda rovnako ako v tohtoročnom januári a v decembri 2019. Rýchlejšia inflácia tu bola len v roku 2012. Od začiatku roka pritom mala na ceny zatlačiť znížená sadzba dane z pridanej hodnoty (DPH) vo výške desať percent. A to na zdravé potraviny, noviny a časopisy.
Na celkovom vývoji cien sa však nižšia DPH na zdravé potraviny podľa Sadovskej výraznejšie neprejavila. "Iné faktory pôsobiace na rast cien potravín sú dominantnejšie a v konečnom dôsledku dochádza iba k pomalšiemu zdražovaniu potravín,“ hovorí. Na ceny bravčového zatlačil oveľa výraznejšie africký mor ošípaných, ktorý vystrelil hore čínsky dopyt. Svoju rolu však zohrali aj mzdové náklady, vysvetľuje analytička – a to hlavne príplatky za prácu v noci či cez víkend, ale aj vyššia minimálna mzda.
Nakupujeme skôr on-line
Ľudia pre obavy z nákazy začali v marci vo veľkom nakupovať on-line. Ukázali to dáta za platby klientov Slovenskej sporiteľne."V druhej polovici mesiaca však začali objemy nákupov v kamenných predajniach potravín jemne klesať, prudší nárast však zaznamenávala donáška potravín,“ hovorí jej analytička Katarína Muchová. A to až vo výške 3,5-násobku minuloročných nákupov. V marci výrazne pridali výdavky v lekárňach a drogériách. A to medziročne až o dve pätiny.
Najviac však stúpli nákupy na internete po zatvorení obchodov v treťom marcovom týždni. "Ľudia začali zároveň nakupovať on-line čoraz viac potrieb do domácností, kam zaraďujeme napríklad farby, laky, železiarstva, nábytky,“ hovorí analytička. Do konca marca tak cez internetové obchody minuli takmer trojnásobok toho, čo vlani v tomto období.
Žiadna dovolenka, lacnejšie tankovanie
Zabudnúť museli ľudia tento rok aj na obvyklú veľkonočnú lyžovačku. Hotely, penzióny a strediská zívajú prázdnotou. Minuloročné rekordné čísla pre domáci cestovný ruch sa tento rok takmer naisto nezopakujú. Riadne našliapnutú sezónu stopol koronavírus. "Počas vlaňajšieho apríla zaznamenali ubytovacie zariadenia na Slovensku viac ako 442-tisíc návštevníkov, z čoho vyše 271-tisíc predstavovali obyvatelia Slovenska,“ hovorí Sadovská. Spolu išlo o vyše milión prenocovaní, dodáva.
Palivá posledné týždne lacnejú. Oproti začiatku roka ubrali už 13 percent, upozorňuje Sadovská. Dôvodom je vývoj cien ropy na svetových trhoch. A zdá sa, že zlacneniu nie je koniec. Štvrtkové obchodovanie ukončila ropa tesne pod hranicou 32 dolárov za barel. Priemerná cena najpredávanejšieho 95-oktánového benzínu sa tak dostala na 1,136 eura za liter, nafty na 1,070 eura za liter.