Po nemeckom modeli kratšieho pracovného času volajú na Slovensku práve veľké firmy. Balíček prvej pomoci, ktorý vláda premiéra Igora Matoviča predstavila minulú nedeľu, totiž ráta len s podporou pre malé a stredné firmy. Mesačnú výšku totiž limituje len do sumy 200-tisíc eur. Veľké firmy sú nateraz odkázané len na vlastné finančné zdroje. V prípade niekoľkomesačnej krízy preto hrozia prepúšťaním.
"To posledné, čo chceme, je prísť o svojich zamestnancov, ale v prípade tvrdej hospodárskej krízy nebudeme mať na výber. Preto verím, že dnešné rozhodnutie Európskej komisie motivuje slovenskú vládu na plošné zavedenie kurzarbeitu,“ povedal tajomník Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták. Práve kurzarbeit pomôže podľa neho domácim podnikom efektívne prekonať krátkodobý nedostatok výroby. V takom prípade zamestnanci ostanú doma na 80 percentách svojej mzdy.
"Zároveň 60 percent znížených mzdových nákladov zaplatí štát a zvyšných 20 percent zamestnávateľ. O výške tohto pomeru sa dá, samozrejme, rokovať,“ povedal prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Alexander Matušek. Automobilky majú záujem nastaviť pomoc tak, aby si ju štátna pokladnica mohla dovoliť.
Na rade sú členské štáty. Aj Slovensko
Európska komisia vo štvrtok poobede rozhodla, že na plošné zavedenie kratšieho pracovného času uvoľní 100 miliárd eur. Peniaze z eurofondov môže čerpať každý jeden členský štát Európskej únie. "Každé dostupné euro v rozpočte Európskej únie bude využité na riešenie koronavírusovej krízy. Všetky pravidlá budú uvoľnené, aby umožnili rýchly a efektívny tok peňazí,“ vyhlásila predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.
Spustenie plošného systému musia ešte schváliť jednotlivé členské štáty Európskej únie.
Denník Pravda zisťoval, či je európskemu riešeniu naklonené aj naše ministerstvo práce. "Zatiaľ vieme za ministerstvo práce povedať len toľko, že časť z týchto peňazí bude formou pôžičiek a bude sa musieť Bruselu vrátiť. Preto sa naďalej bude preferovať využitie nenávratnej pomoci z už existujúcich európskych fondov. Tie by mali nateraz stačiť na pokrytie slovenských potrieb kompenzačnej pomoci pre zamestnancov, firmy a živnostníkov,“ povedal hovorca ministerstva práce Michal Stuška.
Európska komisia chce pomocou kurzarbeitu zabrániť masovému prepúšťaniu zamestnancov. V Spojených štátoch amerických len minulý týždeň požiadalo o dávky v nezamestnanosti 6,6 milióna ľudí. Európska únia bude čeliť podobnému pádu ekonomiky ako USA. Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier najnovšie odhadol tohtoročný pokles najsilnejšej európskej ekonomiky na 5,7 percenta hrubého domáceho produktu (HDP).
Firmy: jediné riešenie
Všetky firmy pôsobiace v domácom automobilovom priemysle sa zhodujú v tom, že súčasnú krízu im pomôže prekonať práve kurzarbeit. "Malo by to výrazný vplyv na rozhodovacie procesy nielen v našej spoločnosti, ale aj u našich dodávateľov, čo je aj pre nás veľmi dôležité. Štát a zamestnávateľ sa tak spoločne postarajú o udržanie pracovného miesta, čo v konečnom dôsledku pomôže udržať ekonomiku v chode, zníži riziko rastu nezamestnanosti a zániku firiem, či už veľkých, alebo malých,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Ján Žgravčák.
Žilinská fabrika pritom ako jediná na Slovensku obnovuje výrobu už začiatkom budúceho týždňa a na základe objednávok plánuje vyrábať minimálne do konca mesiaca.
„Volkswagen Slovakia dlhodobo upozorňuje na potrebu systémovej podpory všetkých podnikov bez ohľadu na veľkosť a počet zamestnancov, ktorá by pomohla prekonať krízové časy, v akých sa momentálne nachádzame. Preto vítame rozhodnutie Európskej komisie, ktoré je dôkazom, že tzv. kurzarbeit je medzinárodne etablovaným a účinným nástrojom, ktorý nám na Slovensku chýba,“ povedala hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Automobilka verí, že slovenská vláda bude na túto pomoc reagovať a nájde spôsob, ako tento nástroj slúžiaci predovšetkým na zachovanie zamestnanosti implementovať aj v našej krajine, dodala.
"Európa aj Slovensko našťastie majú dosť nástrojov na zabránenie masívnemu nárastu nezamestnanosti. Len sa nesmieme báť ich využiť, v opačnom prípade sa nevyhneme podobným problémom ako v 90. rokoch minulého storočia,“ povedal viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu Juraj Borgula. Ten si pamätá, ako mu počas transformácie slovenskej ekonomiky z plánovaného na trhové hospodárstvo klesli objednávky od automobilky Škoda o 60 percent.
"Nemali sme šancu ustáť dvojtretinový prepad zákaziek a museli sme pristúpiť k prepusteniu 600 zamestnancov. Obávam sa, že ak nebudeme dostatočne razantní, tak podobné ťažké časy nás čakajú aj dnes,“ dodal Borgula. Ten upozorňuje, že ak v dodávateľskom reťazci skrachujú výrobcovia súčiastok, nebudú sa môcť vyrábať osobné motorové vozidlá ani v prípade dostatku objednávok.