Baláž: Automobilky straty doženú

Pre epidémiu sa dá rátať s tým, že výrobu preruší nielen Volkswagen Slovakia, ale aj ďalšie automobilky. "V prípade zvládnutia koronavírusu dokážu automobilky vzniknuté straty dobehnúť pomocou nepretržitej výroby v druhej polovici roka,“ povedal ekonóm Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

16.03.2020 19:00
Vladimír Baláž Foto: ,
Podobne ako v Číne aj v Európe v najbližších mesiacoch výrazne klesne predaj osobných automobilov.
debata (15)

Čo spôsobí slovenskej ekonomike prerušenie výroby vo Volkswagene Slovakia?

Je to náš najväčší zamestnávateľ s obrovským počtom dodávateľov. O časť objednávok na čas prídu mnohí výrobcovia automobilových súčiastok. Straty zaznamenajú aj podniky poskytujúce stravovacie služby alebo ochranné pomôcky firmám pôsobiacim v automobilovom priemysle. Zároveň na čas poklesne aj kúpyschopnosť ľudí pracujúcich v automobilkách. S menšími tržbami tak musia počítať aj obchodníci. Tí navyše musia mať zatvorené a v najbližších dňoch môžu s vysokými tržbami počítať len predajne s potravinami a lekárne.

Odbory tlačia na prerušenie výroby aj v ďalších slovenských fabrikách.

S vysokou pravdepodobnosťou budú zatvorené aj ďalšie fabriky alebo minimálne príde k obmedzeniu ich výroby. Ak by aj manažment dokázal presvedčiť ľudí, nech chodia ďalej do práce, tak výrobu zasiahnu znížené objednávky pre koronavírus v západných štátoch únie. Podobne ako v Číne aj v Európe v najbližších mesiacoch výrazne klesne predaj osobných automobilov. V tejto situácii sú najviac zraniteľné malé firmy a živnostníci. Práve oni nemajú veľké finančné rezervy a prípadné nezaplatenie faktúr im môže spôsobiť existenčné problémy.

Koľko zatvorených fabrík dokáže zvládnuť slovenská ekonomika?

Ani v prichádzajúcich ťažkých časoch netreba preháňať a byť príliš pesimistický. Automobilový priemysel má jednu výhodu, že to, čo nevyrobí dnes, môže vyrobiť zajtra. Dnešné straty tak firmy môžu dohnať po odznení koronavírusu v treťom a vo štvrtom štvrťroku tohto roka. Aj v lete kvôli dovolenkám býva prerušená na dva týždne automobilová výroba a ekonomika to zvláda. Teraz bude odstávka trvať len o niečo dlhšie, ale časom sa výrobné linky znova rozbehnú. Problémy bude mať hlavne turistický priemysel, ktorý nemá šancu nahradiť súčasné výpadky ubytovania. No na jeho úspechu slovenská ekonomika nestojí. Ďalej súčasná situácia ohrozuje aj strojársky a stavebný priemysel. Obrovským problémom môže byť prípadný krach veľkého počtu malých podnikov a živnostníkov. Takzvaný dominový efekt by mohol ohroziť celú ekonomiku, ale tomu zabránia opatrenia vlády aj samotných bánk.

Pomôžu vládne opatrenia?

Žiadna vláda nedokáže zabrániť poklesu dopytu zo zahraničia. To, čo môžeme robiť, je pomôcť prekonať malým firmám aj živnostníkom ťažké časy a tu ide vláda správnym smerom. Veľkou výhodou je, že sa môže inšpirovať príkladmi z Číny, kde krízu prekonali pomocou lacných pôžičiek, daňových a odvodových úľav pre najviac zasiahnuté firmy.

Predstavené opatrenia budú stáť stovky miliónov eur. Aký vysoký môže byť tohtoročný deficit?

Na presné číslo by som potreboval vešteckú guľu. Jedno je však isté, že deficit bude oveľa vyšší ako plán. A končiaca vláda aj budúca vláda sa stále správajú ako v dobrých časoch. Nikto totiž doteraz nič nepovedal o tom, odkiaľ vezmeme peniaze na trináste dôchodky. Každý chce byť sociálny, ale v časoch odpúšťania odvodov nebude ľahké získať na ne peniaze. Navyše naši penzisti nie sú najviac ohrození chudobou. V biede žijú hlavne Rómovia a slobodné matky s deťmi. Práve v časoch krízy majú politici smerovať pomoc tým, čo ju najviac potrebujú.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #kríza #automobilky #Vladimír Baláž #koronavírus