Érsek si myslí, že splnil svoj cieľ v príprave a výstavbe diaľnic

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) si myslí, že svoj cieľ v príprave a výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest od svojho nástupu na post v roku 2016 splnil.

01.03.2020 16:13
debata (2)

„Máme rozostavaných 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, 50 kilometrov môžeme odovzdať v tomto roku a ďalších 70 kilometrov je pripravených na výstavbu a môže sa tendrovať,“ odpovedal Érsek na otázku agentúry SITA. Jeho nástupca vo funkcii ministra dopravy podľa neho bude mať pripravené viaceré rozostavané stavby.

Minister obhajoval rozhodnutie o ukončení zmluvy so zhotoviteľom úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové, taliansko-slovenským združením spoločností Salini Impregilo a Dúha. „Som presvedčený o tom, že som konal dobre, pretože by to nevedeli dostavať. Museli sme to ukončiť,“ uviedol Érsek s tým, že spomínaný úsek bol vo výstavbe od roku 2014 a práce sa tam nepohli.

Práce na stavbe sú pozastavené od leta minulého roka, pričom Národná diaľničná spoločnosť v závere januára vyhlásila verejné obstarávanie na dostavbu úseku D1 pri Žiline. Zmluvu so zhotoviteľom podľa ministra nemohli ukončiť skôr než vlani na jar. „Keď nemáte vyrazený tunel a ukončíte zmluvu so zhotoviteľom, v živote to nikto neprevezme. Museli sme počkať, kým prerazili tunelové rúry a potom sme mohli konať,“ vysvetlil Érsek. Upozornil, že razenie tunela je banské dielo s úplne iným režimom výstavby.

Na železniciach je podľa ministra tiež čo robiť, keďže tridsať rokov boli zanedbávané. „Spravili sme všetko preto, aby sme z európskych fondov nakúpili vlakové súpravy, ktoré začnú premávať. Treba robiť aj na infraštruktúre a sústrediť sa aj na železničnú politiku, pretože Európska únia bude na to tlačiť,“ poznamenal Érsek. Prioritou podľa ministra už nebudú diaľnice, ale práve železnice.

Rezort dopravy vlani začal avizovanú liberalizáciu osobnej železničnej dopravy. Súťaže na výber dopravcu na dvoch regionálnych tratiach Žilina – Rajec a Bratislava – Komárno zatiaľ nedotiahol do konca. Prvú zrušil, keďže jedinú predloženú ponuku Železničnej spoločnosti Slovensko vylúčil pre nesplnenie podmienok. V druhej súťaži predložil ponuku iba RegioJet, ktorého vlaky jazdia medzi hlavným mestom a Žitným ostrovom. Ministerstvo by malo podľa Érseka vyhodnotiť túto ponuku na budúci týždeň. „Liberalizácia je o tom, aby sme zlepšili podmienky pre ľudí v osobnej železničnej doprave. Nemôžeme zmeniť podmienky súťaže, lebo to nebude lepšie. Musíme sa snažiť, keď liberalizujeme, aby to bolo lepšie ako doteraz,“ povedal Érsek.

Minister zvažuje, že po skončení na tomto poste a po zostavení novej vlády sa bude venovať šermu v Národnom športovom centre v Bratislave. Tomuto športu sa venoval aktívne ako pretekár, neskôr aj ako reprezentačný tréner šermiarov. „Možno sa tam objavím, alebo pôjdem do súkromnej sféry, ale určite mám svoje predstavy. Musím niečo robiť, nie som taký starý, aby som s tým sekol. To by mi uškodilo,“ dodal Érsek. Žije v Šamoríne, rovnako ako terajší predseda Mostu-Híd Béla Bugár. Pred vstupom do politiky v roku 2010 bol majiteľom viacerých developerských spoločností a firiem zaoberajúcich sa maloobchodom a veľkoobchodom, ekonomickým a organizačným poradenstvom. Podľa výpisu z obchodného registra je v Šamoríne spoločníkom firmy, ktorá okrem iného prenajíma nehnuteľnosti, či zabezpečuje s tým súvisiace obstarávateľské služby.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Arpád Érsek