Auto zostalo v servise pre spor s poisťovňou

Radosť z nového auta netrvala ani mesiac. Stačila malá nehoda a auto putovalo do opravy. A tam aj zostalo. Poisťovňa totiž odmietla uhradiť servisu všetky náklady. Ten tak peniaze žiada od majiteľa – kým nezaplatí, auto mu nevydá.

19.02.2020 10:00
debata (2)

Tesne pred vianočnými sviatkami sa rodičia rozhodli svojej dcére pomôcť kúpou zánovného vozidla Volkswagen Passat B8. Jazdené kombi totiž slobodnej mamičke zjednodušilo prepravu niekoľkomesačného bábätka aj s kočíkom. Stačila malá nehoda.

Pár dní po dovezení automobilu z Francúzska a po bezproblémovom absolvovaní všetkých povinných kontrol však prišlo k havárii. A to pri zjazde do garáže obchodného centra v Nitre. Auto vtedy šoféroval otec mladej mamičky Peter Benczy, na ktorého je vozidlo aj napísané. Vodič, čo do Passatu B8 narazil, si chybu hneď priznal. Celú škodu plánoval uhradiť z svojho povinného zmluvného poistenia.

Potiaľto všetko vyzeralo sľubne. Potom sa však začali naťahovačky kvôli platbe za opravu. „Poisťovňa Kooperativa sa najskôr snažila poistnú udalosť neuznať. Názor zmenila až po dodaní fotodokumentácie. No naše problémy sa neskončili ani potom,“ povedal Benczy. Podľa poisťovne boli na vozidle opravené aj veci nesúvisiace s dopravnou nehodou. Rozhodla sa preto zaplatiť len časť opravy. "Škodu si uplatnil poškodený z povinného zmluvného poistenia nášho klienta. Servis vykonal úkony a opravy na vozidle poškodeného, ktoré nesúviseli so škodou na vozidle, ktorú spôsobil náš klient. Poisťovňa uznala a preplatila škody, ktoré boli identifikované, že ich spôsobil náš klient,“ povedala hovorkyňa poisťovne Kooperativa Silvia Nosková Illášová.

Autorizovaný servis Porsche Nitra teraz žiada od mladej mamičky a jej otca doplatiť 2 478,06 eur, inak im vozidlo nedá. Mladá mamička je tak bez auta. A zdá sa, že sa k nemu bez zaplatenia ani nedostane. „Som slobodná matka novorodenca a auto nám malo slúžiť na prepravu. Už niekoľko týždňov nám ho zadržiava servis Porsche Nitra a my s malým dieťaťom cestujeme mestskou hromadnou dopravou alebo si požičiavame autá,“ povedala Petra Benczyová.

Oprava nad rámec škody?

Tesne po nehode urobil pre poisťovňu obhliadku poškodeného vozidla zamestnanec spoločnosti Slovexperta. Firma sa podľa svojej webovej stránky venuje komplexnej problematike škodových udalostí automobilov pre poisťovne Kooperativa, Vienna Insurance Group a Komunálna poisťovňa. Jej zamestnanci sú zodpovední za obhliadku škôd spôsobených dopravnými nehodami, kalkuláciu nákladov na opravu a pripravujú aj podklady pre likvidáciu škôd. „Podľa mojich informácií pracovník Slovexperty nesprávne stanovil možný bod stretu. Tiež povolil robiť opravu, napriek tomu, že poistnú udalosť zamietol,“ tvrdí Benczy.

Poisťovňa však odmieta, že by jej ľudia povolili urobiť takú drahú opravu. „Náš technik zdokumentoval poškodenia na vozidle pre účely riešenia škody, za ktorú zodpovedá u nás poistený klient,“ povedala Nosková Illášová. Zápis o poškodení motorového vozidla nie je podľa nej potvrdením poistného plnenia. Poisťovňa tvrdí, že so servisom komunikovala aj rozsah opravy. „Servis môže vykonať opravu iba v rozsahu, ktorý poisťovňa na základe šetrenia súvislostí vzniku škody povolí. Naša poisťovňa postupovala v zmysle týchto štandardov, avšak servis začal s opravou pred doručením finálneho stanoviska,“ dodala Nosková Illášová.

Servis však odmieta, že by opravil niečo navyše a bez súhlasu poisťovne. „Opravili sme veci, ktoré boli uvedené súlade s ohliadkami vozidla a odborným posúdením rozsahu opravy, uvedeným v zápisoch o poškodení vozidla. Svojvoľne sme nad uvedený rozsah opravy nič iné nerobili,“ reagoval na tvrdenia poisťovne vedúci servisu Porsche Inter Auto Slovakia František Šimko.

Auto zostáva v servise

V snahe dostať peniaze za vykonanú robotu pristúpil servis k zadržaniu auta. „My sme vozidlo opravili v súlade s objednávkou a v rozsahu uvedenom v zápisoch o poškodení vozidla, vypracovaných spoločnosťou Slovexperta, zmluvným partnerom poisťovne Kooperatíva, pričom sme nezisťovali, či boli niektoré poškodenia na vozidle už pred predmetnou poistnou udalosťou a zákazník nás pri vypisovaní zákazkového listu na takéto poškodenia neupozornil,“ povedal Šimko.

Benczy však tvrdí, že pred dopravnou nehodou si nebol vedomý poškodenia automobilu. A nedal ani súhlas na opravu vozidla nad rozsah poškodení spôsobených dopravnou nehodou. Jeho dcére sa nepáči, že sa s otcom v celom spore stali rukojemníkmi. „My sme si nič navyše neobjednávali ani neodsúhlasovali, za čo by sme mali platiť?“ pýta sa Benczyová.

Podľa servisu majú situáciu riešiť s poisťovňou. „V tejto situácii sme zatiaľ my – servis Porsche Nitra – jediný zo všetkých zainteresovaných strán, komu vznikli skutočné náklady. A práve o náhradu týchto nákladov bojujeme,“ povedal Šimko.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #nehoda #auto #príbehy čitateľov