Štátna dotácia 1 000 eur na kúpu nového bicykla?

Vymeniť staré kotly na kúrenie, nahradiť autá na naftu, vytláčať automobily z centier miest a masívne podporiť bicyklovanie. A to všetko pomocou štedrej finančnej podpory štátu. Aj takto si ministerstvo životného prostredia predstavuje boj s klimatickými zmenami na Slovensku. Zámer vyvolal rozporné reakcie.

18.02.2020 05:00
debata (74)
Foto: Pravda
infografika, bicykle

Ako by mali vyzerať spomínané dotácie? Napríklad tí, ktorí majú staré auto na naftu, by mohli dostať na kúpu nového vozidla tzv. šrotovné 2 200 eur. Na kúpu nového bicykla by mal štát prispieť až polovicu z ceny, a to až do výšky 1 000 eur. Podpora sa má týkať aj elektrických bicyklov či takzvaných cargo bicyklov, ktoré používajú cyklokuriéri. Autori nápadu z ministerstva životného prostredia si totiž myslia, že by ich rodičia malých detí mohli používať na odvoz svojich potomkov do škôlok.

Plány rezortu na razantné zlepšenie kvality ovzdušia sú spísané v Národnom programe znižovania emisií. Materiál prešiel koncom januára pripomienkovým konaním. Po zapracovaní námietok by mala o ňom rokovať vláda.

V návrhu sa spomína aj podpora mestských zón bez áut, mestskej hromadnej dopravy či parkovacích plôch pre ekologickejšie vozidlá. Opatrenia by mali začať platiť už v tomto desaťročí.

Slovensko k aktualizácii svojich cieľov v znižovaní emisií zaväzuje európska smernica. S vypracovaním národného dokumentu však rezort životného prostredia mešká. Slovensko malo program predložiť Európskej komisii už vlani na začiatku apríla, nový termín odovzdania je 28. február 2020 – teda tesne pred voľbami.

Náklady na znižovanie emisií budú do roku 2040 podľa prepočtov ministerstva životného prostredia predstavovať 1,8 percenta hrubého domáceho produktu.

„Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v decembri 2019 predstavila kľúčový dokument – European Green Deal, teda akúsi cestovnú mapu vedúcu k cieľu, ktorým je dosiahnuť do roku 2050 klimatickú neutralitu," povedal Norbert Kurilla, štátny tajomník ministerstva životného prostredia. Národný program má vytvoriť základný rámec, podľa ktorého má v budúcnosti Slovensko pri znižovaní emisií pokračovať. „Máme za sebou viac ako dva roky spolupráce s najvýznamnejšími globálnymi kapacitami v tejto oblasti – Svetovou bankou a Aténskou technickou univerzitou, ktoré vytvárajú modely aj pre Európsku úniu,“ uviedol Martin Haluš, riaditeľ Inštitútu environmentálnej politiky.

Po elektromobiloch prídu na rad elektrické bicykle

V období rokov 2020 až 2025 sa podľa ministerstva majú vybudovať a rozširovať je cyklotrasy v mestách tak, aby boli ľahko prístupné ich centrá. „Tým sa uľahčí rozšírenie mäkkej dopravy a vytvoria sa podmienky na nahradenie osobnej automobilovej dopravy na každodenné dochádzanie,“ uvádza návrh národného programu.

Ďalším krokom rozširovania cyklodopravy je priama podpora nákupu. Podpora bude podľa rezortu životného prostredia zameraná na pedálové bicykle – aj skladacie bicykle, na trojkolky a na bicykle s asistenčným elektrickým pohonom – "pedelec“.

Záujemcovia budú mať možnosť získať priamu dotáciu aj na nákup bicykla s pomocným elektrickým pohonom. Maximálna dotácia dosiahne 50 percent z kúpnej ceny bicykla. Podpora však nesmie presiahnuť tisíc eur. Dotáciu nebude možné použiť na nákup elektrických skútrov, mopedov a motocyklov.

Najlacnejšie elektrické bicykle v súčasnosti stoja zhruba 700 eur. Ich cena závisí od veľkosti batérií a kvality spracovania. Na trhu sa nachádzajú aj kusy, ktoré stoja niekoľko tisíc eur. Elektrický pohon cyklistovi pomáha pri šliapaní na pedále. Elektrický bicykel nie je schopný samostatnej jazdy bez pričinenia cyklistu, ako napríklad skúter. Prídavný motor pomôže najmä v stúpaniach.

V januári štát podporil nákup elektrických áut. Vyčlenil na to šesť miliónov eur, ktoré sa minuli za niekoľko minút. V roku 2020 má podpora pokračovať pre výstavbu nabíjacích staníc.

74 debata chyba