Z ulíc na rokovania. Blokády kamiónmi sa nateraz končia

Štát a kamionisti našli na spoločnom rokovaní cestu, ako dosiahnuť kompromis a uľahčiť situáciu slovenských dopravcov. Rokovania budú pokračovať, kamióny nebudú blokovať cesty.

13.01.2020 10:58 , aktualizované: 18:36
debata (422)

VIDEO: Čo sľúbil premiér Peter Pellegrini dopravcom?

Video

Slovenskí dopravcovia pokračovali aj v pondelok v štrajku a blokovali niektoré hraničné priechody. Predseda vlády Peter Pellegrini označil štrajk kamionistov za politický, nie náhodný. Razantne odmietol vypnutie mýta. Zároveň povedal, že vláda je ochotná sadnúť si za rokovací stôl až vtedy, keď prestane byť na Slovensku blokovaná doprava. Dopravcovia na jeho výzvu reagovali a sprejazdnili blokované cesty. Následne o 16.00 začali rokovania s protestujúcimi dopravcami na ministerstve financií.

Rokovania budú pokračovať aj vo štvrtok, dopravcovia s vládou našli spoločnú reč. Štát vyjde v ústrety dopravcom viacerými krokmi, vrátane zliav na mýte či zníženia dane z motorových vozidiel. Vláda pripraví návrh zníženia sadzby cestnej dane tak, aby sa zvýšila konkurencieschop­nosť slovenských autodopravcov v rámci V4, uviedol premiér po stretnutí so zástupcami Únie autodopravcov Slovenska a Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia, na ktorom sa zúčastnili aj príslušní ministri. Vláda má ambíciu schváliť legislatívu ešte v tomto volebnom období.

Ostrý Pellegrini

Premiér zvolal na pondelok stretnutie s ministrom financií Ladislavom Kamenickým (Smer-SD), ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd), ministerkou vnútra Denisou Sakovou a ministrom hospodárstva Petrom Žigom (obaja Smer-SD). Zúčastnil sa na ňom aj prezident Policajného zboru Milan Lučanský. Cieľom bolo informovanie o rokovaniach z minulého týždňa s autodopravcami, ale aj o aktuálnej situácii v doprave na Slovensku.

Zastavenie mýtneho systému by znamenalo, že sa Slovensko stane eldorádom zahraničných kamiónov. Minister hospodárstva signalizoval, že hrozí odstavenie výroby v podnikoch, ktoré sú závislé od rýchlych dodávok dielov, čo by znamenalo veľké hospodárske škody, uviedol premiér.

Keď mi policajný prezident povie, že sú cesty prejazdné, do hodiny si sadneme za rokovací stôl, odkázal dopravcom premiér.

Minister hospodárstva Peter Žiga rokoval so slovenskými automobilkami, ktoré mu signalizovali, že ak bude naďalej narušovaný dovoz súčiastok a automobilky nebudú mať plynulé zásobovanie, ako aj možnosť vývozu hotových áut, môže to viesť k odstaveniu výroby. Škody by potom boli výrazne vyššie.

Pellegrini poznamenal, že štrajk je organizovaný skupinou ľudí niekoľko týždňov pred voľbami s vedomím, že v takomto krátkom čase nie je možné prijať zásadné zmeny. „Tento štrajk vôbec nepovažujem za náhodu,“ myslí si. Predpokladá, že autodopravcovia, ak im ide o výsledok, budú chcieť rokovať.

Cesty sú voľné, štrajk trvá

Autodopravcovia uvoľnili všetky blokované úseky ciest vrátane hraničných priechodov. V reakcii na výzvu premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) to v pondelok vyhlásil podpredseda Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Stanislav Skala a prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia Pavol Jančovič s tým, že teraz čakajú na pozvanie od premiéra na stretnutie.

Skala súčasne upozornil, že priechody síce uvoľnili, štrajk však pokračuje a stále zostávajú na miestach, kde boli. „V tejto chvíli čakáme pozvanie od pána premiéra a príslušných ministrov, aby sme si mohli navrhované požiadavky prebrať za rokovacím stolom tak, ako sa to patrí,“ poznamenal Jančovič.

UNAS trvá na požiadavke týkajúcej sa mýtneho systému. „Uvidíme, až sa predloží zmluva na mýtny systém, podľa toho sa potom zariadime,“ dodal Skala. Jančovič však pripomenul, že to nie je jediná požiadavka autodopravcov. Poukázal na vysokú daň z motorových vozidiel aj na zdaňovanie vreckového.

„A nehovoríme o tom, že my tu naozaj trestáme vlastných dopravcov, lebo sme im dali nejaký medzník 10 000 kilometrov pri zľavách na mýto. To potrebujeme odstrániť a, jednoducho, zľavy na mýto potrebujeme od prvého kilometra. To je možné nariadením vlády a ešte zasadá budúci týždeň parlament,“ zdôraznil Jančovič.

Česmad považuje tieto požiadavky za splniteľné. „Veríme, že tým sa cestným dopravcom podarí aspoň trošku nadýchnuť v tomto ‚marazme‘ a môžeme sa potom baviť o ďalších veciach,“ skonštatoval Jančovič.

Zrušiť mýto? Neprijateľná požiadavka

Pellegrini zdôraznil, že „absolútne odmieta“ vypnutie mýtneho systému a zastavenie výberu mýta na slovenských cestách. „Nikdy nedopustím, aby sme ohrozili dopravu na slovenských cestách, ktoré sú už teraz preplnené, a nikdy nedopustím, aby sa takýmto spôsobom stalo Slovensko ‚eldorádom‘ pre všetkých zahraničných kamionistov, ktorí budú chcieť obísť všetky krajiny, kde cesty spoplatnené sú, a všetky kamióny smerujúce z východu na západ, zo severu na juh, budú prechádzať len cez Slovenskú republiku, cez slovenské mestá, cez slovenské dediny,“ vyhlásil. Ide teda podľa jeho slov o požiadavku, ktorá je neprijateľná a o ktorej vláda nemieni diskutovať. Diskutovať sa však podľa Pellegriniho dá o oblasti zliav z mýta.

Celý problém je podľa premiéra potrebné uchopiť komplexnejšie. Priblížil, že okrem výšky sadzby cestnej dane treba hovoriť aj o téme cestovných náhrad a oblasti vreckového. Mnohé veci podľa neho nie sú natoľko urgentné, aby boli prijaté v nasledujúcich dňoch. Daň z motorových vozidiel sa totiž podľa jeho slov platí rok dozadu.

Hrozia žaloby o náhradu škody

Predseda vlády zároveň konštatoval, že majitelia kamiónov sa vystavujú riziku, že hrubo porušujú zákony SR. Upozornil, že blokovaním slovenských ciest autodopravcovia hazardujú s ekonomickými záujmami SR, bezpečnosťou cestnej dopravy aj so zdravím občanov. Štrajkujúci podľa neho škodia kolegom, ktorí si chcú plniť svoje kontrakty. Žiga poukázal na to, že najväčší zamestnávatelia na Slovensku avizujú vážne problémy v súvislosti s blokádou ciest.

„Ohlásili, že možno v prípade, ak by takáto blokáda mala pokračovať, budú musieť odstaviť výrobu,“ priblížil premiér s tým, že štrajkujúci musia následne na seba vziať zodpovednosť za vzniknuté škody. Pellegrini pripomenul, že štát má presnú evidenciu každého vozidla, ktoré blokuje dopravu na Slovensku a poskytne ju zamestnávateľom, aby mali možnosť žalovať o náhradu škody tých, ktorí ju spôsobili.

Truban: Pellegrini má blízko k mýtnemu tendru

Podľa lídra koalície PS/Spolu Michala Trubana sa premiér Peter Pellegrini k štrajku autodopravcov nemôže postaviť v duchu svojej obľúbenej zásady „padni, komu padni“, pretože má blízko k mýtnemu tendru. Pripomenul, že Pellegrini bol asistentom exministra Ľubomíra Vážneho, ktorý tender podpisoval. „Pán Vážny po správe Najvyššieho kontrolného úradu o pochybeniach v mýtnom tendri už dávno nemal byť v politike,“ povedal Truban.

VIDEO: Podľa lídra PS/Spolu Trubana sa premiér Pellegrini neriadi pri štrajku zásadou „padni komu padni“.

Video

Kiska: Mýto je lúpež storočia

Podľa šéfa strany Za ľudí Andreja Kisku je premiér arogantný voči dopravcom a bol pri lúpeži storočia, ako Kiska nazval mýtny systém. Veronika Remišová uviedla, že urobiť poriadok s mýtnym tendrom bude jednou z prvých úloh pre novú vládu. Podľa nej Slovensko nakoniec pre mýto môže prísť až o 800 miliónov eur. Česko platí za prevádzku mýta oveľa menej ako Slovensko, povedala Remišová. Zodpovednosť za to nesie podľa strany Za ľudí najmä strana Smer.

Strana Za ľudí nechce vypovedať zmluvu na mýto so SkyTollom, ktorý prevádzkuje systém, pretože je ťažko vypovedateľná, ale odporúča rokovať s firmou, aby ponúkla štátu lepšie podmienky, ak chce pôsobiť na slovenskom trhu. Zároveň je už teraz potrebné pripravovať tender na nový mýtny systém.

.....

Video: Autopravcovia pokračujú v blokáde.

Video

Štrajk slovenských kamionistov už robí problémy aj Maďarom

Maďarská polícia obmedzila dopravu vozidiel s hmotnosťou nad 7,5 tony na troch hraničných priechodoch v Novohradskej župe v reakcii na protestné blokovanie hraničných priechodov slovenskými autodopravcami.

Autodopravcovia v nedeľu od 22.00 h zablokovali viaceré hraničné priechody na celom Slovensku. Maďarská polícia preto uzatvorila pred kamiónmi maďarsko-slovenské hraničné priechody Somoskőújfalu, Parassapuszta a Balassagyarmat.

Zákaz platí až do odvolania, uviedla polícia na svojej internetovej stránke police.hu.

Podľa servera vezess.hu pre protest nepúšťajú cez slovensko-maďarské hraničné priechody vozidlá nad 3,5 tony v Rajke na štátnej ceste č. 15 a na diaľnici M15, ako ani na štátnej ceste č. 14 vo Vámosszabadi.

422 debata chyba
Viac na túto tému: #Česmad #UNAS #štrajk autodopravcov