Prípadná kríza totiž môže v USA skomplikovať znovuzvolenie Donalda Trumpa. Americký prezident preto bude mať dôvod minimálne zmierniť prebiehajúce obchodné vojny, ktoré stáli za spomaľovaním hospodárskeho rastu v roku 2019.
Prvé náznaky snahy o zakopanie obchodnej vojnovej sekery sa už objavili v decembri minulého roku. „Podarilo sa nám s Čínou dohodnúť rozsiahly nákup amerických poľnohospodárskych plodín, priemyselných tovarov a energií. Z tohto dôvodu nepristúpime k zavedeniu ďalších ciel a okamžite začíname rokovať o druhej – záverečnej fáze veľkej obchodnej dohody,“ uviedol na svojom twitterovom účte americký prezident Donald Trump.
Ten už v novembri bude ako zástupca Republikánskej strany obhajovať svoj mandát vo volebnom súboji s najpopulárnejším demokratickým politikom. Donald Trump plánuje svoju kampaň postaviť na silnom ekonomickom raste, ktorý bude prezentovať ako výsledok nových obchodných dohôd. So zmenou ekonomických vzťahov v prospech Spojených štátov amerických už súhlasili Mexiko a Kanada.
Problémové americké firmy
V snahe vyhnúť sa vysokým clám na európske automobily súhlasil Brusel ešte v lete minulého roka so zvýšením dovozu americkej geneticky modifikovanej sóje. Zároveň Európska únia plánuje v tomto roku od USA vo väčšom nakupovať skvapalnený plyn a ropu. Po tom, čo viac tovaru začne reálne zo Spojených štátov amerických dovážať aj Čína, nebude v roku 2020 dôvod na budovanie nových obchodných bariér. S ukončením ekonomického násilia aktuálne počítajú aj finančné trhy, ktoré v závere minulého roka prepisovali historické maximá v Amerike, Európe aj Ázii.
Donald Trump momentálne hrozí clami jedine v prípade razantnejšieho zdaňovania amerických firiem v Európe. Tie na starom kontinente dlhé roky platia nízke dane z príjmu, čo sa nepáči viacerým miestnym vládam na čele s Francúzskom. Pre tvrdú daňovú optimalizáciu majú európsku daňovú sadzbu vo výške pár percent spoločnosti ako Amazon, Apple, Google či Microsoft.
On-line giganty väčšinu v Európskej únii zarobených peňazí zdaňujú v USA a Donald Trump chce túto výhodu zachovať aj v budúcnosti. To sa mu nemusí podariť, keďže špeciálnu digitálnu daň už prijalo Francúzsko, Rakúsko či susedná Česká republika. Američania preto hrozia zavedením vysokých ciel na francúzske syry, vína a módne výrobky. Tie sa pritom budú vzťahovať na celú Európsku úniu, aby ich Francúzi nemohli obísť vývozom svojich produktov z iného členského štátu napríklad zo Španielska.
Slovensko to nebude mať ľahké
Vážne ekonomické problémy nastanú až vtedy, keď zhoršenie vzájomných vzťahov vyústi do zavedenia ciel na európske automobily. Tie totiž ublížia najsilnejšej európskej ekonomike – Nemecku. Lenže Berlín žiadnu digitálnu daň neplánuje a bez povšimnutia nechal aj americké sankcie na budovaný plynovod Nord Stream 2.
Od vývozu vozidiel do Spojených štátov amerických závisí aj tohtoročný úspech slovenskej ekonomiky. Len z bratislavského Volkswagenu Slovakia smeruje približne každý piaty vyrobený automobil za Atlantický oceán. Americkí zákazníci majú záujem hlavne o luxusné SUV vozidlá značiek Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7 a Audi Q8. Navyše v slovenskom priemysle pôsobia stovky dodávateľov, ktorých prevodovky, spojky, nárazníky či brzdové doštičky končia vo vozidlách exportovaných do USA.
Pre nástup elektromobilov bude mať slovenský automobilový priemysel dosť ťažkostí aj bez amerických ciel. Vozidlá s nulovými emisiami sa totiž vyrábajú s oveľa menším počtom zamestnancov ako automobily so vznetovými motormi. V elektromobiloch napríklad nie je prevodovka, ktorá je dnes neoddeliteľnou súčasťou benzínom alebo naftou poháňaných oceľových tátošov. Zároveň pre masívne nasadzovanie robotov sa vo fabrikách postupne rušia jednoduché pracovné miesta a stroje už dnes bez problémov dokážu nalakovať karosérie automobilov.
Brexit straší aj naďalej
Ekonomická neistota bude strašiť domáci hospodársky rast aj po tom, čo Európsku úniu v januári opustí Veľká Británia. „Stále totiž nie je podpísaná zmluva o budúcom usporiadaní obchodných vzťahov,“ upozornil ekonóm a prezident nemeckého inštitútu IFO Clemens Fuest.
Čas potrebný na nájdenie prijateľného kompromisu vyprší koncom roka 2020. „V takom krátkom čase Európska únia ešte s nikdy nedokázala uzatvoriť obchodnú dohodu. Práve nedostatok času na rokovania môže byť problém,“ dodal Fuest. Britský premiér Boris Johnson totiž odmieta predĺžiť rokovania, Prípadné neuzatvorenie novej obchodnej dohody automaticky zavedie clá na tovar prepravovaný medzi Európskou úniou a Veľkou Britániou.
„Už dnes sú naše predpisy kompaktné s právom Európskej únie, a preto nemôže byť problém s uzatvorením novej obchodnej dohody do konca roka 2020,“ uviedol Johnson. V Európskej únii je Veľká Británia druhým najväčším automobilovým trhom a vo veľkom naň vyvážajú všetky štyri automobilové závody pôsobiace na Slovensku. Svet sa v budúcom roku pravdepodobne vyhne kríze, ale Slovensko bude mať problémy, ak obchodné vojny alebo brexit nepríjemne zasiahnu domáci automobilový priemysel.