Súťaž na vlaky na juhu má prvého sťažovateľa. Vyradený Yosaria Trains hrozí Bruselom

Spoločnosť Yosaria Trains podáva námietku proti vyradeniu z verejnej súťaže na výber osobného vlakového dopravcu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

20.12.2019 18:40
debata (7)

Zdôvodňuje to podľa nej nezákonným postupom Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) pri určení podmienok tendra. Ako firma v piatok informovala, výhrady má k nastaveniu podmienky na referenciu uchádzačov v podobe minimálne 1,2 milióna kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení.

„Ministerstvo dopravy nereagovalo na našu námietku podanú v čase zverejnenia súťaže a následne nás z nej vylúčilo. Podmienky súťaže považujeme za diskriminačné,“ povedal riaditeľ Yosaria Trains Ivan Líška. „V prípade, že ministerstvo dopravy bude ďalej postupovať nezákonne, sme pripravení obrátiť sa na Európsku komisiu,“ upozornil Líška.

Riaditeľ Yosaria Trains poukázal tiež na to, že rezort dopravy napriek zákonnej povinnosti evidencie odmieta zverejniť sumu tržieb za predaj cestovných lístkov, ktorú si súčasný vlakový dopravca pripíše na svoj účet za prevádzkovanie osobnej dopravy na trase Bratislava – Komárno. Tento údaj je podľa Líšku pritom základným vstupom pre korektnú kalkuláciu ceny pre uchádzačov v súťaži a nemá ho žiaden z nich.

Ministerstvo odmieta sumu tržieb zverejniť, pritom dve z troch zložiek ceny tvoria priame dotácie od štátu – finančná kompenzácia za prepravované osoby zdarma (študenti, dôchodcovia) a najmä dotácia na kilometre. Tá sa podľa spoločnosti od roku 2010 zvýšila dodatkami pätnásťkrát, a to z pôvodných 4,52 eura na kilometer na súčasných 9,77 eura na kilometer.

Ministerstvo: Námietku nepodali v lehote

Rezort dopravy informoval, že spoločnosť Yosaria Trains nepodala námietku v lehote podľa zákona o doprave na dráhach. Ak záujemca nespĺňa podmienky účasti, nemôže byť podľa ministerstva pripustený do ďalšieho priebehu súťaže a nestáva sa tak uchádzačom.

„Už splnenie týchto podmienok účasti čiastočne indikuje, v akej miere a či vôbec bude záujemca schopný plniť samotný predmet verejnej súťaže, teda zabezpečenie prevádzky vlakov osobnej dopravy,“ uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

Podnet spoločnosti sa týkal jednej z podmienok účasti, a to rozsahu realizovaných dopravných výkonov ako znak toho, že záujemca má predchádzajúce skúsenosti s verejnou osobnou dopravou.

„Osobná železničná doprava je špecifický druh podnikania, rušňovodiči majú iný rozsah skúšok a poznania trate a samotný dopravca zodpovedá za cestujúcich,“ podotklo ministerstvo. Považuje preto za nadmieru nevyhnutné a zodpovedné, aby subjekt, ktorý vzíde z verejných súťaží a štát ho poverí realizovaním zmluvných záväzkov, mal požadované skúsenosti.

„Z tohto dôvodu v predmetnej súťaži a ani v ďalších súťažiach neplánujeme ustúpiť od dokladovania tejto referencie, ktorej výška sa bude odvíjať od rozsahu štátom zadávaných dopravných výkonov,“ dodal rezort.

Yosaria Trains poukazuje na RegioJet

Vlaky medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje od marca 2012 spoločnosť RegioJet, ktorá sa ako jedna z piatich uchádzačov prihlásila do aktuálnej súťaže na výber dopravcu na tejto regionálnej trati. Zmluva RegioJetu s ministerstvom dopravy o prevádzkovaní osobnej vlakovej dopravy na trase vo verejnom záujme, teda na objednávku štátu, platí do konca roku 2020.

Spoločnosť Yosaria Trains poznamenala, že RegioJet sa k prevádzkovaniu vlakového spojenia na tejto trati dostal priamym zadaním v roku 2010. „A to napriek tomu, že v čase udelenia linky spoločnosť RegioJet nespĺňala zákonom stanovené povinnosti – nemala ešte licenciu a bezpečnostné osvedčenie na prevádzku osobnej dopravy na Slovensku. Nespĺňala tiež referenčné podmienky, teda minimálny počet kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení,“ dodala Yosaria Trains s tým, že práve vďaka prevádzke dopravy na tejto trase podmienku už v súčasnosti spĺňa.

RegioJet sa bráni

RegioJet zareagoval, že táto informácia nie je pravdivá. „RegioJet bol v čase uzavretia zmluvy licencovaným železničným dopravcom v rámci EÚ. Predložil všetky garancie na vozidlový park a spĺňal všetky podmienky pre reakciu na vtedajšie notifikačné konanie a na to, aby mohol uzavrieť zmluvu a začať prevádzku na trati Bratislava – Komárno,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Proces pridelenia zákazky tzv. priamym zadaním bol podľa neho úplne v súlade s legislatívou, priame zadanie nie je nič iné ako výber z viacerých ponúk. „Ministerstvo dopravy malo vtedy k dispozícii ponuku ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko), ktorú zverejnilo, a ďalší dopravcovia sa mohli prihlásiť so svojimi ponukami. To využil RegioJet a predložil výhodnejšiu ponuku s nižšou požiadavkou na dotácie než ZSSK a s ponukou lepších služieb,“ poznamenal Ondrůj. Ako podotkol, ministerstvo dopravy preto, v súlade s legislatívou, uzavrelo zmluvu s RegioJetom práve na základe výhodnejšej ponuky.

Čas sa kráti

Aktuálne výberové konanie na dopravcu na trati Bratislava – Komárno podľa RegioJetu nie je formou notifikácie, ale v podobe klasickej verejnej súťaže. Tá má iné podmienky, vrátane predloženia referenčných dokumentov, či skúseností.

„RegioJet zatiaľ nemá žiadne informácie o výsledku prvého kola výberového konania a ako problém vidíme stále skracujúci sa čas pred decembrom 2020, kedy má na trasu prísť vysúťažený dopravca. Menej než rok je veľmi krátky čas a všetci dopravcovia budú mať problém obstarať vhodný vozidlový park, ktorý zaistí dostatočnú kapacitu na tejto extrémne vyťaženej trati,“ dodal Ondrůj.

Spoločnosť Yosaria Trains je podľa Obchodného registra SR personálne prepojená so spoločnosťou Yosaria Plaza, ktorá mala ambície v bratislavskom Ružinove prestavať budovu bývalého obchodného domu na obrie obchodné centrum. To sa jej nepodarilo a skelet budovy v dezolátnom stave dodnes straší Ružinovčanov, ktorí ho pomenovali názvom Hirošima.

(pi)

7 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #Bratislava - Komárno