Vypnite mýto alebo znížte cestnú daň, žiadajú kamionisti po správe NKÚ

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) v súvislosti s výsledkami kontroly elektronického výberu mýta podala v utorok na Generálnej prokuratúre SR oznámenie týkajúce sa skutočností nasvedčujúcich spáchanie trestného činu.

03.12.2019 12:44 , aktualizované: 17:11
debata

Zdôvodnila to najmä nedávnou správou Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) o kontrole mýtneho systému a tiež vlastnými zisteniami. Autodopravcovia zároveň žiadajú generálneho prokurátora Jaroslava Čižnára o zriadenie špeciálnej skupiny na komplexné posúdenie výsledkov kontroly NKÚ a poznatkov UNAS s možným vyvodením trestno-právnej zodpovednosti.

„Upozorňovali sme na to od roku 2010, že mýtny systém nie je transparentný. NKÚ na to prišiel až po deviatich rokoch,“ povedal pre agentúru SITA zastupujúci predseda UNAS-u Stanislav Skala po podaní oznámenia na generálnej prokuratúre. Pripomenul, že pre mýtny systém už v roku 2018 podali podnet na NKÚ. „Očakávane, že bude doriešená trestno-právna zodpovednosť každého dotyčného. Žiadame ministerstvo dopravy, aby sa tým okamžite zaoberalo. Chceme buď pozastaviť mýtny systém, alebo znížiť cestnú daň o 50 %,“ uviedol Skala.

UNAS ešte vlani v novembri upozornil ministerstvo dopravy a výstavby na nehospodárne nakladanie s vybranými prostriedkami v rámci mýtneho systému, pričom poukázal na mnohé nedostatky, ktoré okrem ďalších zistení vo svojej správe zverejnil NKÚ.

„Zmluva o vybudovaní a prevádzkovaní mýtneho systému v SR bola uzavretá v znení, ktoré celkom zjavne zvýhodňuje jednostranne poskytovateľa služby, keď niektoré časti odmeny nie sú naviazané na skutočný objem a hodnotu prác vykonaných poskytovateľom z dôvodu riadnej prevádzky mýtneho systému. Takéto paušálne plnenie bez ohľadu na skutočné náklady a v sumách vysoko prekračujúce akýkoľvek racionálny nárok bezdôvodne obohacuje poskytovateľa na úkor štátnych financií,“ vyplýva z podaného oznámenia, ktoré UNAS poskytol agentúre SITA.

Rovnako nejasná formulácia o určení odkupnej ceny za celý mýtny systém, ktorý bol už celý zaplatený zo štátnych prostriedkov (z výberu mýta), vrátane jeho údržby a modernizácie, podľa autodopravcov vedie k netransparen­tnosti pri prípadnom odkupe. „Vzhľadom na vysokú škodu, ktorá takýmto nehospodárnym prístupom k veci pravdepodobne bola štátu spôsobená vyplácaním odmien poskytovateľovi služieb, je dôvodné sa domnievať, že došlo k naplneniu niektorého z trestných činov verejných činiteľov, prípadne korupcii,“ uviedol UNAS v oznámení. Pripomenul v ňom aj zistenia NKÚ z kontroly mýtneho systému.

UNAS nedávno požiadal ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd) o neodkladnú nápravu v systéme elektronického výberu mýta tak, aby vybrané finančné prostriedky boli transparentne rozdelené hlavne na obnovu diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy. Zároveň pohrozil celoštátnym štrajkom autodopravcov a dopravnou blokádou ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti a prevádzkovateľa mýta SkyToll, ak sa tak nestane.

Zrušenie zmluvy by bolo drahé

Zrušenie zmluvy o prevádzke systému elektronického výberu mýta s jeho prevádzkovateľom, spoločnosťou SkyToll, a. s., by podľa právnej analýzy znamenalo vysoké finančné straty pre štát. Ako pre agentúru SITA uviedla v utorok hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) Karolína Ducká, naviac by hrozili prehraté súdne spory a Slovensko by prišlo o mýtny systém. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) dal hneď po svojom nástupe do funkcie v roku 2016 preveriť možnosti zrušenia zmluvy so SkyToll-om, ktorá je aj podľa neho pre štát nevýhodná. O neodkladnú nápravu v systéme elektronického výberu mýta nedávno požiadala ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).

„Keďže zmluva so spoločnosťou SkyToll skončí v roku 2022, Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) už pripravuje od marca 2019 nové súťažné podklady, úzko pri tom spolupracuje s Úradom pre verejné obstarávanie a podklady skontroluje aj Útvar hodnoty za peniaze tak, aby bol nový systém spoplatnenia výhodnejší pre štát,“ poznamenala Ducká. Príprava je podľa rezortnej hovorkyne vo fáze pred trhovými konzultáciami a ak všetko pôjde dobre, nová súťaž na mýtny systém bude vyhlásená ešte pred parlamentnými voľbami vo februári 2020. Ak by sa tender dovtedy nezačal, nástupca ministra dopravy bude mať kvalitne pripravené podklady na vyhlásenie transparentnej súťaže.

„Kým budeme mať novú, výhodnejšiu zmluvu s prevádzkovateľom mýtneho systému, NDS intenzívne rokuje so spoločnosťou SkyToll o navýšení percenta zo zisku z mýta na údržbu ciest. Ministerstvo dopravy a výstavby SR je na strane autodopravcov a robí všetko, čo mu umožňuje aktuálna zmluva na udržanie systému za čo najprijateľnejších podmienok pre štát,“ dodala pre agentúru SITA hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

NKÚ: Na cesty ide málo

NKÚ na základe kontroly prevádzky mýtneho systému 22. novembra informoval, že len desať percent z elektronického výberu mýta za užívanie spoplatnených úsekov diaľnic a ciest pre vozidlá nad 3,5 tony bolo v rokoch 2014 až 2018 použitých na výstavbu nových diaľnic. Z jedného eura z výberu mýta dostávala 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť a 48 centov išlo na účet spoločnosti SkyToll, ktorá mýtny systém na Slovensku prevádzkuje od roku 2010. Sedem centov dostávajú ďalší zmluvní partneri. Úrad na základe kontroly upozornil na neefektívne a nehospodárne nastavený systém aj na vážne riziká do budúcnosti. Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pri výbere mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022, kedy zmluva so SkyToll-om skončí.

debata chyba
Viac na túto tému: #NKÚ #Mýto #cestná daň #UNAS #dopravcovia