Návrhom zákona chcú riešiť niektoré problémy vo verejnej osobnej doprave. Vlaky a autobusy musia podľa poslanca OĽaNO Jána Marosza na seba nadväzovať. Problémom je podľa neho to, že prímestskú dopravu si objednávajú kraje, kým vlaky zasa štát.
„Tento náš návrh zákona rieši aj postupnú integráciu dopravy na Slovensku,“ priblížil Marosz na stredajšej tlačovej konferencii. Rôznymi druhmi verejnej osobnej dopravy by malo byť podľa neho možné s jedným cestovným lístkom cestovať po celom Slovensku.
Hnutie navrhuje vznik Národnej dopravnej agentúry, ktorá by zastrešovala objednávanie dopravy. Jej základným nástrojom by bol plán dopravnej obslužnosti pre celé Slovensko. Táto agentúra by z centrálnej úrovne objednávala len diaľkové a medziregionálne spoje a kontrakty na regionálne spoje by mali obstarávať regionálne pracoviská vo svojej kompetencii. To by malo zabezpečiť, aby si vlaky a autobusy nekonkurovali, ale spolupracovali.
Vznikol by tak nový úrad, hnutie však deklaruje, že by nevzniklo ani jedno miesto navyše. „Ľudia, ktorí zodpovedajú za objednávanie dopravy na ministerstve a na samosprávnych krajoch, by prešli pod dopravnú autoritu,“ predpokladá Jiří Kubáček, ktorý sa v OĽaNO venuje oblasti dopravy.
Súčasne poukázal na to, že vláda sa v programovom vyhlásení zaviazala pripraviť podmienky pre vznik dopravnej autority, ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme a zabezpečila synchronizáciu spojov. To sa však podľa neho doposiaľ nestalo. „Systém verejnej dopravy je i naďalej chaotický. Vlaky a autobusy na seba i naďalej nenadväzujú a mnohí cestujúci radšej jazdia autami, ako keby mali ísť vlakom, na ktorý nemajú prípoj,“ dodal.
Ministerstvo dopravy v reakcii uviedlo, že predložený návrh je čisto politický a nie odborný. „Dopravný expert OĽaNO, pán Kubáček, ktorý dnes prišiel tento návrh prezentovať médiám, je súčasťou pracovného tímu na ministerstve dopravy, ktorý zosúladenie vlakov a autobusov rieši už vyše roka a pol, a súhlasil s konceptom, na ktorom rezort dopravy spolu s ním celý čas pracoval a ktorý sa teraz postupne zavádza do praxe,“ skonštatoval odbor komunikácie rezortu dopravy. Podľa ministerstva to dokazuje, že tento návrh je iba „populistickou snahou získať pozornosť pred blížiacimi sa parlamentnými voľbami“.