V Česku schválili daň pre veľké internetové firmy. Má byť 7 percent

Zavedenie sedempercentnej digitálnej dane pre veľké internetové firmy, ako sú Facebook alebo Google, v pondelok schválila česká vláda. Informoval o tom jej tlačový odbor. Do štátneho rozpočtu by daň podľa odhadov ministerstva financií mohla priniesť päť miliárd korún ročne. Zákon by mohol začať platiť v priebehu budúceho roka, ministerstvo financií zatiaľ predbežne počíta s polovicou roka 2020. Návrh musí ešte schváliť Parlament a podpísať prezident.

19.11.2019 15:12
debata (3)

Platnosť zákona bude podľa ministerstva financií časovo obmedzená, posledným zdaňovacím obdobím bude rok 2024. „Dávame tým jasný signál, že ide o dočasné opatrenia, aby sa zvýšil tlak na prijatie riešení na úrovni OECD alebo aspoň EÚ,“ povedala novinárom ministerka financií Alena Schillerová (ANO).

Digitálna daň bude založená na báze zdanenia tržieb veľkých gigantov. Základ dane budú tvoriť tržby za služby súvisiace s českým používateľom, ktoré budú poskytnuté v priebehu daného zdaňovacieho obdobia. Tým bude kalendárny rok. Daň bude platená v mesačných zálohách a splatná bude v lehote na podanie daňového priznania.

Dani by mali podliehať internetové firmy s globálnym obratom nad 750 miliónov eur, ktoré budú mať na území Česka ročný obrat za uskutočnené zdaniteľné služby minimálne 100 miliónov korún. Daň sa tak dotkne hlavných globálnych hráčov, ako sú Google, Facebook, Amazon či Apple.

Vláda zároveň schválila ďalšie kritérium, podľa ktorého digitálnej dani nebudú podliehať spoločnosti, pre ktoré je poskytovanie digitálnych služieb okrajovou činnosťou. Rozhodujúci bude podľa úradu podiel inkasa zo zdaniteľných služieb na celkových výnosoch v Európe. Z pôsobnosti zákona budú vylúčené podniky, u ktorých tento podiel činí najviac desať percent.

„Na základe pripomienok zo strany odbornej verejnosti sme sa rozhodli vylúčiť z návrhu zákona tie spoločnosti, u ktorých je tak poskytovanie zdaniteľných služieb iba zlomkom ich celkovej činnosti. Dani tak nebudú podliehať napríklad automobilky, ktoré umiestňujú platenú reklamu na inteligentné obrazovky v autách,“ uviedla Schillerová. Zároveň ale tieto spoločnosti budú mať oznamovaciu povinnosť.

MF navrhuje zaviesť tzv. DST model digitálnej dane navrhnutý skôr Európskou komisiou, ktorý sa ale v EÚ nepodarilo presadiť. Zdaňuje vybrané internetové služby. Ide o umiestňovanie cielenej reklamy na weboch, spoplatnené služby na sociálnych sieťach alebo predaj dát o používateľoch. Dani budú podliehať aj niektoré platformy digitálneho hospodárstva, ktoré užívateľom umožňujú vzájomne si medzi sebou poskytovať za odplatu služby a tovar.

Návrh zakotvuje pri jednotlivých zdaniteľných službách minimálne prahy pre zdanenie. V prípade vykonania cielenej reklamné kampane a poskytnutia dát o používateľoch ide o odplaty pripadajúce na Českú republiku najmenej päť miliónov korún a v prípade využitia mnohostranného digitálneho rozhrania musí toto rozhranie mať viac ako 200-tisíc používateľských úč­tov.

Komora daňových poradcov návrh považuje za problematický kvôli medzinárodným záväzkom ČR ohľadom dvojitého zdanenia zahraničných spoločností. Výhrady má aj k jednomesačnej lehote medzi tým, keď zákon začne platiť, a keď začne byť účinný.

Podľa riaditeľa online marketingovej agentúry Optimio Jana Bindra zavedenie digitálnej dane dáva zmysel. „Ale sedempercentná sadzba je pomerne vysoká a môže viesť k zdraženiu reklamného priestoru na Google alebo Facebooku. Firmy, ktoré si na týchto weboch platia reklamu, budú musieť zvýšiť svoje marketingové rozpočty, alebo zvážiť investície do iných nástrojov,“ uviedol.

Navrhovaná daň sa bude týkať tržieb internetových firiem, a nepôjde tak o daň zo zisku. Základ dane tak budú tvoriť tržby za služby poskytnuté počas zdaňovacieho obdobia, ale len tá časť vzťahujúca sa k českým používateľom. Zdaňovacím obdobím by mal byť kalendárny rok a daň by mala byť platená v mesačných zálohách.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #digitálna daň