Predzvesť krízy? Lietadlá so širokým trupom nejdú na odbyt

Objednávky na lietadlá so širokým trupom určené pre lety na dlhé vzdialenosti zrejme tento rok klesnú najviac od finančnej krízy v roku 2008.

05.11.2019 08:19
debata (5)

Vyplýva to z prieskumu agentúry Reuters. Údaje vyvolávajú obavy o ďalší vývoj hospodárenia výrobcov lietadiel Boeing a Airbus.

Americký Boeing už tento rok tvrdo zasiahla nutnosť odstaviť z prevádzky menšie lietadlá s jednou uličkou 737 MAX. V októbri firma uviedla, že v druhej časti budúceho roka obmedzí produkciu väčších lietadiel 787 Dreamliner pre prepad objednávok z Číny, ktorá je druhým najväčším leteckým trhom sveta podľa počtu prepravených cestujúcich. To podľa analytikov znamená pre Boeing od roku 2021 o viac ako jednu miliardu USD hotovosti menej. A ak dopyt zostane slabý, mohol by Boeing znižovať výrobu lietadiel 787 aj v najbližších rokoch.

Analýza dvoch desaťročí objednávok Boeingu a Airbusu podľa Reuters ukazuje, že keď ekonomika oslabuje, objednávky lietadiel so širokým trupom, ktoré sú drahšie a majú dlhšiu dodaciu lehotu, klesajú oveľa viac než objednávky menších lietadiel.

„Dopyt po širokotrupých lietadlách zostáva slabý a nie je pravdepodobné, že sa zlepší, keď svet naďalej spomaľuje,“ uviedol analytik Andrew Gollan zo spoločnosti Berenberg. To je zlé pre oboch výrobcov lietadiel, pretože lietadlá so širokým trupom majú vyššiu ziskovú maržu.

Pri cene viac ako 200 miliónov USD sú lietadlá Boeing 787 a Airbus A350 dvakrát drahšie ako menšie lietadlá. Analytici odhadujú, že na hrubom zisku výrobcov lietadiel sa podieľajú zhruba polovicou, zatiaľ čo na tržbách len asi štvrtinou.

Čisté objednávky na lietadlá so širokým trupom Boeingu a Airbusu medzi januárom a septembrom klesli dohromady o 56,4 percenta na 105 lietadiel. Ak bude tento trend pokračovať, mohol by pokles byť taký silný, ako bol v roku 2009, keď sa objednávky na tieto stroje prepadli o 70 percent.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Airbus #lietadlá #Boeing