Najdramatickejšie momenty za 15 rokov tunela Horelica? Pozrite si video

Šesťstometrový tunel Horelica slúži vodičom už pätnásť rokov. Do prevádzky ho odovzdali 29. októbra 2004 ako súčasť úseku cesty prvej triedy Oščadnica - Čadca, Bukov. Tunel stavali na etapy so začiatkom v rokoch 1996 a 1997.

31.10.2019 06:00
debata (1)

VIDEO: Pozrite si drámy v tuneli Horelica – nebezpečné predbiehanie či opitého vodiča.

Video

Denne tunelom Horelica prejde zhruba 15-tisíc vozidiel, pričom podiel nákladnej dopravy je na úrovni 32 percent. V roku 2018 sa ho podarilo Národnej diaľničnej spoločnosti zmodernizovať a doplniť. Vymenili sa napríklad reproduktory na oboch portáloch tunela, upravilo sa zapojenie v rozvádzačoch a mnoho ďalšieho. Na bezpečnú premávku v tuneli dohliadajú zamestnanci zo Strediska správy a údržby v Čadci, ktorí okrem neho dohliadajú aj na bezpečnosť v tuneloch Svrčinovec a Poľana. Pre šírenie núdzových a bezpečnostných informácií je v tuneli rozhlas, desať SOS kabín a osem protipožiarnych výklenkov s hydrantmi. O vetranie sa v prípade zadymenia starajú dve dvojice axiálnych prúdových ventilátorov.

Tunel Horelica je jednorúrový tunel s dvomi jazdnými pruhmi pre obojsmernú dopravu a so zvýšeným peším chodníkom po oboch stranách. Výnimočný je tým, že je v rámci slovenských tunelov najširší. Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová vysvetlila, že šírka vozovky medzi okrajmi chodníkov je 9 metrov. „Mnoho dopravných kolízií v tuneli Horelica vzniklo z dôvodu, že motoristi nedodržiavali bezpečný odstup, predbiehali ostatné vozidlá alebo nerešpektovali červenú na semafore pred tunelom. Tunel Horelica však poslúžil aj pri prevážaní nadrozmerného nákladu ako električiek či lodí a zablúdili tam aj podgurážení chodci,“ dodala Michalová.

Za tunelom Horelica v smere k hraniciam s Českou a Poľskou republikou je vo výstavbe úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Tento úsek by mal výrazne odľahčiť dopravnú situáciu v regióne, najmä vo Svrčinovci, v Čiernom, Skalitom a samotnom meste Čadca. „Tranzitná doprava sa dostane na diaľnicu a dnes časté, priebežné uzatváranie tunela Horelica by malo byť minulosťou,“ dodala Michalová. Obchvat Čadce má byť hotový v decembri budúceho roka. Úsek dosiahne dĺžku 5 673 metrov. Časť obchvatu povedie v zastavanom území mesta a bude obsahovať 24 mostov a dve diaľničné križovatky. Tender vygeneroval cenu výstavby na úrovni 239 miliónov eur. Výstavba je financovaná z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra z aktuálneho balíka eurofondov. Diaľničiari budujú úsek v plnom profile.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Horelica #obchvat Čadce