VIDEO: Pozrite si drámy v tuneli Horelica – nebezpečné predbiehanie či opitého vodiča.
Denne tunelom Horelica prejde zhruba 15-tisíc vozidiel, pričom podiel nákladnej dopravy je na úrovni 32 percent. V roku 2018 sa ho podarilo Národnej diaľničnej spoločnosti zmodernizovať a doplniť. Vymenili sa napríklad reproduktory na oboch portáloch tunela, upravilo sa zapojenie v rozvádzačoch a mnoho ďalšieho. Na bezpečnú premávku v tuneli dohliadajú zamestnanci zo Strediska správy a údržby v Čadci, ktorí okrem neho dohliadajú aj na bezpečnosť v tuneloch Svrčinovec a Poľana. Pre šírenie núdzových a bezpečnostných informácií je v tuneli rozhlas, desať SOS kabín a osem protipožiarnych výklenkov s hydrantmi. O vetranie sa v prípade zadymenia starajú dve dvojice axiálnych prúdových ventilátorov.
Tunel Horelica je jednorúrový tunel s dvomi jazdnými pruhmi pre obojsmernú dopravu a so zvýšeným peším chodníkom po oboch stranách. Výnimočný je tým, že je v rámci slovenských tunelov najširší. Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová vysvetlila, že šírka vozovky medzi okrajmi chodníkov je 9 metrov. „Mnoho dopravných kolízií v tuneli Horelica vzniklo z dôvodu, že motoristi nedodržiavali bezpečný odstup, predbiehali ostatné vozidlá alebo nerešpektovali červenú na semafore pred tunelom. Tunel Horelica však poslúžil aj pri prevážaní nadrozmerného nákladu ako električiek či lodí a zablúdili tam aj podgurážení chodci,“ dodala Michalová.
Za tunelom Horelica v smere k hraniciam s Českou a Poľskou republikou je vo výstavbe úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Tento úsek by mal výrazne odľahčiť dopravnú situáciu v regióne, najmä vo Svrčinovci, v Čiernom, Skalitom a samotnom meste Čadca. „Tranzitná doprava sa dostane na diaľnicu a dnes časté, priebežné uzatváranie tunela Horelica by malo byť minulosťou,“ dodala Michalová. Obchvat Čadce má byť hotový v decembri budúceho roka. Úsek dosiahne dĺžku 5 673 metrov. Časť obchvatu povedie v zastavanom území mesta a bude obsahovať 24 mostov a dve diaľničné križovatky. Tender vygeneroval cenu výstavby na úrovni 239 miliónov eur. Výstavba je financovaná z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra z aktuálneho balíka eurofondov. Diaľničiari budujú úsek v plnom profile.