Facebook predstavil plán vlastnej digitálnej meny libra tento rok v júni. Spoločne s viacerými partnermi vytvoril pre správu projektu Asociáciu Libra sídliacu vo Švajčiarsku. Minulý týždeň sa z asociácie stiahla spoločnosť PayPal.
Oznámený odchod firiem môže byť pre projekt problematický, pretože zahŕňa všetky veľké platobné spoločnosti, ktoré boli zakladajúcimi členmi projektu. Facebook chcel v spolupráci s členmi asociácie spustiť menu v júni budúceho roka.
Šéf Asociácie Libra pre politiku a komunikáciu Dante Disparte uviedol, že asociácia bude naďalej pokračovať s plánmi na formálne založenie. „Tešíme sa na úvodné zasadnutie rady Asociácie Libra už za tri dni a oznámenie prvých členov Asociácie Libra,“ uviedol vo vyhlásení.
Členmi asociácie tak teraz zostávajú predovšetkým firmy z oblasti rizikového kapitálu a neziskové organizácie. Na zozname členov zostávajú firmy Uber, Spotify a Lyft či telekomunikačná skupina Vodafone, ktorá sa tiež špecializuje na mobilné platby.
Vplyv straty podpory od firiem Visa a Mastercard na libru nemožno podceňovať, upozornila AP. Obe firmy majú prakticky duopol na trhu s kreditnými a debetnými kartami v USA a Európe a významne zasahujú aj do platobných systémov v rozvíjajúcich sa krajinách. Ich počiatočný súhlas s členstvom v Asociácii Libra poskytol projektu Facebooku legitimitu.
Plány Facebooku na novú digitálnu menu vyvolali znepokojenie medzi politikmi, regulátormi a centrálnymi bankármi v USA aj v Európe. Nemecko a Francúzsko minulý mesiac sľúbili, že zablokujú sprevádzkovanie libry v Európe.