Tender na autobusy bratislavskej MHD diskriminuje plyn, tvrdí firma

Firma SPP SNG požiadala na konci augusta Dopravný podnik Bratislava (DPB), aby zrušil aktuálnu súťaž na nákup 81 kĺbových autobusov za odhadovaných 26 805 000 eur bez DPH a vyhlásil nový tender.

17.09.2019 11:49
debata (9)

V liste, ktorý má TASR k dispozícii, spoločnosť upozornila dopravcu, že kritéria hodnotenia ponúk sú nastavené diskriminačne k autobusom na pohon CNG (stlačený zemný plyn) a mestský DPB chce nakúpiť predovšetkým neekologické autobusy s dieselovým pohonom.

SPP SNG v liste uviedla, že s ohľadom na cenový rozdiel medzi dieselovými a CNG autobusmi a vo súvzťažnosti s 86-percentnou váhou na cenu nemôže v rámci tejto súťaže uspieť ponuka autobusov s pohonom na CNG.

„Je možné domnievať sa, že verejný obstarávateľ sa snaží ešte pred transpozíciou Smernice 2009/33/EÚ o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy do slovenského právneho poriadku nakúpiť maximálne množstvo neekologických dieselových autobusov,“ upozornila firma. DPB požiadala, aby zohľadnil environmentálne vplyvy a opätovne vyhlásil súťaž na nákup autobusov, len s pohonom na alternatívne palivá.

Poukázala pritom aj na v júni schválené programové vyhlásenie bratislavského primátora Matúša Valla a poslancov bratislavského mestského zastupiteľstva na obdobie rokov 2019 až 2022, kde sa okrem iného zástupcovia bratislavskej samosprávy zaviazali podporiť prechod z fosílnych kvapalných pohonných hmôt na ekologicky alternatívne palivá či znížiť znečistenie ovzdušia.

Podmienkou vyhláseného tendra je dodanie naftových, prípadne CNG autobusov. Musia však minimálne spĺňať normu EURO 6. DPB tvrdí, že motory EURO 6 spĺňajú najvyššie ekologické a emisné normy. „Nákupom nových vozidiel tak DPB vymení značnú časť zastaralého vozidlového parku, ktorý dnes používa motory s normami EURO 2 a časť EURO 3. Ich výmenou príde k výraznej úspore a ekologizácii prevádzky aj v prípade, ak budú víťazné vozidla poháňané dieselovými agregátmi,“ povedal pre TASR dopravca.

Odmieta tvrdenia o tom, že by bola súťaž „ušitá“ na mieru. „Oslovili sme všetkých výrobcov autobusov so zastúpením na česko-slovenskom trhu. Na základe cenového prieskumu nám bolo potvrdené, že podmienky stanovené v technickej špecifikácii pre rozhodujúcu časť zákazky, čo je 70 kĺbových vozidiel, vie splniť minimálne šesť uchádzačov z celoeurópskeho trhu s tým, že oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania už bolo zverejnené aj v Úradnom vestníku Európskej únie,“ podotkol DPB.

Zároveň poukázal na to, že z prevádzkového hľadiska autobusy na CNG pohon v porovnaní s dieselovými autobusmi vyžadujú vyššie náklady na údržbu, pravidelnú výmenu a revíziu CNG fliaš stanovenú legislatívou, ako aj vybudovanie siete čerpacích CNG staníc. SPP CNG naopak v liste vyzdvihovala CNG ako palivo s ekonomickými i ekologickými prínosmi vo verejnej doprave.

DPB deklaruje, že v rámci výberového konania posudzuje aj prevádzkové náklady na spotrebu energie, preto nie je vylúčené, že prípadná ponuka hybridných autobusov, ktoré spätne premieňajú energiu pri brzdení a sú teda čiastočne elektrické, môže byť víťazná, ak ich cena nebude výrazne prevyšovať nehybridné vozidlá. „Rovnaký argument platí aj pre ponuku CNG vozidiel,“ spresnil dopravca.

DPB potvrdil, že SPP CNG doručila žiadosť o nápravu s požiadavkou na zrušenie súťaže, ktorú však podnik zamietol. Zároveň tvrdí, že nedostal podobnú požiadavku od inej firmy ani od Úradu pre verejné obstarávanie. Dopravca však zvažuje vyhovieť čiastočnej požiadavke a predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk. Konateľ SPP CNG Martin Lukáčik pre TASR povedal, že dostali od DPB stanovisko k žiadosti, ktorú SPP CNG akceptovala. „Týmto považujeme našu žiadosť za vybavenú,“ povedal Lukáčik. Čo konkrétne v žiadosti považujú za „vybavené“, odmietol ďalej komentovať.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #MHD #Dopravný podnik Bratislava