Tvrdšie emisné normy môžu už od budúceho roka poslať ceny vozidiel hore o niekoľko stoviek až tisícov eur. Pôjde o ďalšiu ranu pre sektor výroby áut, ktorý drží nad vodou aj slovenskú ekonomiku. Od 1. januára 2020 vstupuje do platnosti nový emisný limit, ktorý núti výrobcov znížiť priemer vypúšťaných CO2 len na 95 g/km. Pre mnohé automobilky to bude znamenať nutnosť prejsť od lacnejších k drahším motorom, čo zdvihne ceny áut. Priestor potom dostanú aj v súčasnosti drahšie elektromobily.
Automobilky v poslednom období počítajú straty. V júni tohto roka sa v Európe predalo o päť percent menej áut do 3,5 tony ako pred rokom, na Slovensku dokonca až o 17 percent. Môže ísť o dôsledky obáv spotrebiteľov z príchodu horších ekonomických časov po tom, čo americký prezident Donald Trump rozpútal colnú vojnu s Čínou. Prejavuje sa to na hospodárstvach po celom svete.
Automobilový sektor je na podobné zásahy citlivý. Na Slovensku je priamo aj nepriamo na štyri etablované automobilky nadviazaných až 200-tisíc pracovných miest. Priamo vo výrobe áut sú nadštandardné priemerné platy od 1 500 do 2 000 tisíc eur za mesiac. Automobilky majú naďalej rozvojové plány, ale nechávajú si otvorené zadné dvierka pre horšie časy. Väčšie nábory sa navyše dejú už len v Nitre, kde rozbieha výrobu Jaguar Land Rover.
„Automobilový priemysel aktuálne čelí mnohým výzvam, ktoré prináša zmena globálnych rámcových podmienok. Ide napríklad o redukciu limitov CO2 stanovených Európskou úniou, ktoré dostávajú celý európsky automobilový priemysel pod veľký tlak. Našou úlohou je tieto výzvy zvládnuť, zachovať si konkurencieschopnosť a zabezpečiť tak budúcnosť závodu aj pracovných miest,“ povedala hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
„Automobilový priemysel čelí mnohonásobným regulačným, geopolitickým, ekonomickým a technologickým výzvam. Čo je dosiaľ na trhu nevídané a dosiaľ nemá obdoby, je simultánna povaha týchto makroekonomických faktorov,“ povedala hovorkyňa Jaguara Land Rover Slovakia Miroslava Remenárová. Na jednej strane musia automobilové koncerny investovať miliardy do vývoja nových technológií a na druhej strane sa môže predaj vozidiel výrazne obmedziť po zavedení ciel. „Príchod ťažkých časov v slovenskom priemysle signalizuje spomaľovanie nemeckej ekonomiky. Tá sa už možno nachádza aj v recesii a v krajnom prípade môže rovnaký osud postihnúť aj nás,“ povedal Juraj Borgula, viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu SR.
Minulý rok sa na Slovensku vyrobilo viac ako milión osobných motorových vozidiel. Priamo výrobou automobilov sa v domácej ekonomike živí takmer 120-tisíc ľudí. Toto číslo stúpne až na 200-tisíc po započítaní peňazí minutých firmami a ľuďmi pôsobiacimi v slovenskom automobilovom priemysle. Samotná výroba automobilov tvorila v minulom roku až 44 percent slovenského priemyslu a vývoz osobných motorových vozidiel tvoril 35 percent domáceho exportu.
Prvé známky problémov sa objavili na prelome rokov po tom, čo Volkswagen Slovakia prestal prijímať nových zamestnancov. V priebehu tohto roka najväčší domáci automobilový závod poslal domov 500 robotníkov Audi Hungaria. Práve maďarskí zamestnanci pomáhali udržať vysoké výrobné tempo v časoch akútneho nedostatku pracovnej sily. V priebehu tohto roku sa pre menší počet zákaziek situácia vo Volkswagene Slovakia otočila o 180 stupňov a dnes práve bratislavská automobilka vysiela voľných zamestnancov na výpomoc do zahraničia. V rámci prepúšťania by tento rok o prácu vo fabrike malo postupne prísť spolu až okolo tritisíc agentúrnych zamestnancov.
Automobilové koncerny na Slovensku
Volkswagen Slovakia
- Priemerná mzda: 1 954 €
- Počet zamestnancov: 14 800
- Výroba za rok: 408 208 áut
Groupe PSA Slovakia
- Priemerná mzda: 1 537 €
- Počet zamestnancov: 4 500
- Výroba za rok: 352 007 áut
Kia Motors Slovakia
- Priemerná mzda: 1 700 €
- Počet zamestnancov: 3 800
- Výroba za rok: 333 000 áut
Jaguar Land Rover Slovakia
- Nástupné mzdy vo výrobe: od 997 € do 1 885€
- Počet zamestnancov: 2 200 (naberá ľudí)
- Výroba za rok: 150 000 áut (plán)
Zdroj: automobilky
Začne sa éra elektromobilov?
V súčasnosti európske cesty brázdia dva milióny elektromobilov a už v roku 2030 to má byť až 200 miliónov vozidiel s elektrickým pohonom. Raketový rast zabezpečia prísnejšie normy predaja nových vozidiel a o jedenásť rokov musí mať elektrický pohon takmer každý tretí predaný automobil. Dlhoročný úspech slovenskej fabriky automobilky Volkswagen bol postavený na predaji luxusných SUV vozidiel. O automobily značiek Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne je stále záujem hlavne v Nemecku, Spojených štátoch amerických a v Číne.
Predaj na všetkých troch kľúčových trhoch komplikuje americký prezident Donald Trump, ktorý v apríli minulého roka vyhlásil obchodnú vojnu Číne. Najväčší ekonomický konflikt v histórií ľudstva už v Ázii znížil predaj nových automobilov a nemeckú ekonomiku poslal pravdepodobne do recesie. Navyše Spojené štáty americké stále hrozia zavedením vysokých 25-percentných ciel na všetky v Európskej únii vyrobené automobily. Predaj automobilov sa tiež skomplikuje, ak Veľká Británia odíde z Európskej únie bez dohody a príde k zavedenie vzájomných obchodných ciel. Britské ostrovy sú totiž momentálne druhým najväčším automobilovým trhom v Európskej únii.
„Kia Motors Slovakia vníma súčasné trendy a dlhodobo sa snaží na ne reagovať. V súčasnosti sa nám podarilo správne načasovať príchod nových modelov, od ktorých očakávame minimálne udržanie si pozície v rámci predajnosti v slovenskom i európskom meradle,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Ján Žgravčák. Začiatkom augusta sa v žilinskej fabrike spustila výroba nového modelu XCeed. Ten je náhradou za v apríli tohto roka ukončenú osemročnú výrobu automobilu Kia Venga. Kórejskej automobilke sa momentálne darí vo výrobe automobilov na Slovensku a brány žilinského závodu za prvých šesť mesiacov tohto roka opustilo 180¤200 osobných motorových vozidiel. Najviac nových automobilov, až 15,6 percenta, smerovalo do Ruskej federácie, nasledovala Veľká Británia s podielom 14,6 percenta a cez desaťpercentnú hranicu sa dostalo už len Nemecko. Celkovo sa v Žiline vyrobené automobily vyvážajú až do 95 rôznych krajín.
Jaguar v Nitre drží slovenskú ekonomiku
„Ku koncu roka pripravujeme aj zaradenie hybridných pohonov do výroby v našich motorárňach,“ dodal Žgravčák. Nový model XCeed je už štvrtou verziou rodiny Ceed, ktorá doteraz pozostávala z verzií hatchback, sportswagon a shooting brake. Ďalším automobilom vyrábaným v žilinskom závode je SUV vozidlo Kia Sportage.
Na jar tohto roku sa aj v trnavskom závode PSA Peugeot Citroën Slovakia začal vyrábať nový model Peugeot 208. Automobil má okrem klasických spaľovacích motorov aj verziu s čisto elektrickým pohonom. „Prioritou vedenia spoločnosti je dlhodobá udržateľnosť jej výsledkov v neistom, chaotickom a náročnom prostredí. Jedinou zárukou je zvyšovanie výkonnosti skupiny na Slovensku,“ uviedol Peter Švec, riaditeľ vonkajších vzťahov v PSA Slovakia. Pre príliš nízku nezamestnanosť v okolí Trnavy tento závod ako jeden z mála bojuje s nedostatkom pracovnej sily a problém musela riešiť vláda udelením výnimky na zamestnanie Srbov a Ukrajincov.
V tomto roku sa na Slovensku čoraz viac rozbieha výroba britskej automobilky Jaguar Land Rover. Závod nachádzajúci sa pri meste Nitra je najmodernejšou fabrikou celého koncernu a zameriava sa výrobu ľahkých vozidiel využitím technológie spájania ocele a hliníka. „Naším prvým modelom vyrábaným v Nitre je Land Rover Discovery, prvé auto zišlo z linky vlani v októbri. V súčasnosti sa pre zákazníkov z celého sveta vyrába už iba na Slovensku. Tento model sa predáva vo viac ako 125 krajinách,“ priblížila Remenárová. Ďalším vyrábaným automobilom bude Land Rover Defende a slovenská fabrika automobilového koncernu tak bude zameraná čisto na výrobu veľkých a luxusných SUV vozidiel.
V meste pod Zoborom automobilka už vytvorila 2 200 pracovných miest a aktuálne pokračuje v nábore ľudí najmä na pozície výrobných operátorov pre prevádzky karosáreň, montáž, lakovňa a kvalita. „Aktívne sa pripravujeme na spustenie druhej pracovnej zmeny,“ uviedla Remenárová. Práve rozbeh výroby novej automobilky je tlmičom pre súčasné spomaľovanie celej domácej ekonomiky. Prvé tri mesiace tohto roku slovenský hrubý domáci produkt (HDP) vzrástol o 3,7 percenta a v druhom len o 1,9 percenta. Prudké spomalenie môže byť aj dôsledkom menšej výroby rafinérie Slovnaft, ktorá v tom čase vykonávala pravidelnú revíziu výrobných zariadení a zároveň pre znečistenie ropy čelila niekoľkotýždňovému prerušeniu dodávok ruskej ropy.