Tretina slovenských podnikateľov nevie podnikať bez porušenia zákona

Každý tretí slovenský podnikateľ hovorí, že nedokáže podnikať bez porušovania zákonov. Dôvodom je najmä ich množstvo a časté zmeny.

19.07.2019 14:38
debata (10)

Vyplýva to z najnovšieho prieskumu názorov podnikateľov na kvalitu podnikateľského prostredia, ktorý uskutočnilo Združenie podnikateľov Slovenska (ZPS). Napriek viacerým antibyrokratickým balíčkom a deklaráciám politikov vníma väčšia oslovených podnikateľov podmienky pre podnikanie horšie ako v čase, keď s podnikaním začínali, uviedlo združenie.

„Podnikateľské prostredie v SR sa nachádza v natoľko zlom stave, že jediným spôsobom, ktorý môže priniesť citeľné zlepšenie podmienok pre podnikanie, je radikálne zníženie množstva regulácií spolu s radikálnym znížením administratívneho zaťaženia," konštatoval prezident ZPS Ján Oravec.

Viac ako polovica slovenských podnikateľov v prieskume ako dôvod, pre ktorý je nemožné dodržiavať zákony, označila ich časté zmeny, ktoré nemožno pravidelne sledovať. Približne polovica respondentov považuje za dôvod nedodržiavania zákonov ich nejednoznačnosť.

Zo spoločnosti založenej na ekonomike voľného trhu sa Slovensko mení podľa Oravca na spoločnosť s povoľovacou ekonomikou. „Podnikateľ môže robiť len to, čo mu dovolí úradník a politik,“ pokračoval Oravec. Zákony sa podľa ZPS menia tak často, že ich podnikatelia nestíhajú sledovať.

Záujmy veľkej väčšiny domácich podnikateľov sú podľa združenia na okraji pozornosti vlády i parlamentu. „Úspech politických strán v blížiacich sa parlamentných voľbách bude závisieť aj od ich schopnosti osloviť veľké skupiny voličov, ktorých problémy politika dlhodobo ignorovala. Na Slovensku je určite takou skupinou kategória domácich podnikateľov. Len fyzických osôb podnikateľov je na Slovensku asi 350 000," povedal Ján Oravec.

Parlamentné voľby v roku 2020 by sa mohli stať podľa Jána Oravca prvými voľbami, v ktorých nahnevaný hlas podnikateľov politici konečne začnú naozaj počúvať. „Hospodársku politiku treba začať robiť zásadne inak. Jej kľúčovým cieľom sa musí stať zvyšovanie konkurencieschop­nosti slovenskej ekonomiky. Musí byť koordinovaná tak, aby ambície v sociálnej a ekologickej oblasti boli v súlade s možnosťami ekonomiky, nie na jej úkor. A napokon je potrebné, aby vláda svoje návrhy s podnikateľmi prediskutovala ešte predtým, než nadobudnú legislatívnu podobu v Rade vlády pre konkurencieschop­nosť, ktorá by bola zložená z jednej polovice z členov vlády a z druhej polovice zo zástupcov súkromného sektora,“ uzavrel Oravec.

ZPS je prvé záujmové združenie súkromných podnikateľov v modernej histórii Slovenska. Jeho prieskum týkajúci sa názorov malých a stredných podnikov na kvalitu podnikateľského prostredia bol realizovaný formou telefonických rozhovorov na celkovej vzorke 1 000 respondentov v spolupráci so Slovak Business Agency.

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #podnikanie #podnikateľ #podnikateľské prostredie