Z výnosov mýta zostáva diaľničiarom menej ako polovica

Celkové výnosy systému elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony za deväť rokov jeho prevádzky v rokoch 2010 až 2018 dosiahli 1,577 mld. eur.

18.07.2019 15:52
debata (28)

Čisté príjmy po odrátaní nákladov na prevádzku systému v uvedenom období predstavujú 716,2 mil. eur s podielom na výnosoch 45,4 %, náklady vo výške 860,5 mil. eur dosahujú podiel 54,6 % z vybraného mýta. Vyplýva to z údajov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) o prevádzke mýtneho systému. Na diaľnice a rýchlostné cesty tak z mýta mohla ísť necelá polovica získaných peňazí.

„Celkový výber mýta je ovplyvnený predovšetkým intenzitou dopravy, rozsahom spoplatnenej cestnej siete, výškou jednotlivých sadzieb, ale napríklad aj výškou zliav pre ekologické vozidlá,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Preto nie je podľa nej správne matematicky porovnávať výber mýta medzi jednotlivými rokmi bez poznania širších vzťahov a efektov, ktoré majú na celkový výber vplyv. „Rovnako komplikované je aj porovnávanie nákladov na mýto, ktoré sú zložené z nákladov viacerých prepojených služieb, napríklad, služba nezávislého znalca, poskytovanie možnosti úhrady mýta palivovými kartami,“ poznamenala Michalová.

Výnosy z mýta sa zvyšovali pravidelne každý rok – zo 141,6 mil. eur v roku 2010 (prvý rok prevádzky) na 211,1 mil. eur v roku 2018. Čisté príjmy rástli nepretržite od roku 2014, keď dosiahli 87,7 mil. eur (podiel z výnosov 48,3 %), vlani predstavovali zatiaľ najvyšší objem 126,9 mil. eur (60,1 %). Prevádzkové náklady stúpali zo 105,1 mil. eur (74,2 %) v roku 2010 na 125,8 mil. eur (79,3 %) v roku 2013. Odvtedy postupne klesali až do roku 2017 na 76,8 mil. eur (38,6 %), minulý rok opäť vzrástli na 84,25 mil. eur (39,9 %).

Fungovanie mýtneho systému aktuálne preverujú kontrolóri. „Nechcem to prejudikovať dopredu, ale už dnes môžem povedať, že doterajšie zistenia sú veľmi vážne a možno aj po odborných konzultáciách s políciou či prokuratúrou budeme konať tak, aby tí, ktorí zlyhali, boli braní na zodpovednosť,“ povedal predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Karol Mitrík v exkluzívnom rozhovore pre agentúru SITA. Súčasné pravidlá v mýtnom systéme sú podľa neho už niekde inde, ako boli definované a zazmluvňované pred jeho sprevádzkovaním.

NDS očakáva od kontroly mýta korektné a objektívne vyhodnotenie jeho fungovania. „Mýtny systém umožňuje veľmi flexibilne meniť a upravovať spoplatnenú cestnú sieť. Ako aj využívať tento systém na reguláciu nežiaducich vplyvov cestnej dopravy, alebo projektovanie cestnej siete či poskytovať dáta pre ďalšie subjekty verejnej sféry, napríklad, políciu alebo colné úrady,“ priblížila Michalová.

„Fungovanie systému elektronického výberu mýta je výrazne ovplyvnené legislatívnymi normami SR a ich zmenami, ktoré sa priamo prejavujú vo výnosovej i nákladnej časti prevádzky systému,“ upozornila hovorkyňa.

Mýtny systém pre NDS prevádzkuje spoločnosť SkyToll, a. s., s využitím satelitnej technológie GPS-GSM. Na základe zmluvy z roku 2009 ho bude prevádzkovať trinásť rokov do roku 2022. NDS by preto mala pomaly začať pripravovať nový tender na prevádzku mýta od roku 2023.

„Na uvedenú otázku nebudeme odpovedať, nakoľko sa NDS v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR v súčasnosti nachádza v procese prípravy a realizácie úkonov súvisiacich s blížiacim sa uplynutím základnej lehoty poskytovania komplexnej služby elektronického výberu mýta,“ dodala Michalová.

Ministerstvo dopravy informovalo, že definitívne rozhodnutie o postupe pri novom mýtnom systéme urobí až nasledujúci minister. „Súčasné vedenie NDS aktuálne robí všetky potrebné kroky, aby štát v tejto oblasti vedel urobiť to najlepšie rozhodnutie,“ uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA s tým, že súčasné vedenie ministerstva zdedilo rozbehnutý mýtny systém. „Medzi jeho hlavné výhody patrí použitá technológia, ktorá umožňuje flexibilne meniť spoplatnené úseky, ale aj monitorovať pohyb nákladnej dopravy na všetkých úsekoch ciest a tieto dáta potom môže štát alebo samospráva využiť na optimalizáciu cestnej siete. To však má dopad aj na nákladovosť celého systému,“ dodal rezort dopravy.

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #NDS