Na základe výsledkov týchto testov príslušná sekcia Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR vyzvala koncesionára, aby bezodkladne odviezol kontaminovaný materiál a nahradil ho vyhovujúcim materiálom. Rovnako podľa hovorkyne rezortu dopravy Karolíny Duckej koná aj Špeciálny stavebný úrad, ktorý tiež dostal výsledky dodatočných vzoriek a na ich základe zvolal pracovné stretnutie s koncesionárom. MDV žiada vysvetlenie aj od nezávislého dozoru, ako je možné, že takýto odpad neidentifikoval a ministerstvo o tom neinformoval.
Ako uvádza rezort dopravy, problém sa podľa dostupných údajov týka relatívne krátkeho úseku diaľnice pri Jarovciach, pričom kontaminovanú zeminu je možné odviezť a nahradiť kvalitnými materiálmi. Ministerstvo ubezpečuje, že toto riešenie nemusí mať dosah ani na finálny termín otvorenia diaľnice, ak bude realizované včas.
„Vždy som veľmi jasne a transparentne komunikoval, že všetky diaľnice musia spĺňať nielen technické, ale aj environmentálne kritériá. Preto som dal urobiť viacero testovaní napriek tomu, že koncesionár tvrdí, že je všetko v poriadku. Podnikneme všetky potrebné kroky, aby v násypoch diaľnice neostal žiadny nebezpečný materiál. Koncesionár to musí zabezpečiť na vlastné náklady,“ zdôraznil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).
Stavebník podnikne opatrenia
Spoločnosť D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom projektu, podnikne potrebné opatrenia v súvislosti s výsledkami testov. Recyklovaný materiál bol podľa stavebníka zakúpený len od jedného dodávateľa a použitý bol približne na 500 metrov dlhom úseku diaľnice D4.
„Ministerstvo nás požiadalo, aby sme do piatich dní odpovedali na správu. Obratom sme ich naším listom požiadali o predĺženie lehoty, pretože správa laboratória ministerstva dopravy je rozsiahla – 180 strán – a potrebujeme viac času na to, aby sme ju podrobne preštudovali,“ skonštatovala spoločnosť D4R7 Construction.
Stavebník priblížil, že približne na 500 metroch úseku diaľnice D4 sa v troch vzorkách nachádzali jednotlivé časti materiálu, ktoré mohli pochádzať z vodovodných potrubí, rozbitých brzdových platničiek z motorových vozidiel, azbestových betónových panelov alebo podobných častí a mohli obsahovať azbestové vlákna. Zdôraznil, že prvé výsledky testov nevykázali žiadnu toxickú, environmentálnu alebo zdravie ohrozujúcu kontamináciu.
Materiál mal pochádzať z tzv. „smetného kopca“ v bratislavskej Petržalke a bol zabudovaný do telesa diaľnice pred viac ako rokom. Použitý bol približne na 500 metrov dlhom úseku číslo 1 v kilometri 0,8 a kilometri 1,3 diaľnice D4.
Generálny riaditeľ D4R7 Construction Juan José Bregel poznamenal, že recyklovaný stavebný materiál bol zakúpený od jediného dodávateľa „v dobrej viere, že spĺňa všetky zákonné požiadavky“. Materiály obsahujúce azbest podľa neho priamo neohrozujú zdravie alebo životné prostredie, sú však klasifikované ako nebezpečný odpad a mali by byť odborne zlikvidované. „Náš dodávateľ by si toho mal byť vedomý a je za to zodpovedný. Bez ohľadu na to sme včera informovali ministerstvo dopravy, že v súčinnosti s nimi podnikneme čo najrýchlejšie všetky potrebné opatrenia, aby sme zabezpečili bezpečnosť ľudí a životného prostredia počas výstavby a prevádzky D4R7,“ uistil Bregel.
V ďalšom kroku spoločnosť podrobne zhodnotí výsledky dvoch nezávislých laboratórií a v spolupráci s verejným obstarávateľom a ďalšími nezávislými odborníkmi urýchlene rozhodne, ako bude ďalej postupovať s nájdeným materiálom obsahujúcim azbest. „Sme presvedčení, že vzniknutú situáciu na 500 metroch z celkových 59 kilometrov diaľnice dostaneme rýchlo a natrvalo pod kontrolu,“ vyhlásil stavebník.
Bregel zdôraznil, že hneď ako sa spoločnosť dozvie viac, bude o tom informovať slovenskú verejnosť. Zároveň podotkol, že stavebník je zodpovedný za prevádzku diaľnice na ďalších 30 rokov, takže má dôvody na to, aby motoristom poskytol modernú diaľnicu spĺňajúcu všetky zákonné požiadavky a zabezpečil bezpečnosť osôb a životného prostredia.
OĽaNO: Štát by mal preskúmať všetky časti D4 a R7
Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR by malo dať skontrolovať všetky časti rozostavanej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, kým nie je neskoro. Myslí si to poslanec OĽaNO Ján Marosz.
Opozičný poslanec tvrdí, že hrozí významné zdržanie stavby, ak už rovno nie odchod dodávateľa aj vzhľadom na nereálne nízku vysúťaženú cenu. „O výstavbu bratislavského obchvatu sa budeme naďalej zaujímať. Ministra sa budeme pýtať aj to, ako nám bude zhotoviteľ refundovať to, ak dôjde pre jeho chyby k predĺženiu lehoty dostavby obchvatu,“ avizoval Marosz.
VIDEO: Pochybnosti o materiáloch používaných na výstavbu obchvatu Bratislavy neutíchajú. Ministerstvo dopravy a výstavby poskytlo výsledky ekoauditu, ktorý vypracovali spoločnosti Infram SK, HBH Projekt a NDS. Viac si pozrite vo videu TV Pravda z 31. mája.