Za čo platíme Talianom pri tuneli Višňové, pýta sa OĽaNO

Cena za doplatenie pôvodnému zhotoviteľovi diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorým bolo taliansko-slovenské konzorcium, je vyššia, ako pôvodne mala byť. Uviedol to na štvrtkovej tlačovej konferencii poslanec za opozičné hnutie OĽaNO Ján Marosz s tým, že dôvod tohto navýšenia nie je známy. Zároveň vyjadril podozrenie, že dielo je v zlom stave. NDS jeho tvrdenia odmietla a hovorí buď o neznalosti alebo o volebnej kampani.

11.07.2019 15:13 , aktualizované: 16:17
debata (9)

„Podľa pôvodne podpísanej dohody mala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zaplatiť Talianom 23,5 milióna eur. Táto suma sa napokon zvýšila o viac ako milión eur na 25 miliónov eur. Prečo došlo k tomuto navýšeniu, nevieme. A nevieme ani to, za čo vlastne máme Talianom doplácať,“ vyhlásil Marosz s tým, že podrobný účet nebol zverejnený. Domnieva sa, že by tieto peniaze mohli predstavovať „odstupné“ pre odchádzajúce konzorcium za to, že sa nebude súdiť.

Ešte nedávno boli podľa experta OĽaNO na dopravu Jiřího Kubáčka v tuneli popraskané betónové konštrukcie. „Ak doteraz neboli opravené, tak ich bude treba vybúrať a vybetónovať nanovo,“ podotkol. NDS si podľa jeho slov objednala aj analýzu stavu tunela, ktorá mala dopadnúť zle.

Marosz zároveň upozornil na riziká v prípade, ak sa zistí, že pôvodný zhotoviteľ nechal dielo v zlom stave až po tom, ako zo stavby odíde. „Následne sa opäť všetko predraží a predĺži sa aj lehota na dokončenie tohto tak dôležitého úseku diaľnice D1 a taktiež môžeme prísť o financovanie z európskych zdrojov,“ dodal.

NDS: Tvrdenia OĽaNO svedčia o neporozumení alebo kampani

Vyjadrenia hnutia OĽaNO o stavbe diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala svedčia o zásadnom neporozumení zmluvám a ich prílohám alebo o začínajúcej sa predvolebnej kampani, ktorá nerešpektuje fakty a len ich účelovo prekrúca, uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.

Upozornila na to, že nie je pravda, že cena za doplatenie pôvodnému zhotoviteľovi je vyššia, ako sa plánovalo. „Pôvodná požiadavka zhotoviteľa bola podstatne vyššia, pričom minimálna hraničná suma na doplatenie bola spomínaných 23,5 milióna eur. Ide o číslo teoretické a niekoľkokrát sme vysvetlili, že po inventarizácii môže byť vyplatené viac alebo menej, a to na základe skutočnosti a dôkladnej kontroly,“ ozrejmila.

Suma 24,8 milióna eur podľa nej bola uhradená po inventarizácii a na základe znaleckého posúdenia. Pozostáva nielen zo sumy za technologické zariadenia určené na výstavbu a zabudovateľný materiál, ale aj zo sumy za riadne zrealizované stavebné práce, projektovú dokumentáciu, inžiniering a vyplatenie zádržného.

Michalová zdôraznila, že pravdivé nie sú ani tvrdenia o kvalite diela. Jeho stav bol podľa nej priebežne kontrolovaný nezávislým stavebným dozorom a z toho obdobia sú známe nedostatky, ktoré je potrebné odstrániť. „Všetky tieto nedostatky má právo na svoje náklady odstrániť pôvodný zhotoviteľ. Na dlhodobé zádržné (60 mesiacov) nám zhotoviteľ zložil novú bankovú záruku nad rámec 40,9 milióna eur. Táto bude použitá ako záruka na odstraňovanie chýb a nedorobkov,“ podotkla. NDS zároveň podľa jej slov prevzala len materiál a vybavenie, ktoré bolo výhodné odkúpiť, a to nielen z pohľadu ceny, ale aj časovej úspory, keďže nový zhotoviteľ bude môcť s týmito položkami ihneď pracovať.

Na stredajšom brífingu pri tuneli Višňové informoval generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin o tom, že NDS v auguste vypíše súťaž na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Náklady na výstavbu celého úseku odhadujú diaľničiari do 540 miliónov eur bez DPH a jeho sprejazdnenie v roku 2023. NDS podľa jej investičného riaditeľa Jiřího Hájeka vyplatila odchádzajúcemu zhotoviteľovi za stavebné práce vyše 165 miliónov eur a v rámci procesu inventarizácie mu bolo k tejto sume doplatených 24,8 milióna eur. Zhotoviteľ by mal 12. júla definitívne odísť zo staveniska.

.....

VIDEO: „Zakliaty“ tunel Višňové sa dostal do novej fázy.

Video
Facebook X.com 9 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #NDS #OĽaNO #tunel Višňové