Dopravu aspoň po jednej koľaji cez Trnovec nad Váhom obnovili železničiari v stredu od 23.00 h. Rýchlosť na tomto úseku je zatiaľ obmedzená na 30 kilometrov za hodinu. Počas utorka a stredy bola trať neprejazdná.
„Železničná doprava medzi Šaľou a Tvrdošovcami bola zastavená v oboch smeroch. Namiesto osobných vlakov tu premáva náhradná autobusová doprava,“ uviedol v utorok hovorca Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Michal Lukáč. Ten zároveň dodal, že medzinárodné spoje sú z Budapešti do Bratislavy a naspäť presmerované cez Rusovce a Rajku. Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč zároveň upozornil na to, že stanice Nové Zámky a Štúrovo vlakmi EuroCity obsluhované nebudú. Tieto vlaky budú jazdiť len po stanicu Rajka.
Železničiari dostávajú údery
Incident s vykoľajenou vozovou súpravou sa tak pripája k negatívam spájaným so železničnou dopravou. V septembri minulého roka došlo k roztrhnutiu rýchlika pri Leviciach a cestujúci zostali čakať na trati.
O pár dní na to strhol medzinárodný vlak na druhej koľaji v Bratislave trakčné vedenie a doprava bola prerušená medzi hlavnou stanicou, Račou a Vajnormi.
Do tretice došlo v septembri minulého roka ešte k požiaru starého rušňa na úseku Galanta – Šaľa, v dôsledku čoho prehorelo trolejové vedenie. Následne na to horel rušeň začiatkom decembra na trati medzi Košicami a Bratislavou neďaleko stanice Hájnička pri Fiľakove v okrese Lučenec.
Priemerný vek rušňov štátneho dopravcu sa vlani pohyboval na úrovni 35 až 40 rokov. Najstarší rušeň v prevádzke bol vyrobený v roku 1968. Mal teda 50 rokov. Od roku 2008 do roku 2017 ZSSK investovala do obnovy (modernizácie a rekonštrukcie) hnacích koľajových vozidiel, ktoré ťahajú vozne klasickej stavby (teda mimo motorových jednotiek, motorových vozňov a elektrických jednotiek), sumu približne 142 miliónov eur.
Na rýchliky nie sú eurofondy
ZSSK v minulosti pristúpila k desaťročnému prenájmu desiatich kusov nových rušňov typu Vectron od spoločnosti Siemens. Pred prenajatím Vectronov ZSSK viac používala elektrické rušne radu 350, tzv. Gorily. Rušne Gorily vyrábala spoločnosť Škoda Plzeň v rokoch 1973 až 1975.
Kým súpravy na regionálne trate sa nakúpili z eurofondov, v prípade rýchlikov to EÚ neumožňuje. Na konci roka 2016 bol priemerný vek vozňov štátneho dopravcu na úrovni 21 rokov. Odvtedy ZSSK investovali do obnovy, v rámci ktorej majú však prednosť hlavné trate. Na vedľajších koridoroch je situácia s technickým stavom rušňov a vozňov alarmujúca.
Priemerný vek hnacích vozidiel ZSSK je 22 rokov. Zároveň sa podľa Kováča začala jedna z najväčších modernizácií vozidiel v ZSSK. Pribudnúť má 25 kusov moderných elektrických jednotiek, 21 kusov dieselových jednotiek, 5 nových elektrických jednotiek a 1 multifunkčný rušeň, ďalej 35 kusov novovyrobených osobných vozňov série Ampz (7 kusov) a série Bmpz (28 kusov), 50 kusov modernizovaných osobných vozňov série Bmz a 34 kusov diaľkových vozňov série Apeer (14 kusov) a série Bpeer (20 kusov), ktoré budú renovované vo vlastnej réžii ZSSK.
Nehoda spôsobila meškanie
ZSSK odhadovala meškanie vlakov pre nehodu pri stanici Trnovec nad Váhom v utorok spočiatku na zhruba 50 minút. V poludňajších hodinách sa však meškanie niektorých vlakov vyšplhalo na dvojnásobok. Príkladom je rýchlik zo stanice Štúrovo do Bratislavy s odchodom o 6.21. Ten meškal zo stanice Šaľa 113 minút. „Nehodová udalosť spôsobila meškanie viacerých vlakov v rozsahu od 30 do 120 minút,“ spresnil Kováč.
Na následky nehodovej udalosti boli odrieknuté viaceré vlaky. Rýchlik medzi Bratislavou a Novými Zámkami a naspäť nejazdil na celom úseku, rovnako aj regionálny expres medzi stanicami Bratislava a Šurany. Sprejazdnenie jednej traťovej koľaje predpokladali ŽSR v priebehu stredy.
„Sprejazdnenie druhej traťovej koľaje zatiaľ nie je možné vzhľadom na jej značné poškodenie určiť,“ povedal Lukáč. Zároveň dodal, že celková výška škôd bude vyčíslená v priebehu nasledujúcich dní.