Spôsob, akým je táto povinnosť uvedená, obmedzuje podľa aliancie aj samotných výrobcov, ktorí po novom nevedia nastaviť legálne vlastnú komunikáciu svojich produktov. SAMO zároveň kritizuje aj nové usmernenie, ktoré k tomuto zákonu zverejnilo ministerstvo pôdohospodárstva.
Okrem právnych problémov upozorňujú reťazce, ktoré SAMO zastupuje, aj na výrazné obmedzenie letákovej ponuky pre spotrebiteľov, a to vrátane slovenských výrobcov.
„V prípade zimnej ponuky, kedy je nedostatok slovenskej zeleniny a ovocia, je takmer nemožne vsunúť do ponuky slovenskú zeleninu a ovocie, pretože stúpa spotreba tropického ovocia. Takéto obmedzenie môže negatívne doľahnúť aj na zdravie obyvateľstva. V prípade Veľkonočnej ponuky sa leták nebude dať ani vyskladať, keďže táto produkcia je takmer výlučne v zahraničí a na Slovensku neexistuje,“ uviedol Krajčovič.
Kritizoval napr. aj to, že výrobcovia piva, ktoré sa podľa platnej legislatívy kvalifikuje ako slovenská potravina a slovenský produkt, budú musieť uvádzať v reklamných materiáloch prinajmenšom 50 % slovenských výrobkov. To je podľa SAMO v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže a voľného pohybu tovaru na spoločnom trhu EÚ.
Usmernenie, ktoré k zákonu pripravilo ministerstvo, ide podľa aliancie nad rámec už prijatého legislatívneho textu a zavádza aj nejasné pojmy. „V samotnom znení zákona je pomerne jasne stanovené, že najmenej polovica z celkového množstva potravín má byť slovenská. Usmernenie ale zavádza viacero pojmov súvisiacich so zverejnením potraviny v letáku, výklad ktorých bude čisto na ľubovôli kontrolného orgánu. Týmto spôsobom, nad rámec zákona a navyše nejasne, extrémne zvyšuje stupeň právnej neistoty dotknutých subjektov,“ dodal Krajčovič.
Potraviny majú byť podľa usmernenia vyobrazené v primeranej veľkosti, v jednotnej forme grafiky a dizajnu tak, aby nedochádzalo k zjavnej diskriminácii určitých poľnohospodárskych produktov a potravín. Minimálna veľkosť pritom musí zodpovedať fyzickej možnosti bežného spotrebiteľa oboznámiť sa s každým výrobkom.
„Uvedená špecifikácia dáva v podstate neobmedzené možnosti kontrolnému orgánu identifikovať porušenia zákona. Ani zahraničné potraviny nie sú vyobrazené všetky rovnako, resp. celkový dizajn letákov často smeruje k upútaniu pozornosti na napr. najvýhodnejšie ponuky,“ ozrejmil Krajčovič.
„Už od legislatívneho návrhu, ktorý prvýkrát obsahoval povinnú propagáciu slovenských výrobkov, sme poukazovali na to, že takýto návrh je v rozpore s európskym právom i Ústavou SR. Aktuálne usmernenie k povinnej propagácii slovenských výrobkov však namiesto toho, aby sa sústredilo na výklad nejasných pojmov uvedených v novele zákona o potravinách, pristúpilo k zavádzaniu nových povinností nad rámec zákona. Uvedené usmernenie tak zvyšuje mieru právnej neistoty pre dotknuté subjekty, keďže po novom chce ministerstvo, aby sa kontrolovala aj veľkosť, forma grafiky a dizajnu propagácie výrobkov. Agrorezort zároveň na takéto rozširovanie aplikácie zákona nemá zákonné splnomocnenie. Očakávame však, že v súvislosti so zákonnou povinnosťou propagácie slovenských výrobkov začne Európska komisia voči SR konanie pre porušenie práva EÚ a túto povinnosť bude musieť SR zo zákona o potravinách vypustiť,“ doplnil partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing Ján Lazur.