SaS je rozhorčená, že pracovníkov STK monitorujú kamery

SaS sa nepáčia kamery na pracovisku technikov STK. Podľa logiky SaS by nemohli byť kamery nikde, kde pracujú ľudia, reaguje ministerstvo dopravy.

20.06.2019 14:38
debata (13)

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) odmieta kritiku strany Sloboda a Solidarita (SaS) v súvislosti s monitorovaním technickej a emisnej kontroly áut, ako aj dlhším čakaním na ich vykonanie. Kamery boli na stanice technickej kontroly zavedené už v roku 2012 po konzultácii s Úradom pre ochranu osobných údajov.

„Aktuálna zmena iba rozšírila ich počet, pričom zákon jasne upravuje, na aké účely sa môžu tieto záznamy použiť a aj to, akým spôsobom musí byť monitorovaný priestor označený,“ zareagoval vo štvrtok rezort dopravy na liberálov v stanovisku pre agentúru SITA.

Ministerstvo tvrdí, že je to plne v súlade aj s príslušnými ustanoveniami Zákonníka práce, pričom poslanci za SaS ich pri prijímaní zákona v parlamente nepripomienkovali.

„Kamery na staniciach technickej kontroly (STK) boli po vzore Slovenska zavedené napríklad aj v Českej republike. Podľa logiky poslancov SaS by nemohli byť kamery ani v obchodoch, baroch alebo bankách, pretože aj tu všade pracujú ľudia. Preto považujeme stanovisko SaS za kampaň, a nie za odborný návrh,“ uviedol rezort. Zároveň vyzýva SaS, aby si pred zverejnením akéhokoľvek stanoviska overila základné fakty a nešírila klamstvá a paniku.

Liberáli vo štvrtok dopoludnia informovali, že rezort dopravy zlyhal na plnej čiare pri nastavení podmienok výkonu kontroly a monitoringu technickej a emisnej kontroly áut. Ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd) vyzvali, aby okamžite vydal pokyn na zastavenie monitorovania ľudí v ich zamestnaní a upravil podmienky výkonu emisných kontrol s cieľom ich urýchlenia. Po zavedení nového kamerového systému minulý mesiac, ktorý monitoruje celý priebeh kontroly, sú prehliadky vozidiel dôkladnejšie a trvajú dlhšie. Umožnil to nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý je účinný od 20. mája minulého roka.

Cieľom zavedenia kamerových systémov bolo podľa rezortu dopravy stransparentniť celý proces technickej kontroly tak, aby bolo jasné, či auto spĺňa alebo nespĺňa základné bezpečnostné a environmentálne podmienky. Zámerom je, aby po našich cestách jazdili bezpečné a ekologické autá. „Tento systém sa osvedčil a kamery už odhalili viacero vážnych nedostatkov na staniciach STK, kedy technici manipulovali s výsledkami či už bŕzd aj na kamiónoch alebo pri kontrole množstva splodín vychádzajúcich z výfukov,“ priblížilo ministerstvo dopravy s tým, že to robia efektívne a ekonomicky. Systém, ktorý navrhuje SaS, by podľa rezortu znamenal prijímanie dodatočných úradníkov, ktorí by museli neustále cestovať po Slovensku a vytvárali by tak pre štát dodatočné náklady. Považuje za prekvapivé, že práve strana preferujúca štíhly štát sa rozhodla zvyšovať byrokraciu a počet štátnych úradníkov a robí to v záujme tých, čo chcú manipulovať s bezpečnosťou a zdravým životným prostredím.

.....

VIDEO: Niektorí ľudia radšej v noci ani nejdú spať, aby už o jednej ráno mohli sedieť a čakať na STK. Denne zoberú dvadsať áut, stane sa, že ak niekto príde o piatej ráno, má smolu, na rad sa už nedostane. Pozrite si vo videu do akej situácie sa ľudia dostali.

Video

Poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan upozornil, že ak kontrolované vozidlo musí byť fixne zabezpečené od začiatku kontroly po jej koniec, značne to obmedzuje logistiku staníc emisnej kontroly, čo spôsobuje zbytočné časové sklzy a dlhé čakacie lehoty pre ďalších motoristov. „Je však zarážajúce, že podľa nových pravidiel sú technici emisnej kontroly prakticky nonstop sledovaní online kamerami, ktoré si museli prevádzkovatelia kúpiť za tisícky eur,“ uviedol. Ministerstvo má podľa liberálov na základe zákona možnosť kontrolovať vozidlá, ktoré vychádzajú z technickej a emisnej kontroly. Myslia si, že nie je potrebné takto šikanovať ľudí, pričom celá situácia hraničí s protiústavnosťou a je len otázkou času, kedy sa to prejaví do nezáujmu odborníkov o takúto prácu. „Je neprípustné uplatňovať princíp prezumpcie viny na technikoch len preto, že štát nie je schopný využiť svoje zákonom definované možnosti kontroly staníc technickej a emisnej kontroly,“ dodal Ivan.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo dopravy #STK #technická kontrola #SASKA