Legendárna tatranská zubačka dostane české brzdy

Česká spoločnosť Dako-CZ z Třemošnice na Chrudimsku vyrobí brzdy pre legendárnu zubačku, ktorá jazdí na trase medzi Tatranskou Štrbou a Štrbským Plesom.

11.06.2019 05:39
debata (4)

Súčasné vozidlá na zubačke sú v prevádzke už vyše 50 rokov, uviedla v pondelok firma v tlačovej správe.

Slovenská ozubnicová železnica je v prevádzke od roku 1897 a pôvodne fungovala do roku 1933. Obnovy sa potom dočkala vo februári roku 1969 vďaka majstrovstvám sveta v klasickom lyžovaní, ktoré sa konalo o rok neskôr. Súpravy z roku 1969 sú na trase zubačky v prevádzke dodnes. Nové vozne vyjdú na trať v roku 2022.

Brzdy a ďalšie komponenty pre päť súprav firma vyrobí pre švajčiarsku spoločnosť Stadler Rail, od nej si ich kúpi Železničná spoločnosť Slovensko. Zákazku dodá vo februári budúceho roka. „Zákazku vnímame ako veľmi prestížnu,“ povedala generálna riaditeľka Dagmar Matúšová.

Nové trojvozňové súpravy budú mať elektrický aj dieselový pohon a budú dosahovať maximálnu rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Budú prispôsobené na dopravu na tatranskej ozubnicovej trati. V zime napríklad budú poháňať snehovú frézu.

Každá súprava bude mať 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vo vozidlách bude wi-fi, klimatizácia, informačný systém a zariadenie na počítanie cestujúcich.

Dako-CZ tento rok plánuje obrat miliardu českých korún, zo 70 percent ho budú tvoriť zahraničné zákazky. Väčšinovým vlastníkom firmy je holding Czechoslovak Group, druhým akcionárom je Tatravagónka Poprad, výrobca nákladných železničných vozňov a podvozkov.

Dako-CZ je výrobcom brzdových systémov a komponentov pre nákladné a osobné autá, prímestské jednotky, lokomotívy, vozidlá metra aj električky. Spoločnosť brzdy vyvíja, má konštrukčné pracoviská a výrobky testuje vo vlastnom skúšobnom laboratóriu.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Tatry #zubačka