Trumpove clá zasiahli košické oceliarne

Tisícky ázijských lodí mieria do európskych prístavov po tom, čo USA vysokými clami obmedzili dovoz lacnej ocele a hliníka.

08.06.2019 08:00
U. S. Steel, oceľ Foto:
Dovoz lacnej ázijskej ocele značne znížil výrobu košických oceliarní.
debata (46)

Tisícky ázijských lodí mieria do európskych prístavov po tom, čo USA vysokými clami obmedzili dovoz lacnej ocele a hliníka. Len v minulom roku dovoz ocele do Európskej únie stúpol o 30 miliónov ton a dvanásťpercentný medziročný rast okresal stovky pracovných miest v Európe. Americký prezident Donald Trump takto nepriamo zasiahol aj dcérsku spoločnosť amerického U. S. Steelu v Košiciach.

Situácia je už taká vážna, že Európska asociácia oceliarov vrátane košických oceliarov sa obrátila na Európsku úniu.

„Žiadame urgentné kroky zo strany EÚ, ktoré pomôžu nášmu priemyslu prekonať extrémne zhoršenie situácie aj výhľadu na trhu s oceľou v Európe. Vo viacerých členských krajinách EÚ to už viedlo k výraznej redukcii výroby a dokonca aj zatváraniu prevádzok. Priamo ohrozené sú tisícky pracovných miest,“ napísal v otvorenom liste šéf U. S. Steelu Košice James Bruno. List spolu s ním podpísalo 45 riaditeľov európskych oceliarskych firiem, ktorí výzvu smerujú vládam členských štátov EÚ a orgánom EÚ.

Problémy európskeho trhu s oceľou tvrdo zasiahli U. S. Steel Košice, ktorý zamestnáva asi 10-tisíc ľudí. Najväčší zamestnávateľ východného Slovenska mal v máji len 4-dňový pracovný týždeň. Manažment podniku navrhoval podobné opatrenie aj v mesiaci jún, ale tu už narazil na nesúhlas odborov.

Za súčasnou krízou stoja príliš veľké výrobné kapacity hlavne ázijských výrobcov ocele, ktorí svoje produkty nedokážu spotrebovať doma a následne ich vyvážajú do zahraničia. Za nižšou cenou čínskej ocele stoja ekologicky menej prísne predpisy, štátom dotované ceny energií a priama finančná podpora zo strany miestnej vlády. Trump v apríli minulého roka uvalil 25-percentné clá na všetku dovážanú oceľ a 10-percentné na hliník. Od leta minulého roka sa rovnaké obchodné bariéry vzťahujú aj na európsku oceľ.

„Globálna nadkapacita je základným faktorom súčasnej krízy, ale priama príčina spočíva v nesmiernom prívale vývozu zacieleného na trhy Európskej únie. Dovoz vzrástol v roku 2018 o 12 percent, takmer na 30 miliónov ton po tom, čo došlo k uvaleniu dovozných taríf v USA,“ uviedol Axel Eggert, generálny riaditeľ Európskej asociácie oceliarov.

Podľa neho je situácia taká vážna, že v predchádzajúcich týždňoch v niektorých štátoch Európskej únie už prišlo k zatváraniu oceliarskych fabrík. „Počet priamo ohrozených pracovných miest už presiahol číslo 10-tisíc. Berúc do úvahy násobiaci účinok v oceliarskom sektore EÚ, by strata nepriamych pracovných miest v dodávateľskom reťazci mohla dosiahnuť číslo 100-tisíc,“ priblížil Eggert.

Šéfovia fabrík žiadajú clá

Podľa predstáv európskych oceliarov zastaví prílev lacnej ocele len okamžité zvýšenie ciel. Šéfovia fabrík tiež žiadajú zvolať mimoriadne rokovanie na najvyššej úrovni, ktorého cieľom bude nájsť riešenie na dlhodobé udržanie oceliarskej výroby v Európskej únii.

„Ekonomická výkonnosť Európy sa spomaľuje a súčasne rastú ceny nerastných surovín aj energií. Od začiatku roku 2018 sa 5-násobne zvýšili ceny povoleniek za CO2 emisie, ktoré platia všetci európski výrobcovia, nie však naši konkurenti dovážajúci oceľ na európsky trh z krajín mimo EÚ,“ uvádza sa v otvorenom liste európskych oceliarov.

U. S. Steel Košice mal v minulom roku obrat 2,8 miliardy eur a zisk 127 miliónov eur. Z hľadiska ziskovosti bol oveľa lepší rok 2017, keď fabrika síce dosiahla obrat 2,6 miliardy eur, ale zisk bol až 450 miliónov eur. V strate bola fabrika naposledy v roku 2013, keď bol hospodársky výsledok mínus 370 miliónov eur a v tom čase sa špekulovalo o možnom predaji oceliarní Ukrajincom alebo Číňanom. Špekulácie o predaji ukončila až podpora slovenskej vlády pri výrobe elektrickej energie a čerpaní eurofondov.

Kríza sa môže vrátiť

Pre americkým prezidentom vyvolanú obchodnú vojnu môže košická fabrika zažiť podobnú krízu ako v roku 2013. Donald Trump dal Európskej únii polročné ultimátum a v prípade neuzavretia novej obchodnej dohody zavedie vysoké clá na všetky európske automobily. Nová obchodná bariéra by znížila na starom kontinente produkciu oceľových tátošov a následne aj U. S. Steel Košice by predal menej oceľových výrobkov.

Navyše Európska únia pravdepodobne okamžite nezastaví prílev lacnej ázijskej ocele a prípadné clá zavedie až po prerokovaní pred Svetovou obchodnou organizáciou. To už môže byť pre mnohých európskych oceliarov neskoro.

„Súčasná situácia si vyžaduje rázne kroky zo strany Európskej únie na sprísnenie importov deformujúcich vnútorný trh únie. To je názor nielen nás, ale európskych oceliarov zo 45 podnikov,“ povedal hovorca U. S. Steelu Košice Ján Bača. V minulosti Európska únia na základe konania pred WTO zaviedla napríklad v januári 2017 antidumpingové clá v rozsahu 30,7 až 64,9 percenta na čínske rúry z antikorovej ocele. V auguste 2017 zas začali platiť clá v rozmedzí od 17,2 do 28,5 percenta na oceľ dovážanú z čínskych oceliarní Hesteel Group, Shougang Group a Shagang Group.

© Autorské práva vyhradené

46 debata chyba
Viac na túto tému: #U.S. Steel #oceľ #Donald Trump #clá