„Navrhované opatrenie by ovplyvnilo verejné financie cez pokles výnosu dane z príjmov fyzických osôb o 149 miliónov eur. V dôsledku zvýšenia disponibilného príjmu pracujúcich vzrastie ich spotreba. Preto by navrhované opatrenie viedlo k nárastu vo výnose dane z pridanej hodnoty (DPH) o 13 miliónov eur,“ uviedli analytici RRZ.
Pokles príjmov by zasiahol samosprávy, pretože výnos z dane z príjmu fyzických osôb si delia obce a samosprávne kraje. Cez zvýšený výber DPH by si, naopak, polepšil štátny rozpočet. Podľa analytikov by došlo k zvýšeniu príjmov rodín priemerne o 0,4 %, čo je o 3,8 eura mesačne.
Dosah navrhovaného opatrenia na rodiny by nebol rozdelený rovnomerne. Percentuálne vyjadrenie nárastu disponibilného príjmu sa podľa RRZ pohybuje od 0,1 do 0,5 % pre rodiny v jednotlivých príjmových skupinách. Výška vplyvu závisí od toho, koľko rodín v príjmovej skupine má nárok na uplatnenie si NČZD, ako aj od počtu členov rodiny s nárokom na NČZD. Podľa RRZ sa dá očakávať iba malý vplyv opatrenia na ponuku a dopyt po práci.