Poslanci kontrolovali obchvat Bratislavy, nič prevratné nezistili

Poslanecký prieskum na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy, ktorý sa uskutočnil v utorok, podľa ministerstva dopravy nepriniesol žiadne nové informácie ani riešenia. Ukázal len to, o čom rezort už informoval a nedávno zverejnil v ekoaudite.

04.06.2019 15:43 , aktualizované: 20:36
debata (7)

„Ekoaudit jasne preukázal, že koncesionár nepostupuje v súlade so schválenou štúdiou EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) a v prípade, že prebiehajúce testovanie potvrdí v stavbe nepovolený materiál, bude ho musieť koncesionár na vlastné náklady odstrániť,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Rezort dopravy podľa nej intenzívne spolupracuje s ministerstvom životného prostredia, keď už pred rokom oslovil Inšpekciu životného prostredia SR, aby všetky podozrenia a pochybenia preverili.

Poslanecký prieskum parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti iniciovala strana Sloboda a Solidarita (SaS). „Iniciovali sme tento poslanecký prieskum, lebo sa množili rôzne medializované informácie a aj rôzne podnety od občanov, že na obchvate je používaný nepovolený materiál a že môžu hroziť škody na prírode, životnom prostredí a ekonomické škody,“ povedala na brífingu predsedníčka hospodárskeho výboru a podpredsedníčka SaS Janja Kiššová. Prieskum bol podľa nej iba čiastočný a neskôr plánujú uskutočniť ďalší.

Materiály poslanci nevedia posúdiť

Poslanec a tímíder SaS pre dopravu a stavebníctvo Miroslav Ivan informoval, že sa zamerali na únosnosť vrstiev násypov z hľadiska používaných materiálov a na vplyv prác na životné prostredie. Na základe výsledkov ekoauditu sa poslanci zastavili na štyroch kontrolných bodoch rozostavanej D4.

„Fyzicky sme si obzreli konkrétne materiály v násypoch, ktoré vyvolávajú podozrenie, či sú vhodné, nevhodné z pohľadu životného prostredia alebo únosnosti. Sú tam materiály, ako tehla, kusy plastov, železa. Nie je to však v takom objeme, aby sme museli definitívne povedať, že toto určite nie,“ uviedol Ivan. Na to, aby sa mohli vyjadriť, podľa neho potrebujú kompletnú dokumentáciu, ktorú budú žiadať od ministra dopravy a výstavby. Na to bude zamerané pokračovanie tohto prieskumu.

Poslankyňa a tímlíderka SaS pre životné prostredie Anna Zemanová priblížila, že boli aj na miestach, kde boli odobraté vzorky na testy pre akoaudit. Zatiaľ nevideli protokoly, tie si vyžiadali sprístupniť. „Ďalšie informácie, ktoré sa nachádzajú v monitorovacej správe nezávislého dozoru, sú pomerne závažné. Hlavne, čo sa týka prevádzkovej činnosti na pracoviskách na Žitnom ostrove,“ poznamenala poslankyňa. Budú sa preto zaujímať o to, prečo sa priebežne neodstraňujú nebezpečné látky.

„Prieskum bude pokračovať s tým, že som si dožiadala konkrétne podklady, úplnú správu ekologického auditu, ako aj ročnú správu sledovania biomonitoringu v chránenej oblasti. Pre mňa bude dôležité, čo robí ministerstvo s týmito správami, keďže tie informácie jednoznačne dostáva každý mesiac. Tieto nedostatky sa tam opakujú, ale ako keby sa neriešili,“ dodala Zemanová.

Úseky D4 podľa Ivana určite nebudú hotové v plánovanom termíne v roku 2020. „To je už určite každému jasné. Otázka je už len, koľko to bude meškať. Dúfajme, že nie viac ako rok,“ uviedol poslanec. Veľký problém vidí v budúcom napojení budovanej D4 na súčasnú diaľnicu D1. „Budeme sa pýtať ministra, ako sa s tým pokračuje, a či vôbec bude možné aj po dokončení v roku 2021 napojenie D1 na D4,“ dodal Ivan.

OĽaNO má stále obavy

Obavy o spodnú vodu na Žitnom ostrove naďalej pretrvávajú, informovalo opozičné hnutie v tlačovej správe. Nedávny ekoaudit na stavbe D4 podľa OĽaNO odhalil v pôde zdraviu škodlivé látky arzén, barit a fenoly. V násypoch sa mali nachádzať aj kusy igelitu, betón, elektrické káble, kusy dreva, korene, sklo, rozbité kachličky, tuby zo zubnej pasty či škvara, ktoré by mohli ohroziť statiku a celkovú kvalitu diela.

„Zhotoviteľ diaľnice tvrdí, že spomínané problémy neeviduje, no zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) s údivom vyťahovali kusy odpadkov z diaľničných násypov,“ opísal priebeh poslaneckého prieskumu tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO a poslanec Národnej rady SR Ján Marosz s tým, že zodpovednosť nesie štát.

„Máme pocit, že zhotoviteľ robí iba to, čo mu úrady pod vedením ministrov Mosta-Híd dovolia a tolerujú. Ak má zhotoviteľ potvrdenia o tom, že pôda plná odpadu je nezávadná, tak len preto, že tieto rozhodnutia vydali úrady pod vedením ministerstiev dopravy a životného prostredia,“ uviedol Marosz.

Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek mal podľa poslanca už na začiatku výstavby vymenovať štátny stavebný dohľad, ktorý by priebeh výstavby postupne posudzoval. „Teraz sa vláda a zástupcovia NDS tvária prekvapene a zisťujú, že na stavbe sú kusy azbestu a ďalšie odpadky. Pýtame sa, kde boli doteraz? Prečo od začiatku nemal štát dohľad nad týmto dielom,“ spýtal sa Marosz. „Z prieskumu jednoznačne vyplýva, že zodpovední ministri nekonali kompetentne a zobúdzajú sa až teraz, po tlaku médií a opozície,“ poznamenal tieňový minister hospodárstva za OĽANO a člen parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti Eduard Heger.

Marosz zároveň dodal, že dokončenie bratislavského obchvatu sa ešte môže vinou Národnej diaľničnej spoločnosti omeškať o ďalšie mesiace: „D4 je už takmer na hranici, kde sa bude križovať s D1 a NDS tam ešte nemá vykúpené pozemky. Nečinnosť NDS bude stáť vodičov v okolí hlavného mesta mesiace nervov navyše,“ vysvetlil Marosz. Hnutie OĽANO podľa neho trvá na tom, aby Béla Bugár a jeho ministri odišli pre škandál s výstavbou obchvatu z politiky.

.....

VIDEO: Čo hovorí na situáciu na stavbe diaľnice D4 minister dopravy a výstavby Árpád Érsek? Pozrite si video TV Pravda.

Video
7 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #NDS #D4 #obchvat Bratislavy