Poslanecký prieskum sa uskutoční v utorok 4. júna, prípadne v inom vyhovujúcom termíne najneskôr do 17. júna. Agentúru SITA o tom informoval poslanec a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu Miroslav Ivan, ktorý prieskumu navrhol a bude ho tiež viesť.
Predsedníčka hospodárskeho výboru Jana Kiššová (SaS) má podľa uznesenia výboru požiadať ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd) o zabezpečenie prijatia poslancov a vytvorenie vhodných podmienok pre úspešné vykonanie poslaneckého prieskumu na mieste výstavby D4 a R7. Minister by mal zároveň zabezpečiť účasť koncesionára projektu Zero Bypass Limited, zhotoviteľa projektu D4R7 Construction, ako aj stavebného dozoru a technického zástupcu povereného ministerstvom dopravy a výstavby kontrolou stavby.
Minister Érsek má tiež zaslať všetky správy o postupe prác, vypracované nezávislým dozorom na D4 a R7 na základe koncesnej zmluvy v elektronickej podobe do 27. mája. Má predložiť aj výsledky overovacích skúšok v deň konania poslaneckého prieskumu. Ministerka vnútra Denisa Saková má zas zabezpečiť účasť zástupcov okresných úradov, ktorí vykonávajú štátnu správu v oblasti nakladania s odpadmi a štátnu vodnú správu na projekte D4/R7.
Zemina neohrozuje zdravie
Ministerstvo dopravy a výstavby vo štvrtok 16. mája informovalo, že zemina v násypoch budovanej D4 a R7 neohrozuje zdravie ľudí. Testy však zároveň potvrdili použitie materiálov v rozpore so stavebnými predpismi.
"Aby bolo možné tieto výsledky potvrdiť s definitívnou platnosťou, a zároveň aby bolo možné určiť rozsah problému, je nutné urobiť dodatočné odbery vzoriek a ďalšie testy,“ uviedla rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
Podľa ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka napriek tomu, že sa nepotvrdilo ohrozenie zdravia ľudí alebo vodných živočíchov, situácia sa bude ešte dôkladnejšie preverovať. „Ak sa potvrdia podozrenia, ktoré máme, že materiál použitý v násypoch nebol ten, čo je dovolený, bude ho musieť koncesionár na vlastné náklady odniesť a použiť nový,“ povedal minister. Okrem podrobnejších testov iniciuje rezort dopravy aj kontroly Inšpekcie ministerstva životného prostredia a Štátneho stavebného dozoru a bude úzko spolupracovať s políciou, ktorá sa týmito podozreniami tiež zaoberá. Po dokončení dodatočných testov bude podľa rezortu možné zverejniť hodnotiacu správu.
.....
VIDEO: Ako prebiehajú práce na jednom z najnáročnejších úsekov obchvatu Bratislavy? Pozrite si ako sa rodí nová obrovská križovatka diaľnic pod Prístavným mostom v Bratislave.
Zhotoviteľ: Dodržiavame pravidlá
Spoločnosť D4 R7 Construction v piatok 17. mája uviedla, že pri výstavbe projektu neprišlo ku kontaminácii, na čom sa spoločnosť zhodla aj s ministrom Érsekom. S obsahom predloženej správy (ekoauditu) však spoločnosť zásadne nesúhlasí.
„Podľa nášho názoru jedinou otázkou na diskusiu sú niektoré formálne administratívne postupy. Výstavba projektu je v plnom súlade s platnými povoleniami, legislatívou, normami a našou dokumentáciou, čo však táto správa neberie do úvahy. Sme si istí, že v najbližších týždňoch to objasníme na technických stretnutiach s odborníkmi z ministerstva dopravy,“ reagoval generálny riaditeľ D4R7 Construction Juan José Bregel.
Výstavba D4 a R7 je podľa zhotoviteľa striktne v súlade so všetkými platnými slovenskými a medzinárodnými normami, smernicami, právnymi požiadavkami a koncesnou zmluvou. „Sme plne odhodlaní dodržať tieto princípy a úvodom budúceho roka dosiahnuť prvý významný míľnik, ktorým je dokončenie R7 v úseku Ketelec-Holice,“ dodal Bregel.
.....
VIDEO: Pozrite si aktuálne zábery z výstavby Dunajského súmostia.