SaS chce skontrolovať bratislavský obchvat, OĽaNO žiada Érsékovu hlavu

Opoziční poslanci z SaS zvolávajú na pondelok 20. mája mimoriadny hospodársky výbor v súvislosti so situáciou pri výstavbe bratislavského obchvatu.

17.05.2019 13:00 , aktualizované: 16:45
debata (25)

Obávajú sa totiž, že pri tejto výstavbe môžu nastať nenávratné škody. Na mimoriadnom výbore chcú poslanci za SaS odhlasovať poslanecký prieskum priamo na predmetnej stavbe. Informovali o tom v piatok na tlačovom brífingu podpredsedníčka SaS Jana Kiššová a poslanci NR SR za SaS Miroslav Ivan a Anna Zemanová.

"Všetci dobre vieme, že bratislavský obchvat potrebujeme ako soľ, a že všetci motoristi, ktorí Bratislavou prechádzajú, na neho vytúžene čakajú. Situácia okolo neho je však čoraz komplikovanejšia. Vychádzajú totiž na povrch rôzne informácie, ktoré vyvolávajú mnohé podozrenia. Údajne sa má nenávratným spôsobom poškodiť životné prostredie, alebo na ňom môže dochádzať k veľkým ekonomickým škodám. Minister dopravy nedokázal vyvrátiť tieto podozrenia, preto sme sa rozhodli na pondelok zvolať mimoriadny hospodársky výbor, aby sme spolu s poslancami odsúhlasili poslanecký prieskum obchvatu,“ uviedla v piatok Jana Kiššová.

Prieskumom by sa chcela strana SaS priamo na danej stavbe dozvedieť, ako to so stavbou aktuálne vyzerá, ako pokračuje výstavba, ktoré z podozrení dokážu zhotovitelia vyvrátiť, a ktoré sa potvrdia. „Chceme sa od ľudí z prvej ruky dozvedieť, čo sa na tomto obchvate deje. Stavba má byť dokončená do roku 2020 a vyzerá to tak, že tam dôjde k nenávratným škodám. Záleží nám na korektnom dostavaní tejto stavby. Veríme, že nám nikto nebude prekážať v poslaneckom prieskume,“ dodala Kiššová

Strana SaS sa pri výstavbe bratislavského obchvatu obáva opakovania situácie známej z tunela Višňové. „Nechceme v tomto prípade druhé Višňové. V zmysle koncesionárskej zmluvy má štát právo poveriť technického zástupcu, ktorý bude kontrolovať všetky fázy stavby. Minister Érsek sa však stále odvoláva len na vyjadrenie nezávislého dozoru. Tento dozor však platí koncesionár. Chceme vedieť, kto je tým technickým zástupcom štátu, kedy sa ujal svojej funkcie a ako kontroluje výstavbu od jej začiatku. Odpovede na tieto otázky budú jedným z hlavných cieľov prieskumu,“ ozrejmil Miroslav Ivan.

Obavu o kvalitu bratislavského obchvatu nemajú podľa SaS len poslanci jej strany. „Majú ju aj starostovia dotknutých obcí a mestských častí, ktorí sa stretli minulý týždeň a budú tiež konať. Riziká, ktoré vyplývajú z postupu zhotoviteľa sú naozaj veľké. Je to podozrenie z poškodzovania životného prostredia a z ekonomickej trestnej činnosti. Pri poškodzovaní životného prostredia ide o poškodzovanie podzemných vôd a nepovolenú ťažbu štrkov, po ktorej sú jamy z nej zasypávané neznámym materiálom,“ uzavrela Anna Zemanová.

Bugár stojí za Érsekom

Analýzy podľa strany Most-Híd však nepreukázali, že by odpad z bratislavského obchvatu reálne ohrozoval zdravie obyvateľstva. Ministerstvo dopravy napriek tomu trvá podľa Mostu-Híd na ďalších odberoch a analýzach, aj na tom, aby boli použité len schválené stavebné materiály. Predseda strany Béla Bugár v reakcii uviedol, že ministra Érseka v tejto snahe maximálne podporuje.

„Ochranu životného prostredia a čistoty vody Žitného ostrova obidvaja považujeme za prvoradú. Nie náhodou sa nám podarilo presadiť tzv. Lex Žitný ostrov, ktorý je historicky prvým zákonom na ochranu najvzácnejších vodohospodárskych oblastí. Situácia sa rieši aj bez pána Matoviča, daňového podvodníka, ktorý koalíciu opäť obviňuje bez dôkazov a hlavne upútava na seba pozornosť týždeň pred eurovoľbami, v ktorých kandiduje,“ povedal Bugár.

Koncesionár: Staviam v súlade s normami

Zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4 R7 Construction, v piatok uviedol, že pri výstavbe projektu neprišlo ku kontaminácii, na čom sa spoločnosť zhodla aj s ministrom Érsekom. S obsahom predloženej správy (ekoauditu) však spoločnosť zásadne nesúhlasí.

„Podľa nášho názoru jedinou otázkou na diskusiu sú niektoré formálne administratívne postupy. Výstavba projektu je v plnom súlade s platnými povoleniami, legislatívou, normami a našou dokumentáciou, čo však táto správa neberie do úvahy. Sme si istí, že v najbližších týždňoch to objasníme na technických stretnutiach s odborníkmi z ministerstva dopravy,“ reagoval General Manager D4 R7 Construction Juan José Bregel.

Výstavba D4R7 je podľa zhotoviteľa striktne v súlade so všetkými platnými slovenskými a medzinárodnými normami, smernicami, právnymi požiadavkami a koncesnou zmluvou. "Sme plne odhodlaní dodržať tieto princípy a úvodom budúceho roka dosiahnuť prvý významný míľnik, ktorým je dokončenie R7 v úseku Ketelec-Holice,“ uzavrel Juan José Bregel.

Opozičné OĽaNO žiada odvolanie ministra Érséka

Opozičné hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) žiada pre údajné zlyhanie odstúpenie ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd). Ten podľa neho nezvládol výstavbu bratislavského obchvatu a svojou nečinnosťou dovolil, aby zhotoviteľ do násypu budovanej diaľnice navozil odpad z nelegálnej skládky.

„OĽaNO sa bude pokúšať odvolávať Érseka dovtedy, kým ho jeho stranícky šéf Béla Bugár (Most-Híd) z funkcie nestiahne alebo sám neodstúpi,“ povedal v piatok na tlačovej konferencii poslanec a predseda hnutia Igor Matovič.

„Po tuneli Višňové ide o ďalšie vážne zlyhanie ministerstva dopravy, strany Most-Híd Bélu Bugára a z tohto miesta si myslíme, že by mal minister odstúpiť,“ povedal poslanec za OĽaNO Ján Marosz. Podľa Matoviča však dobrovoľné odstúpenie Érseka nie je pravdepodobné, a preto vyzval predsedu strany Bugára, aby ministra vymenil.

Poslanci za OĽaNO sa kritikou Érséka pripojili k opozičnej strane SaS, ktorá chce pre podozrenie z kontaminácie násypu diaľnice na pondelok (20. 5.) zvolať parlamentný hospodársky výbor. SaS plánuje na stavbe aj poslanecký prieskum.

Matovič však poslaneckému prieskumu neverí. „Viete, ako dopadajú poslanecké prieskumy. Príde sa, odíde sa, ukáže sa správne miesto a povedia: ‚Urobíme všetko pre to,‘“ okomentoval Matovič. Jediným riešením je podľa neho stavbu zastaviť a kontaminovanú zeminu odstrániť. „Keď sa to tam raz zakope, už sa budú hľadať iba výhovorky, že už sa to nemôže zastaviť, že už tam chodia autá,“ dodal.

Rezort dopravy obvinenie opozičných strán odmietol

Ministerstvo dopravy nebude bližšie reagovať na tlačové besedy politikov, ktorí sa snažia odbornú tému spolitizovať bez toho, že by mali o téme akékoľvek bližšie informácie.

„Ako sme už informovali, doteraz bolo dobratých viacero vzoriek nielen rezortom dopravy, ale aj políciou, ktorá sa špeciálne venuje prípadnej kontaminácii životného prostredia,“ uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

„Výsledky analýzy sme poskytli polícii, ktorá sa týmto naďalej zaoberá a rezort dopravy s ňou aj naďalej v plnej miere spolupracuje. Akékoľvek podozrenie na znečistenie životného prostredia tak bude preverené z viacerých zdrojov a verejnosť nemusí mať žiadne obavy, že by pod touto stavbou bol použitý kontaminovaný materiál,“ dodala Ducká.

Testy zeminy v násypoch vznikajúceho bratislavského nultého obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, nepotvrdili podľa vyjadrení rezortu dopravy kontamináciu, ktorá by ohrozovala zdravie ľudí. Analýza však preukázala použitie materiálov, ktoré nie sú v súlade so stavebnými predpismi. Aby bolo možné tieto výsledky definitívne potvrdiť a určiť rozsah problému, je podľa rezortu nutné urobiť dodatočné odbery vzoriek a ďalšie testy.

.....

VIDEO: Pozrite si zábery z výstavby diaľnice D4 Ivanka sever – Rača a vizualizácie, z ktorých je vidno ako bude diaľnica vyzerať. Obchvat Bratislavy má byť hotový po roku 2020, hovorí sa o roku 2021. V roku 2020 má byť hotová nadväzujúca rýchlostná cesta R7 od Dunajskej Stredy do Bratislavy. Vo videu sa dozviete aj to, kde sa v Rači na diaľnicu má napojiť tunel Karpaty a či sa s ním vôbec počíta.

Video
25 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #D4 #obchvat Bratislavy