Rozpočtová rada totiž pripomína, že zlepšenie rozpočtových výsledkov sa dosiahlo vďaka dočasným faktorom, ktoré v ďalších rokoch rozpočtu pomáhať nemusia.
Deficit rozpočtu verejnej správy pritom podľa predbežnej notifikácie Eurostatu vlani dosiahol 0,7 % hrubého domáceho produktu (HDP) a bol teda o 0,13 percentuálneho bodu nižší ako jeho rozpočtovaná výška. Hrubý dlh verejnej správy bol oproti rozpočtovanej úrovni nižší o 1 percentuálny bod vo výške 48,9 % HDP. Štrukturálny deficit, ktorý zohľadňuje vplyv hospodárskeho cyklu, ako aj dočasné vplyvy na verejné financie, sa však podľa rozpočtovej rady zhoršil o 0,2 percentuálneho bodu na úroveň 1,2 % HDP.
„Z pohľadu vyhodnocovania hospodárenia verejných financií je dôležité, že lepší výsledok v roku 2018 v porovnaní s rozpočtom bol dosiahnutý vďaka dočasným pozitívnym vplyvom, ktoré sa v ďalších rokoch nebudú opakovať. Po ich zohľadnení došlo v porovnaní s rokom 2017 k zhoršeniu očisteného salda o 0,2 % HDP, čo viedlo k zhoršeniu dlhodobej udržateľnosti verejných financií,“ konštatoval predseda RRZ Ivan Šramko.
Rozpočtová rada pripomína aj fakt, že Eurostat už pri aprílovej prvej notifikácii rozpočtových výsledkov Slovenska za rok 2018 vyjadril výhradu voči kvalite údajov, ktoré zo slovenskej strany dostal. Konkrétne dáta tak bude ešte prehodnocovať a hrozí, že ak všetky sporné dáta pri jesennej notifikácii do deficitu započíta, bude v skutočnosti o 0,3 % HDP vyšší, ako skonštatoval v apríli.
RRZ upozorňuje taktiež na skutočnosť, že aj vlani sa napĺňali riziká, ktoré identifikovala na strane výdavkov a nedaňových príjmov už v čase schvaľovania rozpočtu. „Podobne ako v predchádzajúcich rokoch boli riziká rozpočtu kompenzované vďaka pozitívnym vplyvom, z ktorých viaceré majú dočasný charakter. Pre kredibilnú fiškálnu stratégiu by bolo potrebné zreálniť úroveň nedaňových príjmov a kapitálových výdavkov samospráv už pri tvorbe rozpočtu,“ tvrdí Šramko.
Opakujúca sa kritika rady smeruje aj na rozpočtované rezervy, ktoré v posledných rokoch podľa nej výrazne menia štruktúru výdavkov štátneho rozpočtu. Vlani sa totiž takto použili rezervy na dodatočné výdavky s iným účelom, než s akým boli rozpočtované, vo výške 0,4 % HDP. Ako dodáva Šramko, bolo by preto potrebné upraviť legislatívny rámec tak, aby sa posilnila záväznosť schváleného rozpočtu, vrátane stanovenia pravidiel pre tvorbu a použitie rezerv. „Najvhodnejším nástrojom sú výdavkové limity, ktorých zavedenie predpokladá aj zákon o rozpočtovej zodpovednosti,“ dodal predseda RRZ.
.....
VIDEO: Som zástancom vyrovnaného rozpočtu, tvrdí nový minister. Pozrite si prvú tlačovú konferenciu ministra financií Ladislava Kamenického, ktorú mal po svojom vymenovaní do funkcie.