Podľa exekutívy Európskej únie (EÚ) najväčšia pivná spoločnosť na svete zneužila svoje dominantné postavenie na belgickom trhu s pivom tým, že bránila lacnejšiemu dovozu svojho piva Jupiler z Holandska do Belgicka.
Eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová vo vyhlásení pre médiá uviedla, že spotrebitelia v Belgicku platia za svoje obľúbené pivo viac, pretože úmyselná stratégia spoločnosti AB InBev obmedzila cezhraničný predaj medzi Holandskom a Belgickom. Spresnila, že pokusy dominantných pivárskych spoločností na trhu o udržanie vysokých cien sú nezákonné, a preto eurokomisia za porušenie únijných antitrustových pravidiel uložila pokutu AB InBev v sume viac ako 200 miliónov eur.
Spoločnosť Anheuser-Busch InBev NV/SA (AB InBev) je najväčším výrobcom piva na svete. Najobľúbenejšou značkou piva v Belgicku je Jupiler, ktoré predstavuje približne 40 % objem celkových predajov piva na belgickom trhu. AB InBev však predáva pivo značky Jupiler aj v iných členských štátoch EÚ vrátane Holandska a Francúzska. V Holandsku AB InBev z dôvodu zvýšenej konkurencie predáva Jupiler maloobchodníkom a veľkoobchodníkom za nižšie ceny ako v Belgicku.
Komisia začala v júni 2016 antitrustové vyšetrovanie s cieľom posúdiť, či AB InBev zneužila svoje dominantné postavenie na belgickom trhu s pivom tým, že bránila dovozu svojho piva zo susedných krajín, čo je v rozpore s antitrustovými pravidlami EÚ.
V pondelňajšom rozhodnutí eurokomisia dospela k záveru, že AB InBev je dominantný na belgickom trhu s pivom, čo nie je nezákonné, avšak dominantné spoločnosti majú osobitnú zodpovednosť, aby nezneužívali svoju trhovú silu obmedzovaním hospodárskej súťaže, či už na trhu, kde sú dominantné, alebo na oddelených trhoch.
Podľa EK AB InBev v období od 9. februára 2009 do 31. októbra 2016 zneužívala svoje dominantné postavenie na trhu v Belgicku prostredníctvom stratégie zameranej na obmedzenie možnosti supermarketov a veľkoobchodníkov nakupovať pivo Jupiler za nižšie ceny v Holandsku a dovážať ho do Belgicka. Cieľom bolo udržať vyššie ceny v Belgicku obmedzením dovozu lacnejších výrobkov z piva Jupiler z Holandska. Pivovarnícka spoločnosť tým uprela spotrebiteľom jednu z hlavných výhod jednotného európskeho trhu – možnosť mať väčší výber a získať lepšiu ponuku pri nákupe.