Slovenský eurokomisár sa snaží dostať jednu z plánovaných „gigafabrík“ na výrobu batérií aj na Slovensko a pre TASR spresnil, že viac sa v tomto smere musí snažiť aj slovenský automobilový sektor.
Podľa jeho slov je vznik Európskej aliancie pre batérie dôkazom, že Únia chce byť príkladom priemyselnej politiky 21. storočia a chce sa stať lídrom v celosvetovej súťaži o novú generáciu batérií. „Zelené“ batérie vyrobené v Európe by mali byť šetrné voči životnému prostrediu, s najnižšou uhlíkovou stopou a najvyššou úrovňou výkonu, ako aj s variabilitou použitia. To znamená, že ak sa nepoužívajú v aute, je možné ich zapojiť ako dodávateľov energie do všeobecnej rozvodovej elektrickej siete.
Túto šancu by Slovensko nemalo premárniť, najmä keď EÚ vo svojom rozpočte vyčlenila viac ako 1,34 mld. eur na výskum a inovácie v oblasti skladovania energie (batérie). V tomto roku sa predpokladá navýšenie rozpočtu o ďalších 114 miliónov eur a na budúci rok by to malo byť 132 miliónov eur.
„Musíme sa prispôsobiť novým trendom, ktoré si vyžiada elektromobilita a verím, že jedna z tých 30 gigafabrík bude aj na Slovensku, lebo ako automobilová veľmoc musíme sa presadiť aj vo výrobe elektrických áut, batérií, pri rozvoji všetkých softvérov a príslušenstva, ktoré si elektromobily vyžadujú,“ uviedol Šefčovič.
Najvyšší zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR na nedávnej konferencii v Bruseli vyjadrili nespokojnosť s fungovaním Slovenskej aliancie pre batérie s tým, že kým naše susedné štáty z Vyšehradskej štvorky už nejaké fabriky na batérie majú, Slovensko „nemá nič“. Vyjadrili sa tak pre TASR v rámci konferencie „Cesta k roku 2030: Nová éra – transformácia automobilového a palivového priemyslu. Sme pripravení?“, ktorá sa konala na Stálom zastúpení SR pri EÚ.
„Ja by som mal dobrý návrh pre predstaviteľov ZAP. A to, aby oni vstúpili do tohto procesu aktívnejšie. Ja si pamätám na naše stretnutie, ktoré sme mali na Úrade vlády, za prítomnosti premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD), kde som takto na nich apeloval,“ spresnil Šefčovič.
Dodal, že zástupcov ZAP upozornil, že na Slovensku je projekt zameraný na výrobu batérií, podľa jeho slov by však investori a podnikatelia potrebovali počuť aj od predstaviteľov slovenského automobilového priemyslu, že majú záujem o batérie, ktoré sa budú na Slovensku vyrábať, že sa dokázali presadiť voči svojim centrálam v materských krajinách a že sa budú elektromobily vyrábať aj na Slovensku.
„Potrebovali by počuť, že spoločne predložíme projekty z oblasti vedy a výskumu práve do sektora čistých batérií, aby sme aj na Slovensku využili ten vedecko-technický potenciál, ktorý u nás máme. Máme ho na univerzitách a v podnikoch. Toto vytvára tú najväčšiu pridanú hodnotu a preto si myslím, že ZAP by mal do toho veľmi aktívne vstúpiť a to, čo robíme na európskej úrovni, by sa malo aplikovať aj na Slovensku,“ zhodnotil situáciu.