Pokiaľ v roku 2013 to boli necelé tri vlaky denne, v roku 2017 ich počet vzrástol na štyri a pol a za prvé tri mesiace tohto roku dosiahol osem a pol vlaku. Kvalitatívne štandardy spoľahlivosti, dohovorené pre rok 2019 medzi ministerstvom dopravy a Železničnou spoločnosťou Slovensko, určujú maximálny počet vlakov zmeškaných nad tridsať minút alebo úplne odrieknutých z viny dopravcu na 875. Už za tri mesiace tohto roku bolo takých vlakov 744. Informoval o tom v pondelok expert hnutia OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček.
V prepočte na vlakové kilometre vychádzalo na jeden milión vlakových kilometrov v roku 2013 celkom 34 postihnutých vlakov, v roku 2017 to už bolo 50 vlakov a za prvé tri mesiace 2019 ich počet vzrástol na 87.
„Príčiny sú zlá údržba vlakov a koľajníc. Zvyšuje sa množstvo rozbitých železničných tratí, medzi rokmi 2012 a 2017 stúpol podiel traťových úsekov, ktoré sú hodnotené ako nevyhovujúce, z 23 % celkovej dĺžky prevádzkovanej siete na 27,6 %, pričom tento trend pokračuje naďalej,“ uviedol Kubáček. Ničím neobvyklým podľa neho nie sú v súčasnosti dlhodobé obmedzenia rýchlosti až na desať kilometrov za hodinu pre zlý stav výhybiek. „Len pre neriešené problémy na železničnej infraštruktúre meškajú vlaky každý deň 650 minút,“ dodal Kubáček.
K začiatku marca 2019 bolo podľa OĽaNO odstavených vyše 18 % z evidenčného stavu vozidiel v kategórii rušňov, motorových jednotiek, či motorových a prívesných vozov (120 zo 661). V tom istom čase stálo aj 16 % osobných vozňov (140 z 876), pričom problémy majú aj eurofondové motorové vlaky radu 861 a nedávno modernizované rušne 757 (tzv. okuliarniky).
„Počet prevádzkyschopných motorových vlakov radu 861 zo ŽOS Vrútky presiahol dvadsať naposledy koncom decembra 2018, odvtedy kolíše medzi 17 – 19, teda niečo nad polovicou evidenčného stavu 32 kusov. V kategórii modernizovaných rušňov radu 757 je situácia ešte horšia, keďže z 25 vyrobených kusov ich od začiatku roku po väčšinu času jazdilo len desať, jedenásť kusov,“ upozornilo OĽaNO. Počet pojazdných strojov tohto typu stúpol na trinásť na niekoľko dní koncom januára a začiatkom februára.
ZSSK nedávno informovala, že vlani vypravila celkovo vyše 544-tisíc vlakov, čo bolo oproti roku 2017 viac o 3,3 %. Z celkového počtu vypravených vlakov prišlo do cieľovej stanice načas viac ako 478-tisíc vlakov, teda o vyše 5-tisíc viac ako rok predtým.
„Cestujúci čakali na meškajúci vlak v cieľovej stanici v priemere šestnásť minút (v roku 2017 sedemnásť minút), čo pri zohľadnení všetkých vypravených vlakov predstavuje priemerné meškanie vlakov ZSSK v minulom roku 1,7 minúty ( v roku 2017 bolo 1,73 minúty),“ uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Najväčší podiel na celkovom meškaní vlakov z hľadiska počtu minút mali v roku 2018 cudzie vplyvy (63,2 %), 19,8 % bolo meškanie z viny Železníc Slovenskej republiky a 17,1 % zameškaných minút bolo z viny ZSSK. Vlaky ZSSK najčastejšie meškali z dôvodu zvýšenej frekvencie cestujúcich (nástup a výstup), a to v počte 179 474 prípadov v celkovej výške 224 177 minút (3 736 hodín). Druhou najčastejšou príčinou nedochvíľnosti vlakov ZSSK je prechodné zníženie traťovej rýchlosti, ktoré spôsobilo vyše 173-tisíc meškaní v celkovej výške 280 546 minút (asi 4 675 hodín). Na treťom mieste skončili cudzie vplyvy. Tento dôvod meškaní sa vyskytol v 132 285 prípadoch v celkovej výške 157 085 minút (2 618 hodín).