Trnava získala elektrický Peugeot, ďalšie investície viaznu

Posledný veľký investičný úspech zaznamenala domáca ekonomika príchodom britskej automobilky Jaguar Land Rover do mesta Nitra. V Trnave by mali dnes predstaviť výrobu nového auta na elektrinu značky Peugeot. Krajine pod Tatrami zároveň utekajú niektoré investície spojené s výrobou elektromobilov. O možných riešeniach strategického problému slovenskej ekonomiky včera s ministrami diskutoval premiér Peter Pellegrini. Rokovanie bolo nateraz prerušené.

04.04.2019 06:00
8 Peugeot 4x Foto:
Jednou z mála elektrických noviniek mieriacich na Slovensko je elektrinou poháňaný Peugeot 208, ktorý sa už začal vyrábať v Trnave.
debata (22)
„Slovensko je automobilovou veľmocou a naším strategickým záujmom je udržať si toto postavenie aj v budúcnosti,“ povedal Pellegrini. Ten bol ešte minulý týždeň priamo vo Wolfsburgu diskutovať s nemeckým vedením automobilky Volkswagen o súčasných nedostatkoch slovenského automobilového priemyslu. Rovnaké stretnutia sa v najbližších týždňoch až mesiacoch majú uskutočniť aj s vedením francúzskeho automobilového koncernu PSA, britskej automobilky Jaguar Land Rover a kórejskej Kie.

Na základe diskusií s ľuďmi podnikajúcimi priamo v domácom automobilovom priemysle ministerstvo hospodárstva identifikovalo bariéry mariace príchod nových investícií. Prvou je akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, keďže miera nezamestnanosti v domácej ekonomike aktuálne dosahuje 5,16 percenta a z úradov práce môže do zamestnania nastúpiť 146-tisíc ľudí. Problémom je, že mnohí z ľudí bez zamestnania nemajú ani základné pracovné návyky a štát sa ich snaží naučiť zvládnuť obsluhu zložitých strojov zaplatením najrôznejších školení. Druhým problémom je pomalý nástup duálneho vzdelávania a aj dnes väčšina škôl stále vo svojich osnovách stále nezohľadňuje potreby podnikov. V praxi sa tak ľudia priamo vo firmách a na ich náklady učia ovládať zložité stroje. „Samozrejme, kvalitné duálne vzdelávanie tento problém pomôže vyriešiť, ale tu sa reálne výsledky prejavia až o pár rokov,“ uviedol výkonný člen predstavenstva Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Peter Kompalla.

Treťou bariérou pre príchod nových investícií je podľa firiem rýchly a nepredvídateľný rast výrobných nákladov. Firmám sa aj v tomto roku budú zvyšovať príplatky za prácu v noci, cez víkend a štátny sviatok. Zároveň Smer otvorene hovorí o potrebe zvýšenia minimálnej mzdy zo súčasných 520 na 600 eur v hrubom. Ministerstvo hospodárstva navrhuje v budúcnosti nechať rast minimálnej mzdy na dohode odborárov a zamestnávateľov. Ak sa sociálni partneri nedohodnú, má minimálna mzda rásť na základe presne stanoveného mechanizmu.

Slovenský automobilový priemysel tvoria štyri automobilové fabriky a 350 dodávateľských firiem zameraných na výrobu najrôznejších súčiastok. Podľa predstaviteľov veľkých automobilových koncernov je obrovským problémom slabý výskum a vývoj dodávateľov. V dnešnom globalizovanom svete je výroba nových modelov postavená z veľkej časti práve na výskume dodávateľov. Na Slovensku sa tento trend darí zvládnuť len niekoľkým firmám. Jednou z nich je Sapa Profily zo Žiaru nad Hronom. Spoločnosť v minulosti vyvinula materiál, ktorý ako jediný dokázal pri nízkej hmotnosti vydržať vysokú záťaž. Firma tak zvládla dodávku zložitého komponentu motorov v podobe špeciálneho krúžku vačkového hriadeľa a získala šesťročný kontrakt na štyri milióny súčiastok.

Štát plánuje zapojiť do tohto trendu čoraz viac firiem posilnením takzvaného super odpočtu. Ten už v tomto roku má narásť zo súčasných 100 na 150 percent. V takom prípade si podnikatelia z jedného eura investovaného do výskumu môžu odpočítať náklady vo výške 2,50 eura. V budúcom roku má super odpočet vzrásť zo 150 na 200 percent. Firmy si tak v budúcom roku z jedného investovaného eura budú môcť odpísať náklady vo výške 3 eur. V tomto prípade je najväčším problémom, že ak firmám pre nedostatok kvalifikovanej sily výskum nevyjde, investované peniaze im nikto nevráti a pre veľa podnikateľov je stále výhodnejšie mať výrobu postavenú na lacnej pracovnej sile.

Poslednou identifikovanou bariérou je nedostatočná podpora rozbehu takzvaného obehového hospodárstva. Na jeho presadenie využívaním recyklovateľných materiálov tlačí Európska únia a cieľom je, aby sa po skončení používania dala čo najväčšia časť automobilu použiť na výrobu nového osobného motorového vozidla.

VIDEO: Pozrite si ako elektromobily strašia Slovensko
Video

Novú stratégiu rozvoja na rokovanie vlády predložil minister hospodárstva Peter Žiga. „Rokovanie bolo prerušené. Na najbližšie rokovanie vlády ho predložím už "po vyštrnganí si' jednotlivých otvorených otázok,“ povedal.

Automobilový priemysel je dlhé roky motorom slovenskej ekonomiky a minulý rok generoval až 44 percent HDP slovenskej priemyselnej výroby. Osobné motorové vozidlá a ich súčiastky zároveň tvoria až 40,2 percenta exportu domácich podnikov. „Automobilový priemysel v súčasnosti zamestnáva viac ako 130-tisíc pracovníkov a priamo či nepriamo ovplyvňuje tvorbu viac ako 250-tisíc pracovných miest,“ uzatvoril Žiga.

V rámci strategického rozvoja slovenského automobilového priemyslu do roku 2030 plánuje štát podporiť aj rozvoj elektrických nabíjacích staníc. Rokuje sa aj o možnosti zmenenia súčasného daňového systému, keď najmenej peňazí zaplatia majitelia dovezených automobilov zo západnej Európy. Vo väčšine prípadov pritom ide o staršie naftou poháňané automobily, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie emisiami CO2.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #vláda #Volkswagen #PSA #Peugeot 208 #CO2 #automobilový priemysel #elektromobilita