Na základe diskusií s ľuďmi podnikajúcimi priamo v domácom automobilovom priemysle ministerstvo hospodárstva identifikovalo bariéry mariace príchod nových investícií. Prvou je akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, keďže miera nezamestnanosti v domácej ekonomike aktuálne dosahuje 5,16 percenta a z úradov práce môže do zamestnania nastúpiť 146-tisíc ľudí. Problémom je, že mnohí z ľudí bez zamestnania nemajú ani základné pracovné návyky a štát sa ich snaží naučiť zvládnuť obsluhu zložitých strojov zaplatením najrôznejších školení. Druhým problémom je pomalý nástup duálneho vzdelávania a aj dnes väčšina škôl stále vo svojich osnovách stále nezohľadňuje potreby podnikov. V praxi sa tak ľudia priamo vo firmách a na ich náklady učia ovládať zložité stroje. „Samozrejme, kvalitné duálne vzdelávanie tento problém pomôže vyriešiť, ale tu sa reálne výsledky prejavia až o pár rokov,“ uviedol výkonný člen predstavenstva Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Peter Kompalla.
Treťou bariérou pre príchod nových investícií je podľa firiem rýchly a nepredvídateľný rast výrobných nákladov. Firmám sa aj v tomto roku budú zvyšovať príplatky za prácu v noci, cez víkend a štátny sviatok. Zároveň Smer otvorene hovorí o potrebe zvýšenia minimálnej mzdy zo súčasných 520 na 600 eur v hrubom. Ministerstvo hospodárstva navrhuje v budúcnosti nechať rast minimálnej mzdy na dohode odborárov a zamestnávateľov. Ak sa sociálni partneri nedohodnú, má minimálna mzda rásť na základe presne stanoveného mechanizmu.
Slovenský automobilový priemysel tvoria štyri automobilové fabriky a 350 dodávateľských firiem zameraných na výrobu najrôznejších súčiastok. Podľa predstaviteľov veľkých automobilových koncernov je obrovským problémom slabý výskum a vývoj dodávateľov. V dnešnom globalizovanom svete je výroba nových modelov postavená z veľkej časti práve na výskume dodávateľov. Na Slovensku sa tento trend darí zvládnuť len niekoľkým firmám. Jednou z nich je Sapa Profily zo Žiaru nad Hronom. Spoločnosť v minulosti vyvinula materiál, ktorý ako jediný dokázal pri nízkej hmotnosti vydržať vysokú záťaž. Firma tak zvládla dodávku zložitého komponentu motorov v podobe špeciálneho krúžku vačkového hriadeľa a získala šesťročný kontrakt na štyri milióny súčiastok.
Štát plánuje zapojiť do tohto trendu čoraz viac firiem posilnením takzvaného super odpočtu. Ten už v tomto roku má narásť zo súčasných 100 na 150 percent. V takom prípade si podnikatelia z jedného eura investovaného do výskumu môžu odpočítať náklady vo výške 2,50 eura. V budúcom roku má super odpočet vzrásť zo 150 na 200 percent. Firmy si tak v budúcom roku z jedného investovaného eura budú môcť odpísať náklady vo výške 3 eur. V tomto prípade je najväčším problémom, že ak firmám pre nedostatok kvalifikovanej sily výskum nevyjde, investované peniaze im nikto nevráti a pre veľa podnikateľov je stále výhodnejšie mať výrobu postavenú na lacnej pracovnej sile.
Poslednou identifikovanou bariérou je nedostatočná podpora rozbehu takzvaného obehového hospodárstva. Na jeho presadenie využívaním recyklovateľných materiálov tlačí Európska únia a cieľom je, aby sa po skončení používania dala čo najväčšia časť automobilu použiť na výrobu nového osobného motorového vozidla.
VIDEO: Pozrite si ako elektromobily strašia SlovenskoNovú stratégiu rozvoja na rokovanie vlády predložil minister hospodárstva Peter Žiga. „Rokovanie bolo prerušené. Na najbližšie rokovanie vlády ho predložím už "po vyštrnganí si' jednotlivých otvorených otázok,“ povedal.
Automobilový priemysel je dlhé roky motorom slovenskej ekonomiky a minulý rok generoval až 44 percent HDP slovenskej priemyselnej výroby. Osobné motorové vozidlá a ich súčiastky zároveň tvoria až 40,2 percenta exportu domácich podnikov. „Automobilový priemysel v súčasnosti zamestnáva viac ako 130-tisíc pracovníkov a priamo či nepriamo ovplyvňuje tvorbu viac ako 250-tisíc pracovných miest,“ uzatvoril Žiga.
V rámci strategického rozvoja slovenského automobilového priemyslu do roku 2030 plánuje štát podporiť aj rozvoj elektrických nabíjacích staníc. Rokuje sa aj o možnosti zmenenia súčasného daňového systému, keď najmenej peňazí zaplatia majitelia dovezených automobilov zo západnej Európy. Vo väčšine prípadov pritom ide o staršie naftou poháňané automobily, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie emisiami CO2.