Verzia MAX je najnovším modelom úspešného Boeingu, lieta dva roky

Boeing 737 MAX je aktuálnym modelom celosvetovo najvyrábanejšej skupiny dopravných lietadiel. Prečítajte si základné informácie o tomto type, pri ktorého nehode v nedeľu v Etiópii zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov. Letecký expert Kurt Hofmann zároveň upozornil, že táto nehoda ovplyvní celý letecký priemysel.

11.03.2019 08:16 , aktualizované: 14:10
lietadlo, etiópia Foto: ,
Pád lietadla etiópskej leteckej spoločnosti Ethiopian Airlines neprežil nikto zo 157 ľudí.
debata (51)
  • Boeing 737 MAX je najnovšou verziou lietadla na krátke a stredné trate, ktorý sa do vzduchu po prvý raz vzniesol už v apríli 1967. Prvý skúšobný let absolvovala verzia MAX v januári 2016, v komerčnej prevádzke slúži od mája 2017. Doteraz ich bolo vyrobených 350, väčšinou ide o verziu MAX 8 pre 178 až 200 pasažierov (podľa usporiadania kabíny). Prvé letecké spoločnosti už prevzali aj dlhší model MAX 9 pre 193 až 220 cestujúcich. V rôznom štádiu vývoja sú potom ešte najkratšia „sedmička“ a najdlhšia „desiatka“.
  • Proti svojmu predchodcovi, Boeingu 737 Next Generation, je MAX úspornejší, a to vďaka použitým motorom aj vyššiemu využitiu ľahších kompozitných materiálov alebo novinkám v konštrukcii krídla. Počet objednaných lietadiel už prekročil 5 000, medzi užívateľov Boeingu 737 MAX 8 patrí aj český dopravca Smartwings, ktorý si ich objednal takmer štyri desiatky, zatiaľ ich prevzal sedem, prvý vlani v januári a zatiaľ posledný tento rok vo februári.
  • Okrem doteraz neobjasnenej nehody lietadla Ethiopian Airlines, pri ktorej zahynulo všetkých 157 ľudí na palube, havaroval Boeing 737 MAX 8 aj vlani v októbri v Indonézii. Lietadlo spoločnosti Lion Air sa zrútilo do Jávskeho mora so 189 ľuďmi na palube, ani vtedy nikto neprežil. Presná príčina nešťastia zostáva napriek nálezu oboch čiernych skriniek neznáma. Doterajšie vyšetrovanie okrem iného ukázalo, že lietadlo malo už skôr problémy s ukazovateľom rýchlosti a výšky letu.
  • Prvá verzia Boeingu 737 sa do vzduchu po prvý raz vzniesla 9. apríla 1967 a práve vďaka tomuto relatívne malému stroju sa továreň zo Seattlu stala najväčším výrobcom lietadiel na svete. Počas polstoročia dodala 10 500 lietadiel všetkých verzií, zhruba dve tretiny z nich stále lietajú. Proti dobovej konkurencii v podobe Douglasu DC-9 alebo britského BAC-111 ponúkol Boeing 737 nielen širší trup, ale vďaka motorom umiestneným pod krídlom aj menej hluku na palube.
  • Do bežnej prevádzky sa prvý Boeingy 737 dostal vo februári 1968 vo farbách Lufthansy a čoskoro nasledovali ďalšie aerolinky po celom svete (okrem východnej Európy, kde kraľovala sovietska technika). Pár mesiacov po premiére základnej verzie prišiel predĺžený model označený 737–200 a neskôr nasledovali ďalšie úpravy. Druhá generácia lietadla sa predstavila začiatkom 80. rokov a dekádu potom prišiel Boeing 737 Next Generation, odpoveď amerického výrobcu na európsky Airbus A320.
  • Na prelome tisícročia Američania vážne uvažovali o vývoji úplne nového modelu pre krátke trate, ktorý by využíval vo veľkej miere kompozitné materiály, podobne ako diaľkový Boeing 787 Dreamliner. Napokon v Seattli plány na celkom nové lietadlo odložili až smerom k roku 2030 a venovali sa ďalším vylepšeniam súčasného modelu. V roku 2017 tak zákazníci prevzali prvé kusy štvrtej generácie „sedem-tri-sedmičky“, ktorá nesie označenie Boeing 737 MAX.

Expert: Ovplyvní to celý letecký priemysel

Letecký expert Kurt Hofmann považuje situáciu v celom leteckom priemysle po zrútení takmer úplne nového lietadla Boeing 737 MAX 8 v Etiópii za „veľmi dramatickú“. Je možné, že sa čoskoro začne diskusia o celosvetovom zákaze lietania strojov tohto typu, uviedol Hofmann v pondelok. „Všetky aerolínie sa pýtajú, aký je problém?“

Situácia je „veľmi dramatická“, keďže ide o nový typ lietadla, novú generáciu a pretože sa v priebehu niekoľkých mesiacov takmer rovnakým spôsobom zrútil už druhý stroj tohto typu, uviedol Hofmann v rozhovore pre Ö3-Nachrichten. Koncom vlaňajšieho októbra sa zrútilo konštrukčne rovnaké lietadlo v Indonézii.

Boeing 737 MAX je aktuálnym modelom celosvetovo najvyrábanejšej skupiny dopravných lietadiel. Čínsky úrad pre civilné letectvo (CAAC) vydal v pondelok nariadenie, ktorým dočasne pozastavil lety všetkých lietadiel typu Boeing 737–8 MAX. Rovnako Ethiopian Airlines, ktorým patrilo zrútené lietadlo, oznámili, že nechajú všetky stroje 737 MAX 8 na zemi. V Európe vsadil na tieto lietadlá napríklad Ryanair, avšak ešte žiaden zo 135 objednaných strojov nie je v prevádzke.

51 debata chyba
Viac na túto tému: #Boeing #Etiópia #letecká havária