Štát chce poslať Talianov preč z tunela Višňové, tvrdí OĽaNO

Opozičné hnutie OĽaNO tvrdí, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa už pripravuje na vypovedanie zmluvy a hľadanie nového zhotoviteľa úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Uviedol to v piatok na tlačovej konferencii poslanec hnutia Ján Marosz. Rezort dopravy nechce špekulácie komentovať, riešenie oznámi do konca februára.

01.02.2019 13:07 , aktualizované: 14:58
debata (47)

Marosz vidí momentálne dva scenáre vývoja tejto stavby. Jedným z nich je dokončenie súčasným konzorciom Salini Impregilo a Dúha. Konzorcium podľa experta OĽaNO na dopravu Jiřího Kubáčka chce tunel dokončiť, ale od štátu si pýta približne 100 miliónov eur nad rámec zmluvy. „Najväčším rizikom pri tomto scenári by bolo, že konzorcium by aj tak nemuselo byť schopné stavbu dokončiť a o pár mesiacov by si pýtalo ďalšie peniaze. Dôvodom tejto obavy je, že v tejto chvíli majú za sebou iba 40 % stavby a ‚sekeru‘ 100 miliónov, dá sa preto očakávať, že ak by mali dokončiť zvyšných 60 % tunela, peniaze by im tak či tak chýbali,“ upozornil Kubáček.

Druhou možnosťou je podľa Marosza dokončenie novým zhotoviteľom. Ak by sa zmluva s novým zhotoviteľom stihla podpísať ešte do konca roka, stavba by podľa Kubáčka mohla byť dokončená v roku 2023. „Obrovským rizikom je, že súčasný zhotoviteľ by sa vypovedaniu zmluvy bránil na súde a namietal by, že má nárok na dokončenie stavby. Stačilo by predbežné opatrenie súdu a na stavbe by sa nemohlo pracovať do vyriešenia sporu,“ skonštatoval Kubáček, podľa ktorého by sa tak stavba výrazne predražila.

Marosz podotkol, že podľa informácií OĽaNO sa už diaľničná spoločnosť pripravuje na vypovedanie zmluvy. „Z dokumentov, ktoré máme k dispozícii, vyplýva, že NDS už vyčíslila predpokladanú hodnotu zákazky na dokončenie tunela a pripravuje sa na tender. To všetko bez toho, aby verejne povedali, čo to bude pre ľudí a vodičov znamenať,“ zdôraznil.

Zároveň vyhlásil, že hnutie chce vidieť profesionálne posúdenie oboch scenárov. „Žiadame preto Národnú diaľničnú spoločnosť a ministra dopravy, aby čím skôr podrobne informovali občanov a vodičov o tom, čo by znamenalo dokončenie tunela súčasným zhotoviteľom a čo bude znamenať, ak stavbu preberie nový stavebník, tak aby bol čas na odbornú aj verejnú diskusiu,“ dodal Marosz.

Rezort bude informovať koncom februára

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR aktuálne pracuje na optimálnom riešení situácie pri výstavbe diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a verejnosť o tomto riešení bude informovať ku koncu februára. Uviedol to odbor komunikácie MDV.

Rezort dopravy zároveň skonštatoval, že vzhľadom na citlivosť rokovaní a nutnosť dodržať všetky stanovené postupy, nemôže zverejňovať detaily ani komentovať špekulácie týkajúce sa výstavby na tomto úseku.

„Tento projekt je financovaný z eurofondov, a preto musí byť v súlade s nastavenými pravidlami EÚ, ktoré musia byť dodržané, a ktorá je o aktuálnom procese informovaná,“ podotklo ministerstvo s tým, že šéf rezortu dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) o výstavbe tohto úseku informuje nadštandardne.

NDS hľadá alternatívy

Diaľničná spoločnosť uviedla, že spolu s rezortom dopravy, agentúrou Jaspers aj so zhotoviteľom rieši túto záležitosť na dennej báze, analyzujú sa možné alternatívy a pripravuje sa optimálne riešenie situácie. „Nakoľko ide o citlivé rokovania, nie je možné ich aktuálne komentovať,“ poznamenala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Spory medzi NDS a zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala pomáha zároveň od 28. januára riešiť medzinárodná Komisia pre riešenie sporov. „Prioritným cieľom NDS ostáva čo najrýchlejšie ukončiť stavbu a odovzdať ju vodičom do užívania,“ uistila Michalová.

.....

VIDEO: Pozrite si vo videu TV Pravda ako mala diaľnica obísť Strečno a čo sa pri jej výstavbe aktuálne deje.

Video
47 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #tunel Višňové