Poschodové vozne by mali podľa rezortu dopravy zabezpečiť, že sa kapacita na sedenie zvýši o desiatky nových miest. Ministerstvo zároveň uistilo, že je pripravené byť nápomocné a urýchliť proces schválenia licencie týchto vlakov, aby mohli byť nasadené na trať už v najbližších týždňoch.
Érsek zdôraznil, že situáciu na tejto trati rezort intenzívne rieši aj s dôrazom na zhoršujúcu sa dopravnú situáciu v Bratislave. „Vyzval som súkromného dopravcu, aby na trati zabezpečil poschodové vozne. Iba tak vieme zásadným spôsobom zvýšiť kapacitu a môžeme odviezť viac cestujúcich ako doteraz. Sme pripravení urýchliť proces nevyhnutného schválenia takýchto vozňov na Dopravnom úrade, aby mohli jazdiť čo najskôr,“ priblížil minister dopravy.
Podľa MDV sú na trhu dostupné poschodové vozne nemeckej výroby, pričom kapacita jedného je 120 miest na sedenie, čo je o 32 miest viac ako v inom bežnom vozni. Pri trojvozňovej súprave by sa tak počet sedadiel mal zvýšiť o 96 miest. Rezort dopravy zároveň očakáva od spoločnosti RegioJet, ktorá dopravu na trati Bratislava – Komárno prevádzkuje, podrobnosti k radeniu týchto vlakov v rannej špičke a tiež cenovú ponuku.
Za posledných päť rokov sa počet cestujúcich na trati Bratislava – Komárno takmer zdvojnásobil. Situáciu na trati komplikuje podľa MDV aj fakt, že ide o jednokoľajnú trať a pridanie ďalšieho ranného posilového vlaku z dôvodu ich hustého vedenia v súčasnosti nie je možné. „Ministerstvo dopravy pracuje na ďalších, finančne aj časovo rýchlo vykonateľných opatreniach, ktoré by zlepšili priepustnosť na trati a znamenali tak viac odvezených ľudí,“ skonštatovala hovorkyňa rezortu.
RegioJet rokuje aj o využití vlakov ZSSK
Spoločnosť RegioJet už rokuje s ministerstvom dopravy o zvýšení kapacít na trati Bratislava – Komárno. Ako informoval hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj, diskutuje sa o viacerých variantoch. Jedným z nich je nasadenie dvojpodlažných vozidiel. Možným riešením by pritom mohol byť aj prenájom súprav Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Dopravca intenzívne rokuje s rezortom dopravy o zvýšení kapacít do konca platnosti existujúcej zmluvy, a to z dôvodu potreby reagovať na nárast počtu cestujúcich. „Ako jeden z variantov posilnenia RegioJet vidí aj možnosť dohody o spolupráci so ZSSK a možnosť prenájmu ich súprav, pretože jediné dvojpodlažné vozidlá, ktoré sú technicky schválené pre prevádzku na Slovensku, sú jednotky push-pull ZSSK (rad 951 + 051),“ ozrejmil Ondrůj.
Nasadenie akýchkoľvek ďalších dvojpodlažných vozidiel, ktorých je v Európe všeobecne nedostatok, si bude podľa dopravcu vyžadovať najprv technické schválenie pre prevádzku na Slovensku. „O tejto skutočnosti je ministerstvo dopravy informované a RegioJet na tomto variante pracuje a predloží ho čo najskôr ministerstvu dopravy,“ dodal hovorca. Celkovo by tak rezort dopravy mal mať od spoločnosti sedem až osem variantov posilnenia kapacít na trase Bratislava – Komárno a späť.
Na tejto trati RegioJet prepravil v minulom roku takmer 3,8 milióna cestujúcich, čo je medziročne približne o milión viac. Táto trať je podľa dopravcu najvyťaženejšou jednokoľajnou železničnou traťou na Slovensku.