0

Borgula: Stávka U.S. Steel na elektromobily je dobrá voľba

autor: , 17.01.2019 08:59

Košické oceliarne ukončili roky špekulácií o možnom odchode ohlásením investície do výroby plechov pre elektromobily. "Investícia do výrobkov pre elektromobily je v dnešných časoch naozaj dobrým rozhodnutím," hovorí viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu Juraj Borgula.

U. S. Steel Košice aktuálne ohlásil investíciu vo výške 130 miliónov eur do novej linky, ktorá zabezpečí výrobu plechov pre elektromobily. Je podľa vás týmto zažehnaná hrozba odchodu amerických oceliarov zo Slovenska?

Košické oceliarne v minulosti mali problém s tým, že nevedeli vyrobiť také presné plechy, aby ich vedeli zvárať roboty. Preto, ako sa hovorí, pánboh zaplať za túto investíciu, ktorá zabezpečí nielen dlhodobý rozvoj fabriky, ale aj celého okolia. S veľkou pravdepodobnosťou sa dá konštatovať, že nová investícia ukončí úvahy o možnom odchode Američanov zo Slovenska.

Aká budúcnosť čaká európskych oceliarov? Môže im ublížiť prípadné spomalenie ekonomického rastu eurozóny?

Prípadná kríza nikdy úplne nepoloží oceliarsky priemysel, ktorého produkty potrebujete vždy a aj čitatelia tohto rozhovoru môžu sedieť na oceľovej stoličke. Železo sa navyše oveľa ľahšie recykluje ako napríklad počítače. Zároveň spomínaná investícia do výrobkov pre elektromobily je v dnešných časoch naozaj dobrým rozhodnutím.

U. S. Steel ako jeden z mála veľkých podnikov získal nové zákazky vďaka produkcii elektromobilov. Prečo podobné investície neohlasujú aj ďalšie domáce fabriky?

Všetky na Slovensku pôsobiace automobilky sa naozaj veľmi vážne zaoberajú výrobou elektricky poháňaných vozidiel. No dnes nie je celkom jasné, aká budúcnosť čaká elektromobily, v hre sú stále aj vodíkom poháňané motorové vozidlá. V každom prípade isté je teraz len to, že spaľovacie motory postupne končia. Najväčším problémom elektromobilov je ich vyššia výrobná cena a nevybudovaná sieť nabíjacích staníc. Osobne si myslím, že elektromobily budú z dlhodobého pohľadu len prechodnou záležitosťou a nakoniec ich nahradí iný typ pohonu.

Podľa predstaviteľov slovenského automobilového priemyslu zrušia elektromobily až 30 percent súčasných pracovných miest. Čo musí Slovensko spraviť, aby stratené miesta dokázalo nahradiť novými investíciami?

Naším najväčším problémom je nezáujem kompetentných a tiež naša nie práve najlepšia povesť. Keď sa nemecké BMW rozhodovalo o postavení novej fabriky, tak miestny maďarský župan im predstavil šesť ľudí, ktorí bez problémov vybavia pozemky, stavebné povolenia a zabezpečia bezproblémové postavenie celého závodu. A hoci aj maďarskí odborári protestujú v uliciach Budapešti, nehrozia však zatvorením fabriky. Takéto výhody mi ponúknuť nevieme.

Napriek tomu sa nám podarilo získať investíciu Jaguar Land Rover. No aj táto automobilka nakoniec operačné centrum so 100 inžiniermi umiestnila v Budapešti. Prečo sa nám nedarí prilákať investície s vyššou pridanou hodnotou?

Už pri podpise zmluvy o poskytnutí investičných stimulov sme sa mali snažiť získať čo najviac výskumu britskej automobilky priamo na Slovensku. V takom prípade nemuselo spomínané operačné centrum skončiť v susednom Maďarsku. Slabý záujem o investície s vyššou pridanou hodnotou je náš dlhodobý problém. Napríklad aj Samsung vyvíja nové televízory v susednej Poľskej republike. V miestnom závode zamestnáva približne 2 tisíc inžinierov a u nás sa zameriava len na samotné montovanie televízorov. Ak chceme byť úspešní musíme sa o investície s vyššou pridanou hodnotou zaujímať minimálne rovnako intenzívne ako naši susedia.

VIDEO: Dobrá správa: U.S. Steel zostáva a rozbieha novú výrobu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
0 debata debata
Viac na túto tému: #U.S. Steel Košice #nová investícia #Zväz strojárskeho priemyslu #Juraj Borgula