Opravy meškali, česká diaľnica kolabuje. Firmy a štát si vypovedali zmluvy

Česká diaľnica D1 minulý týždeň na jednom úseku skolabovala, vodiči stáli hodiny v zápchach pre nedokončené práce. Situácia sa skomplikovala aj tento štvrtok doobeda, keďže na spomínanom úseku prebiehajú práce na jeho urýchlenom rozšírení a doprava musela byť dočasne skoncentrovaná do jedného pruhu. Poobede sa kolóny postupne rozpúšťali.

20.12.2018 09:13 , aktualizované: 13:33
debata (2)

Kolaps dopravy počas sneženia na českej diaľnici D1 minulý týždeň pripísal štát firmám, ktoré nestihli včas opraviť konkrétny úsek, čím spôsobili obrovské zápchy. Niektorí ľudia v nich strávili aj sedem hodín. Štát a firmy si navzájom vypovedali zmluvy.

Združenie stavebných firiem, ktoré opravovalo v Česku diaľnicu D1 pri Humpolci (90. – 104. kilometer D1), odstúpilo od zmluvy o dielo uzatvorenej s Riaditeľstvom ciest a diaľnic (ŘSD). Informovala o tom spoločnosť Geosan Group, ktorá je členom združenia spolu s talianskou Toto Costruzioni Generali a v združení bola pôvodne aj kazašská spoločnosť. Ukončenie zmluvy so stavbármi už v pondelok oznámilo ŘSD, ktoré to zdôvodnilo veľkým oneskorením prác. ŘSD zabezpečuje rozšírenie opravovanej časti diaľnice, pretože práve jej zúženie pre opravy skomplikovalo situáciu.

Doprava na tejto časti diaľnice minulý týždeň kolabovala pre husté sneženie. Kolóny merali desiatky kilometrov. Kraj Vysočina vo štvrtok uviedol, že kolaps prevádzky na D1 spôsobila nepripravenosť modernizovaného úseku na zimné podmienky.

O ďalšom postupe podľa vyhlásenia firmy Geosan rozhodne rokovanie zainteresovaných strán, prípadne súd. „Odstúpili sme od zmluvy o dielo a ukončujeme našu činnosť na zákazke,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Geosan Vlasta Končelová.

Minister dopravy Dan Ťok (za ANO) v pondelok povedal, že sa tento úsek diaľnice okamžite rozšíri, aby vznikol plnohodnotný jazdný pruh. Autá tam stále jazdia v zúžených jazdných pruhoch.

Opravy tohto úseku sa začali v marci. Zákazku za 1,75 miliardy korún dostalo združenie TGS Joint Venture tvorené českou firmou Geosan Group, talianskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Firma Geosan ešte v pondelkovom vyhlásení uviedla, že je rozhodnutá splniť si povinnosti a dielo v roku 2020 dokončiť.

Neskôr firma Geosan označila ako dôvod odstúpenia od zmluvy hlavne to, že sa počas niekoľkých posledných mesiacov na stavbe objavili skryté problémy. „A to jednak v podobe kolízie novo budovanej kanalizácie s existujúcim telesom diaľnice a plynovodom, a ďalej v podobe odlišných geologických podmienok v mieste založenia novo budovaného mosta,“ píše sa vo vyhlásení.

Dohody o zmene zmluvy podľa firmy nebol dosiahnutý. „Najnovšie útoky ŘSD“ podľa výkonného riaditeľa Geosan Group Ivana Havla ukázali, že objednávateľ o konštruktívnu spoluprácu nestojí.

„Nemáme tak inú možnosť, než sa neuvážlivým, účelovým, nesprávnym a politicky motivovaným krokom ŘSD brániť odstúpením od zmluvy o dielo a nadviazať na to ochranou našej spoločnosti právnou cestou,“ uviedol Havel vo vyhlásení.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #D1 #diaľnice